Gå til innhold

Når et barn på 14 mnd ikke går..


MK

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 14 mnd som ikke går enda. Han har akkurat begynt å "reise" seg på knærne, men drar seg ikke opp... I barnehagen lurte de på om det var OK for oss om de fikk en fysioterapeut til å se på han, bare for å sjekke om det er noe feil og/eller om det er noen metoder som de kan trene han på..Fikk helt vondt inni meg "Tenk om det er noe feil med han" osv... Er det vanlig at gutter er litt tregere? Er det flere som har det slik?

 

Hilsen engstelig mamma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går han hvis han har noe å holde seg i da? For eksempel langs bordet?

Snuppa mi er snart 15 mnd, og har først nå tatt sine første vaklende skritt. Barnehagen har ikke vært noe bekymret mtp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vært så bekymret jeg! Det er da virkelig ikke unormalt å ikke gå når de er 14 mnd! Og ja - gutter er ofte litt tregere enn jenter. Litt rart av barnehagen å sette inn tiltak så tidlig spør du meg. Men jeg er ganske sikker på at dersom en fysioterapeut skal se på han vil h*n si at dette absolutt er innenfor normalvariasjonene. Ikke bekymre deg du :-)

 

Hilsen fysioterapeut/novembermamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhhr, jeg blir så frustrert av enkelte altså... Det er helt normalt at unger på 14 mnd. ikke går! 50 % går når de er 14 mnd., 25 % går før de er 14 mnd. og 25 % går etter de er 14 mnd. Alt mellom 9 og 18 mnd. er HELT normalt. Jenta mi er straks 15 mnd. og hun har akkurat begynt å gå... Men krabber mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fristen" for å begynne å gå er jo 18 mnd, og eg synest det er utruleg merkeleg at ein barnehage (som jo har sett veldig mange ungar) ikkje veit det.

 

Men når det er sagt, så tenker eg som så at viss nokon føler for å undersøke ungen min, så skal ikkje eg gjere meg vanskeleg, eller bli stressa av det, eg skal heller vere takknemlig for at vi bur i eit land der det faktisk fins eit hjelpeapparat som er der for å fange opp dei tilfellene som faktisk treng hjelp.

 

Jenta vår er litt treg motorisk. Då ho verken kom seg opp på alle fire, opp på kne, eller gjorde noko som helst teikn til å ville OPP her i verda på 12-mnd kontrollen blei ho henvist til sjukehuset for undersøkelse. Eg har tenkt heile tida at ho er berre litt sein, er normal på alt anna (men lett astmatisk - som jo kan føre til at ein ikkje tar opp like mykje oksygen i blodet og dermed ikkje har like mykje energi til å øve seg som andre ungar), og bestemte meg for å sjå positivt på det heile. Så vi stilte opp på timen, jenta blei undersøkt (for å utelukke hjerneskade og muskelsjukdom), og legen konkluderte med at "Du er bare ikke interessant nok for meg!" :o) Sjølv om eg ikkje var bekymra i utgangspunktet, er det likevel godt å vite at ja, ho har blitt undersøkt og ho er frisk som ein fisk, og ho har fått legen sin velsignelse til å finne ut av desse tingene på eiga hand, i sitt eige tempo.

 

Ei jente vi går i open bhg saman med blei sendt på tilsvarande undersøkelse, og trengte så enkel hjelp som SKO, fordi føtene var litt feilstilt (som det har begynt å rette seg, og antageleg treng ho heller ikkje støttesåler eller noko anna i framtida). VISS det er noko gale, uansett kor "ubetydeleg" feilen er, er det jo bedre å få hjelp enn å gå og lure på "Skulle han/ho vore undersøkt? Burde vi sjekka h*n opp?" osv.

 

Nei, eg har bestemt meg for (etter først å ha blitt litt stressa over henvisning til sjukehuset) at det er bedre at 100 friske ungar blir undersøkt, enn at dei IKKJE blir det, og at det då kanskje er EIN unge blant dei 100 som faktisk hadde trengt hjelp, som ikkje får det.

 

Slik har milepælane til jenta vår vore:

 

9 mnd: ålte seg framover

13 mnd: "reiste" seg opp på kne og sette seg på baken første gong, kom seg opp på alle fire innimellom

13,5 mnd: tok sine første "krabbesteg"

14 mnd: krabba meir enn ho ålte seg, reiste seg opp på føtene nesten dagleg.

straks 15 mnd: Reiser seg opp etter kva som helst (mange gongar for dagen) og kan stå sjølv om ho berre held seg fast med EI hand. Ålar seg framleis litt på magen viss ho vil fort fram, men ho gjer ho det ikkje kvar dag.

 

Lykke til med guten din. Ikkje la barnehage/fysioterapeut stresse deg, tenk heller på alle dei ungane her i verda som ikkje har dette fantastiske tilbudet som våre ungar har. Vi er heldige som bir så godt fulgt opp :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt av barnehagen å gjøre deg bekymret rundt dette at sønnen din enda ikke går! IKKE vær engstelig. Går han ikke når han er 18 mndr. kan man begynne å tenke på å kontakte hjelpeapparatet, men inntil videre kan du ta det med knusende ro :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Er veldig enig med Ranvig R, bedre å få sjekket opp og vite at alt er normalt når man får det tilbudet.

 

Jeg hadde angret som en hund om jeg hadde takket nei fordi utviklingen er innenfor normalen og så senere fått vite at mini hadde et problem, om enn lite, som kunne vært rettet opp tidligere ved enkle grep, ved f.eks bedre støtte med sko, løsne en liten låsning e.l.

 

Du trenger ikke være bekymret selv om du får et slikt tilbud, men si heller ja enn å ligge våken om natta og lure på om du gjorde riktig ved å si nei. En slik undersøkelse vil overhode ikke være til skade for mini.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei!

Vil bare sei at sønnen min på snrt 18 mnd bare går langsmed bordet, og litt når vi holder han i henda...

Vi var til kiropraktor med han når han var ca 3 mnd..pga skriking/kolikk...

Han er veldig redd ser vi, og veldig forsiktig...

men no begynner vi å bli litt småbekymra...

håper han går innen 17 mai, da er han 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Akkurat sånn er snuppa våres også. Hun går langs alt som det går ann å gå langs med, og hun løper omtrent med gåvogner..Vi ser att hun er for reddfor å slippe seg, men det er ikke noe galt med henne. Jeg er ikke bekymra. Det kommer når det kommer. Hun er 18 mnd nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

sønnen min er er straks 19 mnd no..vi merker han går lettere og lettere når han bare holder oss i en finger..

går kjempe lett sammen med gåbilen sin...

men han er ekstremt forsiktig av seg ..og kjempe redd med en gang han mister taket i det han holder i...

eg øvde med han en dag,ved å sette meg på gulvet framfor han..og lot han gå til meg fleire ganger mens eg holdt i han...eg slapp eine gangen..og han klarte 2 skritt aleine :)

så det kommer nok tilslutt... ;) vi bare venter på at han skal bli klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...