Gå til innhold

Testing av barn!!

babymaker skal ha en jente til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og er irritert! Og noen vil nok kalle det hormonelle tilstander men jeg mener jeg har rett til å reagere uansett hormoner eller ikke.

Fikk inkalling til 30måneders kontroll i går og med brevet fulgte det ett tykt hefte med 3 1/2 A4 side med masse ting jeg skal teste om datteren min kan.

Jeg syns det er helt sykt og skylle begynne å teste henne. Jeg er ikke for testing av barn jeg.. Syns det er litt vell ute av dato! skjemaet er riktig nok 10år gamelt da men.. de kan vell fornye seg litt i den sektoren også..

Testingen gjelder kommunikasjon, motorikk,problem løsning og personelig/sosialt pluss litt som går på hørsel osv.

Jeg møter opp til kontrollen uten å ha testet min datter. Så får de si hva de vil.

Hva tenker dere om saken?

Flere som har fått dette skjemaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om "hjemmetesting", her får vi bare innkalling, litt info om hvordan kontrollen skal gjennomføres, og hva de kontrollerer, men ikke noe mer. Jeg ville nok lest gjennom skjemaet, og tenkt over hva min pode kunne av det, men å teste ungen min hadde jeg nok droppet!

Skrevet

Jeg tenker litt som elikatt over her. Kikk litt og tenk igjennom hva hun kan/ikke kan. Ikke sett i gang med hjemmetesingslab og hvite trøyer. Dette er jo ikke for statistikken og for å "dømme" dere på noen måte, men for å fange opp eventuelle problemer før de blir store. Enig at det høres voldsomt ut med dette skjemaet, men syns likevel det kan være greit å titte på det og forberede seg litt. Men slik testing hvor man føler seg vurdert opp og ned er ikke stas.

Men det er min mening:) Min sønn er ikke så gammel enda, så vet ikke hva som er standarden her.

Skrevet

Her må man fylle inn et skjema med hvilke ord man mener at barnet kan på 2års kontroll. De "tester" barnet på kontrollen ved at de tar fram en bamse og ber barnet legge den, kle på sokker, sko osv. Jeg ble ganske provosert da jeg var på denne kontrollen med elste mann. Gutter leker jo ikke så mye med dukker/bamser og han interesserte seg ikke. Han er jo ikke dum for det. Viste hva jeg gikk til med neste barn, så da brydde jeg meg ikke så mye. På 4 års kontroll spurte helsesøster spørsmål som: -Pusser du tenner hver dag da? Drikker du mye brus? Får du syltetøy på brødskiva? osv. Herregud! Jeg syns det var skikkelig idiotisk. Man kan jo virkelig ikke gå etter hva en 4åring sier. Fikk de godteri helga før kan de jo plutselig finne på å si at de får det hver dag.

Blås i hele skjemaet! Evt gå igjennom det løst så du har en formening om hva du skal svare, men ikke test barnet ditt hvis du ikke vil. Men det er jo nesten litt positivt at testingen overleveres til foreldrene da. For det bamse-greiene de har her er :(

Skrevet

Måten screeningen gjennomføres på på 2-års kontrollen har vært oppe til diskusjon i flere kommuner da man føler at dette kunne vært gjort av de ansatte i barnehagen og at helsesøster satt som en observatør i hjørnet. Mange barn gjør ikke noe av det helsesøster ber om under 2-års kontrollen for de skjønner at de skal testes mens i naturlige situasjoner med kjente mennesker vil man kunne observere hva barnet mestrer/ikke mestrer. Og det er for å fange opp de barna som eventuelt trenger videre oppfølging så syns tilbudet er bra jeg- det må bare skje i mer naturlige situasjoner enn det som gjøres nå.

Når det gjelder "hjemmetesting" så tror jeg ikke det er meningen at du skal "teste" ut noe som helst for det er ikke mange foreldre som sitter med samme kompetanse om barns utvikling som helsesøster gjør. Jeg tolker det slik hen at foreldre får et skjema for å kunne være forberedt på møtet med helsesøster. Det er også ting barna nekter å gjøre foran helsesøster som du vet at barnet gjør og har du sett gjennom papierene på forhånd kan du fortelle dette til helsesøster.

Er dessuten helsesøster i tvil grunnet at barnet kanskje ikke har gjort noen ting under 2-årskontrollen vil først foreldrene bli spurt hvordan barnet er hjemme og barnehagen vil bli spurt om hvordan barnet er i barnehagen- dette for å kunne ta tak i barna som trenger det.

Skrevet

I dette skjemaet står det at det skal fylles ut før timen og en del råd om hvordan man skal utføre testen.. så ingen tvil om at de vil at vi skal gjennomføre alt dette hjemme.

Jeg har utdannelse som barne og ungdomsarbeider og har jobbet i barnehage i 13 år og føler virkelig at dette er helt på jordet. Sånn testing drev vi med i barnehagene for 10 år siden og nå har vi gått helt bort fra sånt. Vi velger mye heller å fokusere på det barna er gode på enn å sette oss ned og finne "feil og mangler" Men så klart vi har ting i bakhodet og fanger opp det som er viktige ting. De spørsmålene er er IKKE viktige ting! glad ikke jeg blir testet i frohold til min alder jeg. Syns det er grusomt at man skal mene at barn skal være like! Reaksjonen kommer ikke fordi jeg er redd for at min datter ikke vil klare oppgavene men fordi jeg syns dette er helt avleggs. Jeg kommer til å møte opp og legge vekt på de tingene jeg syns jenta mi er god til og også å snakke om de tingene vi sliter med. Ikke i forhold til ett skjema. De fleste av de spørsmålene der intresserer meg midt i r**** blæh hehe. utrolig hvor lett dette provoserer meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...