barn2009 Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Noen andre som har lav blodprosent og gode tips i tillegg til jerntabletter selvsagt. VAr til legen i går og fikk mplt verdi til under 9. Er nå i uke 37 og lurer på hvor fort jernlagrene vil ta seg opp og dermed også litt mer energi.
Mini LK Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Floradix fra helsekost er effektivt, smaker ikke så godt da men...
Månestråle75 Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Min blodprosent falt fra 46 til 11 på et par måneder. På apoteket ble jeg anbefalt Duroferon, som var de sterkeste jerntablettene de hadde. Jeg har ikke målt blodprosenten igjen, men etter ca 3 uker begynte jeg å merke bedring. Vær oppmerksom på at du kan bli veldig hard i magen av jerntabletter.
magica fra tryll Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Bruker kun Amino-jern fra helsekost. Skal være lettest for kroppen å ta opp, og du blir ikke noe som helst hard i magen. De fra apoteket er jo helt grusomme for magen...
Krepsen :) Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Blodprosenten min er nede i 9,5. Fikk beskjed om å spise jernholdig mat, dvs. grovt brød, leverpostei, grønne grønnsaker o.l. og i tillegg ta tablettene med litt appelsinjucie siden c-vitamin hjelper kroppen og ta opp jern. Unngå å drikke melk en time før og en time etter tabletten, kalsium hemmer nemlig opptaket av jern.
lillejentavår09 Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 min blodprosent ligger på 10,0. Og ferritin på 7. Er 37+2 i dag.Syntes jeg spiser kun grovt og grønt, men likevel. Magen er hard fra før(har gått på duphalac gjennom hele svangerskapet), og har ikke veldig lyst til å ta jerntabetter, siden jeg vet jeg reagere med hard mage på dette. Noen gode tips? Drikker vann etter beste evne for å holde fordøyelsen i gang.
BAcer vil ha flere :) Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Jeg tar noen som heter Hemjern eller er det Hjemjern? (noe sånt), som mannen min kjøpte på apoteket. Tok disse samtidig som jeg spiste en appelsin, siden c-vitamin maksimerer opptaket av jern i kroppen. Tok 36mg hver dag og merket ikke noe på fordøyelsen. Merket god forbedring på formen min etter bare 2-3 uker! Noen uker senere fikk jeg beskjed om å gå ned på dosen fordi blodprosenten hadde steget så bra
21.februar09 Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Hei! Jeg hadde også blodprosent under 9, men prøvde ulike jertilskudd der noen ga utrolig hard mage og noen (flytende) smakte herk! Men så gikk jeg til et annet apotek der jeg ble anbefalt HEMOFER! -Tas opp mye fortere/lettere enn ikke hemjern -Noe som gjør at den er SKÅNSOM for magen -Gir sjelden ubehag som løs eller treg mage -2-3 tab hver dag Blodprosenten min gikk overraskende fort opp på bare 2-3uker til over 11. Anbefaler den alså
barn2009 Skrevet 24. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2009 Ser at hemofer anbefales. Apoteket? Jeg fikk anbefalt Ferromax av legen og kunne gjerne trenge innspill på andres erfaringer med disse. Vurderer å bytte til hemofer hvis dette er lettere fir magen?
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 Fikk 2 brett med ferromax idag da jeg var inne på kontr på obs.posten. Skal ta 2 om dagen, dvs 130mg. Blodprosenten var på 9.0. Var på 11.5 i beg av svangerskapet. Blir satt i gang i neste uke engang, så nå får jeg tygge jerntabl til den store gullmedalje.. Æsj! Blir jo så ustabil i magen av de!
21.februar09 Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har hatt "problem" med veldig lav blodprosent så lenge jeg kan huske og har alltid hatt problemer med hard mage som har gjort at jeg sluttet eller "glemte" å ta tablettene, men med hemofer merker jeg faktisk INENTING, men tar det alltid med appelsinjuice. Den taes fortere opp i bodet da pga c-vitaminene i juicen. Ikke tvil bare å gå på apoteket å kjøpe seg en pakke, viktig å ha normal blodprosent! NÅr man føder misster man gjerne en del blod...
Bic&Bac Skrevet 24. januar 2009 #13 Skrevet 24. januar 2009 Både i dette og forrige svangerskapet har jeg blitt anbefalt av både leger, jordmødre og på apoteket å bruke hemofer, fordi de er milde mot magen.
Mia77 Skrevet 24. januar 2009 #14 Skrevet 24. januar 2009 Blodprosent på over 40, som nevnt over her er unulig.. Blodprosent på 9 under svangerskapet er normalt. Og ikke noen grunn til å ta jerntabletter. Får du for mye jern er det skadelig for fosteret.
21.februar09 Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Vil nå virkelig tro legene vet dette!
Mia77 Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 Det er nok en del gamle leger som henger igjen med dette, de nye anbefalingene er å ikke ta jern med mindre man kommer under 9, da først er det snakk om at man er anemisk. Og, fortsatt så er det ikke mulig å ha blodprsent på over 40% Når man er gravid så vil blodprosenten normalt bli lavere fordi fosteret tar en del jern, men kroppen kompenserer for dette ved å ta opp mer jern fra maten vi spiser. Om man har normal blodprosent på ca 10-11 i svangerskapet så er det mer skadelig å ta jern enn å la være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå