Gå til innhold

Kan dette være kolikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som er en mnd i dag. Hun har helt siden starten vært plaget av luft, men jeg syns det har blitt verre i det siste.

Hun ynker seg flere ganger om dagen, blir helt rød i ansiktet og trekker bena opp under seg. Det kan se ut som om hun presser. Så kommer det plutselig masse luft. Når hun promper høres det faktisk ut som en voksen mann, stakkars. Så mye luft på den lille kroppen! Jeg forsøker å hjelpe luft ut med magemassasje og det letter litt tror jeg.

Hun er ganske rolig på dagtid. Jeg ser at hun plages, særlig etter måltidet, men hun sover i alle fall litt. Når kvelden kommer begynner de virkelige problemene. Hun får disse takene oftere og hun sover ikke. I går natt holdt hun det gående fra ni om kvelden til sju om morgenen og i natt fra ti om kvelden til halv n i morges. Hun gråter og det eneste som hjelper er puppen min. Hun er trøtt som en strømpe men sover ikke.

Grunnen til at jeg har trodd at det ikke er kolikk er fordi hun har vært rolig om dagen, og at hun sovner så snart hun får puppen i munnen. Jeg trodde ingenting kunne hjelpe for kolikkbarn. Jeg har bestiilt en vurderingstime hos kiropraktor på onsdag. Huff tanken på å se at hun har det sånn så lenge er ikke god..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo egentlig ut som luftsmerter, som kan skyldes ditt kosthold kanskje. Hva spiser du? Bør være forsiktig med melk/melkeprodukter, brus/vann med kullsyre, og kål, eple og slike grønnsaker/frukter som kan gi magesmerter/luft hos voksne også. Ville prøvd å ligge unna dette i noen dager og se om det blir bedre. God bedring til snuppa!

Skrevet

Ja, det er helt klart luftsmerter. Så luftsmerter er ikke det samme som kolikk? Kolikk er kanskje mer diffuse magesmerter?

Jeg har forsøkt å vri hjernen min for å spise ting som ikke kan føre til luft hos henne. Men jeg har ikke forsøkt å holde meg unna melkeprodukter. Kan hun kanskje reagere på kaffe også?

Skrevet

Pokker.. hehe

Ja jeg gjør selvfølgelig alt for at jenta mi skal bli bedre. Kaffen er et lite offer. Men jeg er så forbaska avhengig av den ene kaffekoppen om morgenen. Jeg får forsøke å kutte fra i morgen av.

Gjest Dina:-)
Skrevet

Huff, jeg er helt avhengig av kaffe jeg.. Sluttet å drikke cola og plutselig kunne jeg drikke kaffe uten koffeinsjokk.. Nå drikker jeg altfor mye kaffe... Huff og huff.. Er det ikke det ene så er det det andre!! Du får bli avhengig av malt :-p det er jo så godt for maven!

Skrevet

Malt? Det eneste jeg vet har malt er øl. Hvor finner man malt nå til dags?

Skrevet

Kolikk er vel også luftsmerter, leger mener jo at kolikk ikke er en 'sykdom' i seg selv, men når et spedbarn skriker i 2 timer sammenhengende i løpet av døgnet, betegnes det som kolikk.

Mye de kan reagere på, men det som også er viktig er å få henne til å rape etter at hun har spist. Var ikke klar over det jeg, før det var gått noen uker... :( Men hold henne opp mot skulderen din, med magen mot deg, og stryk oppover på ryggen hennes med ganske fast hånd, og hold på helt til hun har rapet. Kan kanskje hjelpe.

Skrevet

De har maltekstrakt og maltdrops på matbutikken - men fy det smaker jo pyton... :(

Gjest Dina:-)
Skrevet

Du finner det ved kosttilskudd tror jeg. Jenta vår fikk mye malt i starten fordi hun hadde så diare ::-) Eller så kan du jo drikke øl? Det er jo godt! Te-he

Skrevet

Hun raper alltid midt i måltidet, før hun skifter pupp, også raper hun etterpå. Likevel er det masse luft som setter seg fast. Når jeg gjør magemassasje kommer masse luft også begynner det å renne ot med avføring, akkurat som om at luften stopper avføringen.

Huff det er så fælt når hun sover også. Hun ligger med slike presselyder og er hel rød i ansiktet. Jeg tar henne opp når jeg syns det blir for mye av det, men hun må liksom få sove litt også. Jeg syns fryktelig synd på henne!

Skrevet

Her hadde frøkna ogsa mye luftsmerter og prompa og prompa. Jeg gir Nan, så kunne ikke gjøre noe med kosten.

Tross min store skepsis til alternativ behandling prøvde vi fotsoneterapi.

4 beh og det fungerte, Hun ble roligere på natta.

Jeg tror det hjalp, mem hun kunne jo ha blitt bedre uten også.

Men helt ufarlig og verdt et forsøk.

Skrevet

Det er visst slik at hvis babyen har låsninger i nakke eller rygg så kan det også føre til mageproblemer (luftsmerter osv). Kiropraktoren kan derfor kanskje ordne dette. Det hjalp i alle fall for datteren min. Håper det ordner seg :)

Skrevet

Vi drar på volvat nå.. selv om jeg vet at jeg får sjokk enda en gang når regninga kommer.. Jeg orker bare ikke å se på at hun har det vondt. Men det er vel ikke noe de kan gjøre med luftsmerter på legevakt kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...