Gå til innhold

barns "legning"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på når barn begynner å få en følelse for hvem de er, og hvilket kjønn de er mest interessert i. Det er helt sikkert veldig individuelt, men kan man likevel sette en ca alder??

Jeg har en gutt på snart 7 år. Han har det for tiden veldig trasig. Vil ikke på skolen, har vondt i magen, gråter, og vil ikke slippe meg når jeg følger ham til skolen.

Vi har tatt kontakt med skolen, og får hjelp derfra. Han sier han blir ertet, så der prøver vi også å rydde opp. Jeg leter etter andre mulige årsaker til guttens problem.

Den gutten som erter ham, er også den han har lyst til å leke sammen med.

Gutten min har aldri vært interessert i jenter (jeg vet det ikke trenger å bety noe), men han har alltid hatt "favoritter" blant guttene. Da vil han bare være sammen med den gutten som er favoritt. Han kan godt kysse gutten, på munnen eller på kinnet, så lenge vennen tillater det. For gutten min ser det ut til å være helt naturlig. -og det er jo fint, og jeg skjønner om noen venner kan reagere på det.

Gutten min er flink i fotball og idrett, og har alltid vært en smule femi i sin fremtreden. (ikke at det trenger å bety noe heller :))

Da lurer jeg på: KAN gutten min sine plager og bekymringer komme av at han er "forelsket" i vennen sin, og at han ser at nesten alle de andre guttene i klassen har jente-kjærester. KAN det komme av at han føler seg annerledes? Hvor tidlig vil de kunne føle at de er annerledes enn andre?

Om gutten min skulle vokse opp å vise seg å være homofil, er det ingen problemer med det her i huset. Vi snakker om at gutter kan være kjærester, og at jenter kan være kjærester.

eller er det noen her som kan henvise meg videre til riktig instans til å få svar på mine spørsmål ? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men sexolog Thore Langfeldt har gjort en hel del forskning på barns seksualitet. Han mener at gutter gjerne kan være definert homofile fra 6-7-årsalderen, så vidt jeg husker (uten at de dermed vet hva de skal kalle det). Du kunne jo prøve deg på å ta direkte kontakt med ham, eventuelt lese en av bøkene hans - tror han har en som heter Barns seksualitet som burde ha en del med temaet å gjøre.

That said; Langfeldts teorier er ganske omstridte på en del områder. Skjønt akkurat dette med barn og legning er ikke det han har fått mest pes for.

Jeg tror absolutt en syvåring kan oppleve homofili som annerledeshet, men om det er slik for gutten din vet jeg selvsagt ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...