Gå til innhold

Noen som har opplevd at epidural ikke virker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være genetisk at epidural ikke virker?

Jeg er blitt gravid og er veldig redd for fødselen og vil gjerne ha epidural.

Morfaren min skulle ha epidural i forbindelse med en operasjon, men epiduralen virket ikke på han.

Når jeg skulle bli født så virket ikke epiduralen på mamma heller så det ble narkose. (planlagt ks pga seteleie)

Så jeg er redd for at epidural ikke kommer til å funke på meg heller. Er det noen som har opplevd det?

er det noen andre bedøvelsestyper som er like effektive på smerte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en genfeil, så lite forsket om, og ihjeltidd som det går an å få blidd.

Hadde dette vært en mannssykdom som en eller annen politiker hadde hatt hadde dette vært forsket ihjel på.

At epidural ikke virker _kan_ skyldes feilsetting.

Men, med mamma og morfar med samme symtomer så kan det faktisk være en stor sannsynlighet for at dere også har en genfeil.

Ved mitt keisersnitt fikk jeg maksimalt av hva dem torde gi.

På overvåkning ettepå fikk jeg 10 ganger normal morfindose og kjefta ut den stakkars anestesispesialisten for å gå meg placebo, vann og disperil.

Jeg skulle trekke ei tann = fem sprøyter med bedøvelse gikk med.

Jeg skulle borre i ei tann = tre sprøyter med bedøvelse og jeg kjente det ennå.

Paralgin forte kan jeg ete som drops. Spiste 20 om dagen og kjørte bil. Ingen effekt pga. genfeil.

Høres noe av dette kjent ut?

Har du opplevd noe lignende selv?

Skrevet

Jeg har også hørt om feilsetting, men siden det gjelder både morfar og mamma så syns jeg det blir litt vel tilfeldig så ikke det er feilsetting i begge tilfellene.

Bedøvelse hos tannlegen fungerer helt fint på meg, det gjør det på mamma også, så det må jo være en annen type bedøvelse.

Paracet osv fungerer, paralgin har jeg aldri tatt så det vet jeg ikke.

HI

Skrevet

Må også tilføye at mamma fikk max dose med epidural når jeg skulle bli født, men epiduralen virket ikke i det hele tatt, har jo hørt om noen som epiduralen bare virker litt på, men på henne var det ingen virkning. Så det kan jo tyde på at det er noe genetisk mener jeg.

Så jeg tror sannsynligheten er stor for at dette gjelder meg også.

Mamma har ingen søstre og det har heller ikke jeg så det er ikke så lett å finne ut om det gjelder fler.

Skrevet

innlegget over her var det jeg som skrev, glemte å skrive HI.

HI

Skrevet

Spør de andre to om Pinex Forte, Paralgin Forte, Paralgin Major/Minor virker på dem.

Hvis noen av dere reagerer svakt/unormalt på disse så KAN det være genfeil CYP2D6.

Ellers så KAN det være genfeilene CYP1A2, CYP2C19, CYP2D6 og CYP3A4

http://www.helse-bergen.no/avd/medgen/tema/cyp1/cyp4.htm

http://www.helse-bergen.no/avd/medgen/tema/cyp/CYP3.htm

Jeg anbefaler deg å skrive ut disse sidene, bestille time til fastlege snarest, og be om at det bestilles gentesting på deg. Alt som trengs er et lite glass med blod. Svar fåes i løpet av 3 til 4 uker.

Avhengig av hvilken lege du har så er det ikke sikkert at han har hørt om disse en gang.

Har du en av genfeilene så hadde jeg faktisk KREVD keisersnitt.

Skrevet

Morfaren min er død, men jeg skal spørre mamma om paralgin virker på henne vis hun har tatt det noen gang. jeg har aldri tatt det.

Jeg skal titte på de linkene, tusen takk! :)

Er det gratis å få en sånn gentest? Trodde ikke det gikk ann å teste det jeg.

Tusen takk for info!

HI

Skrevet

Jepp, nesten gratis.

Koster deg en time til fastlegen og noen kroner for prøvene.

Dette er så lite kjent at til og med flere av legene på st. olav ikke hadde hørt om det, så det ble faktisk litt lettere hektisk før keisersnitt for hva dem skulle gi meg og i hvilken mengder.

Cyp er arvelig. Helt eller delvvis. Jeg har feil på begge genene, mens mini har et normalt gen og et cyp-gen, og fikk testen gratis gjennom sykehuset.

Skrevet

Da skal jeg ta en sånn test.

Jeg tror det er stor sannsynlighet for at det er genetisk i min familie siden det gjelder både mamma og morfar. Er det et dominant gen sånn som brune øyne osv? Eller er det rett og slett en feil på genet?

HI

Skrevet

Begge deler faktisk. Er en arvelig feil på genet.

Du kan meget gjerne ta med deg mor di, og dere testet begge to. Da vet dere om dere har samme genfeil og eventuelt på samme gen.

Har du cyp så bør du bestille deg time på sykehus før fødsel for å få lagt en plan. Be om at genekspert med kjennskap til cyp er med på det møtet.

Skrevet

Tusen takk for info!

Har prøvd å søke litt på nettet osv ang dette men har funnet veldig lite relevant om det, så det er tydligvis noe som er veldig lite utbredt og/eller lite forsket på.

Men da ble jeg iallefall beroliget med at det kan være en genfeil men det mulig å finne det ut før jeg ligger der i fødsel.

Dette må vel være en grunn som gjør at man evnt kan få innvilget planlagt ks med narkose?

HI

Skrevet

Jepp, jeg fikk ks bl a pga dette.

Dette finnes "emillionogto" forskjellige sorter bedøvelse, med jeg greide faktisk å gjennomføre ks med spesialblandet spinalcoiktail.

Men, en del rutiner ble utelatt :)

Jeg fikk ingenting beroligende på forhånd.

Nøye planlag og koordinert ks som ble unnagjort på 26min fra gitt klarsignal til ferdigstifta, og en meget flink spesialist på bedøvelse. Vanligvis så settes sprøyta og så sier dem kjenner du dette, og så skjærer dem hvis du sier nei. Til meg var det hvor vondt er det at jeg klyper her, her og så her og nå da? Og du verden hvor dem sjekka underveis!

Og til slutt vil jeg bare si at jeg hadde på tross av cyp egentlig et drømme snitt hvor kirurgen overraskende nok fant ut at mini HYLTE før tatt ut!

Skrevet

Nå har jeg aldri fått epidural, men fikk spinalbedøvelse under ks. Den virket ikke, og det var mildt sagt grusomt.

Det er vel alltid en viss mulighet for at kroppen ikke er mottagelig for smertestillende, så hvis du skal ha vaginal fødsel må du sikkert forberede deg på at det kanskje kan gjelde deg.. I ditt tilfelle virker det jo nesten genetisdk betinget at den ikke fungerer ;p

Skal du ha ks, kan du jo få dette i narkose. Jeg vil ikke anbefale det. Har et akutt ks i narkose, og et med spinal. Ville valgt spinal any day, selv om den ikke virket som den skulle. Det var sååå verdt det.

Hvis du velger å føde vaginalt, og er usikker på epidural, har jeg hørt om folk som får morfin for å døyve smertene.

Men snakk med legen din om dette, og nevn det for jordmor/sykehus, så de er klar over din situasjon.

Lykke til.

Skrevet

takk for flere svar! :)

jeg har akkuratt funnet ut at jeg er gravid så jeg skal undersøke mulighetene. Men dere tror det er mulig å få planlagt ks med spinal eller narkose vis det viser seg at dette er en genfeil som jeg også har?

HI

Skrevet

Min mor måtte ta keisersnitt med både meg og min søster pga smalt bekken. Epidural hadde svært liten effekt på henne, noe som de ikke fant ut før de begynte å skjære i mageskinnet og hun naturligvis reagerte med smerterop. Da ble hun akutt lagt i narkose.

Jeg har ikke hatt epidural selv, men har opplevd at jeg trenger ekstra mye bedøvelse hos tannlegen.

Hvis det er en mulig genfeil, bør vel andre former for bedøvele bli vurdert av deg og legen din.

Skrevet

Første gang jeg fikk epidural, hadde jeg veldig god effekt, mens 2. gang merka jeg 0 effekt.. Skuffa da ja.. :(

Skrevet

Min epidural funket til en viss grad i en time under fødselen, når den sluttet å funke skrudde de opp dryppet på epiduralen på fullt, ingenting funket. Tilslutt ble det katastrofesnitt, med narkose. Når de skulle flytte meg over på operasjonsbordet hadde jeg ikke kontroll over beina mine lengre, jeg kunne ikke løfte dem, men følelse i dem hadde jeg alikevell.... Helt sprøtt!...

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytter denne opp, og lurer på om HI har vært til lege og fått sjekket?

Skrevet

Bare av nysgjerrighet: Hvorfor skulle du hatt beroligende? Jeg fikk også spinalbedøvelse før ks'et, men fikk ikke noe beroligende? Er det vanlig?

Skrevet

Jeg har vært hos legen ja, men hun hadde ikke hørt om dette før.. så hun skulle ringe til sykehuset og sjekke ut litt mer.. For hun var ærlig på at dette hadde hun ikke hørt om og hadde ikke peiling på.. Ble litt satt ut jeg, men det er vel kanskje litt spesielt spørsmål, og de driver vel ikke med gentesting til hverdags.. Men jeg har ikke hørt noe mer fra legen enda..

Skrevet

Jeg er ikke overrasket over svaret du fikk.

Er alt for få leger som kjenner til dette.

Og sikkert alt, alt for mange fødende som lider unødvendig pga manglende smertelindring.

Håper du kan plukke frem denne tråden igjen når du får svar.

Forresten, du holder vel ikke tilfeldigvis til i midt-norge?

For her finnes det faktisk en fast-lege med kjennskap til slikt.

Skrevet

Jeg bor på østlandet jeg..

Jeg skal hente oppigjen tråden når jeg får svar, tør ikke ta det for gitt at jeg greier å holde på dette barnet heller, har hatt 2 SA, men jeg krysser fingrene!

Men jeg skal komme med oppdatering, for dette gjelder jo sikkert flere, og virker som at legene vet veldig lite om dette..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...