Mammapudding Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Har akkurat bakt 2 brød, sånn 1-2-3 pakke. Hver pakke gir 1 brød og jeg blandet 2 pakker og fikk 2 brød. Hadde ikke dobbelt så mye vann i først, men deigen ble litt tørr, så hadde litt mer vann og deigen ble litt våt, men ok(tror jeg). Skulle heve i 1 time og det gjorde den..men syns ikke den hevet seg noe særlig. Nå er brødene ferdig og de smaker godt, men de ble så små/flate. hva gjorde jeg galt? For mye vann?
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 for kaldt vann? Elta deigen for lite?
Bettybu Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Og vannet du blandet i, var litt mer enn fingervarmt?? Regner med det var tørrgjær i?? For kaldt= lite heving.
Mammapudding Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2009 Hadde lunket vann, litt mer enn kroppsvarme vil jeg tro..er det for kaldt? Hvordan vet jeg om jeg elta deigen for lite? Det sto at den skulle eltes i ca 5 min, elta litt mer fordi det er første gang jeg baker brød i dag:)
Mammapudding Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2009 Det sto på pakken "nå med gjær, tilsett kun vann" Vannet var litt varmere enn fingervarmt ja..hmm..
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 eltes i 5 min betyr gjerne i en kjøkkenmaskin.... må som regel eltes lenger om man knar for hånd.... deigen må bråkes godt for å sette i gang gjæringsprosessen....
Mammapudding Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. januar 2009 Ok, får prøve å ha litt varmere vann neste gang og kna lenger:) Det har ingenting å si at deigen var litt for "våt"?
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 nei.... ikke ifølge mine kunnskaper.... hehe;)
Renate :-) Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Sikker på at du ikke har kjøpt av den typen ferdig pakke der det er limt på en pakke tørr gjær som skal blandes i slik at det er det dem mener med "nå med gjær...", den kan jo ha falt av i butikken f.eks....
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Den kan godt være litt for bløt ja. Prøv å tilsett ei teskje bakepulver i tillegg neste gang. Funker ihvertfall på kanelsnurrer :-)
Mammapudding Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2009 Nei, har lest bruksanvisningen meeeeget nøye og der sto det kun at jeg skulle tilsette vann, det var gjær i innholdsfortegnelsen:) Ok, varmere vann, mindre vann, kna mer og litt bakepulver..hjelp, syns ikke det er 1-2-3 brød lenger..hehe;)
"Frostpinnen" Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Dårlig dato? Eller som Renate nevnte, kan gjær posen ha fallt av? Ellers så er etter heving kjempe viktig når man baker brød og det bør være på en lun plass. Riktig elting er også kjempe viktig.Deigen bør være litt klissete men alt for våt deig kan gjøre at brødene får luft blærer . Om du vil kan jeg lete frem brød oppskriften jeg bruker når jeg baker brød. Kjempe gode og lette og lage..
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Hehe, det ble jo plutselig 1-2-3-4-5-6-7 brød :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå