sassi87 Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Hvordan er det med kipeøvelser....hva tid skal man begynne med det, hvorda gjør man disse og hvorfor er dette så viktikt????
Giinaღ Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Vet bare at man helst burde gjøre det hele tiden (selv når man IKKe er gravid). Jeg har jo vært altfor dårlig og må dessverre svi for det nå. Er forkjøla og når jeg hoster sliter jeg noe sinnsykt med lekkasje. Tror dette kunne vært mer eller mindre unngått dersom jeg hadde vært flink til å trene på kniping. Hvordan trene det må nesten noen som er flinke forklare
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Den beste måten å være sikker på om man gjør det rett er å stikke en finger inn i vagina og knipe med det man kan. Kjenner du at det strammer seg rundt fingeren er det bare å fortsette å knipe. holde knipingen litt sleppe muskelen å slappe av og knipe igjen for så og holde knipen å så slippe og slappe av... dette kan du gjøre hvor som helst og når som helst når du har fått kontroll på musklene.. En annen måte du kan trene på og finne de rette musklene er å stoppe å tisse når du sitter på do.. for så og tisse videre.. (dette er ikke anbefalt å gjøre for ofte for da kan du få problemer med å tømme blæren helt når du skal på do). Det er anbefalt å gjøre dette stort sett hele tiden. selv både før du blir gravid, når du er gravid og etter du har vært gravid.. holder du den muskelen godt trent, kan det være veldig kjekt å ha den senere hvis du foreks har sex eller skal holde deg fordi det er langt til do.. Lykke til
Mia29 Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Det er bare å starte med en gang. Desverre er de veldig lite flinke til å informere om dette hos legen og jordmor. Det er i alle fall min erfaring. Jeg har trent siden jeg ble gravid og forsåvidt med jevne mellomrom før det også, men ikke alltid like flink da. Trollmor beskrev det ganske bra. Jeg pleier å trene hver kveld når jeg ser på tv. Har fått mannen min til å minne meg på at jeg skal gjøre det i tilfelle jeg blir litt sløv. Jeg pleier å knipe ti raske og så holder jeg mens jeg teller til ti. Dette gjør jeg vekselsvis i noen minutter. Det er ikke helt slik jeg har sett det beskrevet andre steder. Der dropper de de raske knipene og gjør det gjerne to ganger om dagen. Men uansett er det bra bare man kommer i gang tenker jeg. Helt kan vi jo ikke gardere oss, men dette er veldig bra forebygging. Foreløpig har jeg ingen plager med urinlekkasje og er veldig fornøyd med det. Så start og tren. Er du heldig klarer du å snu utviklingen selv om magene våre nå vokser og presser mer og mer i mot. Fortsett også med øvelser etter fødselen, det kan være en nyttig hjelp for fremtiden.
sassi87 Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2009 Takk for svar jenter:).....ja da er det vel berre og begynne å knipe, er 30 uker nå så er vel litt sent, men har ikke hørt noe om dette før nå da jeg tilfeldigvis leste litt om det i ei bok....bere sent en aldri får jeg da trøste meg med...
eplejente Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Er ikke for sent enda... Jeg har et annet tips; Det finnes et "treningsapparat" som er egnet for å trene på elastisiteten av skjedemusklene og åpningen før fødselen, og samme apparatet trener musklene etter fødselen. Skal visstnok være et "vidunderapparat". Det heter "Epi-No". Selv kjøpte jeg mitt i utlandet, men de har det helt sikkert i Norge også. Kostet litt, lurer på om det var rundt 800 norske kroner, men noen ting er det kanksje verdt å investere i? Hvis det kan forhindre revning og appåtil trene opp musklaturen etter fødselen, så får man valuta for pengene. Jeg er 34 uker på vei, men siden babyen min allerede gjør tegn på å ville ut for tidlig har jeg måttet vente med å starte denne treningen siden det kan fremprovosere rier. Uansett ville jeg gjerne tipse..
Gjest Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Ja, kniping er veldig viktig for oss jenter over 20. Ting blir "slappere" med årene kan en vel si, og da spesielt etter fødsel! Mye bra kniping gir en bedre sex har jeg hørt- så da er det vel bare å knipe da:-) Jeg var i praksis ved gynekologisk avdeling og der var det mange som kom med nedsunket blære, eller endetarm... Har hatt mareritt om dette i det siste! hehe- så nå kniper jeg alt jeg kan, slik at ting holder seg på plass der de skal:-)
Mia29 Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Hei! Kaster meg på med en tillegskomentar. Jeg kjenner ikke til dette "vidunder apparatet," men det hørtes jo dyrt ut. I de fleste sex-butikker, sjekk for eksempel kondomeriet eller cupido på nett, så får man kjøpt vaginalkuler med forskjellige vekter. Noen også med lodd som kan henge utenfor skjeden og som man kan variere vekten på etter "styrken." Vil ikke anbefale å brukke dette før etter seks uker etter fødsel. Det er vel så lenge vi anbefales å vente med sex pga. infeksjonsrisiko, men for de som ikke synes kniping er nok kan dette være en hjelp. Noen vil sikkert oppleve at de vanlige enkle kulene man får kjøpt "suges" opp og ikke er noe problem å holde på i det hele tatt. Men har du slapp bekkenbunnsmuskulatur kan det hende de bare ramler rett ut igjen og ikke er mulige å holde på. det er i så fall en god indikasjon på at musklene trenger trening. En nyttig effekt av dette er jo at det utover å forebygge inkontinens, nedsunken livmor osv. i tilleg kan ha positiv innvirkning på sexlivet. Ikke bare fordi man blir strammere, men fordi du bevvist kan bruke knipingen som en del av sexen. Kan være en positiv opplevelse for oss like mye som for mannen. Lykke til med trimmen ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå