Nagilimia Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Trenger sårt tips... Det gjøøøøøøøøøøøøøøøør sååååå vondt! Gir snart opp amminga her jeg Nå er han 5 uker og føler det forsovidt ikke som noe nederlag, men greit å gjøre en siste innsats
Leonella777 Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Har du prøvd skjold? (i tilfelle du ikek vet hva det er; Det er gummi-skjold du har på brystvorten mens barnet dier, så det ikke gjør vondt, for barnet har ikke direkte kontakt med brystvorta)
FruBoger fødeklar Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 ull innlegg i bh, purelan krem (tynt lag), smøre brystvortene med mm og lufttørke, presse ut litt melk før du tilbyr puppen, passe på ammeteknikken (liggende er vel best..)... har ikke raynauds, med det er vel bare at det er lite blodgjennomstrømning i området? massere puppene mens du ammer??
FruBoger fødeklar Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 leste om det... Behandling * Hold hender og føtter varme. Unngå å røyke (røyking fører til sammensnøring av blodårene). * Medisiner. Hvis du har mye plager kan du få en medisin som utvider blodårene og forebygger plager. * Kirurgisk behandling. Ved alvorlige plager kan operasjon noen ganger være aktuelt. Operasjonen går ut på å kutte nervene som regulerer blodåreveggen men gjør det så vondt så er mme ikke noe nederlag! så lenge ungen din legger på seg og er fornøyd så er livet skjønt:) pump og gi med flaske? bare 5 uker så er melkeprod variabel enda, ikke før ved 3mnd stabiliserer den seg etter barnets behov... blir fort sår når de suge og suger og det kommer lite melk... hvis det er lite melk . prøv ammete?? kanskje det er bedre om du har mer melk i puppene og det strømmer lettere?? lykke til:)
HM-mamma Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Hei! Jeg har dette og vet alt for godt hvor fryktelig vondt det kan være. Jeg har imidlertid fått god hjelp og det har "gått seg til", og jeg ammer nå barn nr 2. Så det er mulig - ikke gi opp helt enda! Har du fått bekreftet av noen at det er det du har, dvs utelukket alt annet? Vil veldig gjerne hjelpe deg så godt jeg kan, men er redd for å komme med feilinformasjon og ting du allerede vet fra før... Og ser at jeg er litt sein med å svare. Gi et pip hvis du fortsatt er interessert så skal jeg skrive så godt jeg kan.
Nagilimia Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2009 Piiiiiiiiiiiiiiiip, ops ble kansje et stort piiip det Ja, jeg fikk påvist dette fenomenet for 2-3 uker siden hos helsesøser. Jeg har også lest det som står på ammehjelpen.no. Har prøvd å holde meg varm og å drikke te. Jeg smører også godt med purelan etter hver amming. Når jeg leser på ammehjelpen.no blir jeg helt svett av alt jeg kan gjøre... Jeg orker jo ikke gjøre alt på en gang, og det er vel ikke meningen heller.. Lureste er vel å prøve en og en ting. Derfor spør jeg om tips hvis noen har... Desverre begynner økonomien og skrante litt også.. Tror jeg nå har brukt 3000 kr på disse puppene i pumpeutstyr + div. Begynner å bli litt lei av å kjøpe ting jeg ikke har bruk for. For de som har svart meg, og ikke har dette fenomenet, må jeg bare takke for svar, men informere om at det ikke er selve ammingen som er problemeT For når fenomenet oppstår kan være når som helst, om det er under amming eller om det er på vei inn i dusjen. Desverre har smerten økt siste uka. Nå når smerten oppstår, særlig hvis fenomenet oppstår under amming, gjør det så j........ vondt. Jeg ammer derfor nå kun når det er kos, men oppstår fenomenet så gir jeg meg og gir han utpumpa mm el. mme istede. Etter et tips skulle liksom det å delamme kansje hjelpe, men det gjør det ikke. Fenomenet har bare blitt værre både med hyppighet og smerte. Beklager å ”plage” dere med at dette svaret ble litt langt, men kansje det blir enklere å hjelpe meg nå Du som faktisk har/hatt dette fenomenet håper du spør og prøver å gi tips ut i fra dine erfaringer. Prøver så godt jeg kan å holde ut ved å innimellom pumpe, for det står jo at det vanligvis forsvinner etterhvert. Den ene puppen er foresten mye værre enn den andre.
HM-mamma Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 Hei igjen, jeg kan hvertfall fortelle hvordan det har vært for meg. Jeg har stort sett bare hatt store smerter i forbindelse med ammingen, det er berøringen av brystknoppen som utløser de verste krampene/fenomenet. Har du sår eller sprekker på brystknoppene? Jeg fikk det da jeg begynte å amme denne gangen, men gjorde ikke noe med det fordi jeg trodde smertene kom kun av Raynauds. Fikk etterhvert tatt en melkeprøve og det viste seg at jeg hadde gule stafylokokker i tillegg, noe som forsterket krampesmertene veldig. Et tips er derfor å være helt sikker på at det ikke er noe annet også. Jeg fikk hjelp på barselpoliklinikken på sykehuset og fikk ganske raskt resept på Adalat, som er en blodtrykksmedisin. Skal ikke forsøke meg på en grundig utgreiing av hvorfor det hjelper, men det har noe med blodgjennomstrømmingen i årene å gjøre. Jeg vet det er mange helsesøstre og leger som er uvitende om eller skeptiske til å bruke Adalat. I Felleskatalogen frarådes det å gi til ammende, men i en annen legemiddelhåndbok som helsepersonell bruker (husker desverre ikke hva den heter) er det ikke samme advarsel. Jeg fikk hjelp av en veldig erfaren og flink jordmor og ammehjelper og hun var helt trygg på at medisinen kunne brukes i så små doser som jeg fikk. Hun sa også at den blir gitt til gravide i en eller annen forbindelse (husker ikke det heller - ammetåke...). Ser du skriver at du holder deg varm, og det er kjempeviktig, særlig brystene, hender og føtter. Og unngå trekk! Har du prøvd å varme opp brystet før du skal amme? Du kan f.eks koke vann og ha på en termos, ta over i en liten bolle og bruk en liten, myk klut som du dypper i vannet, vrir opp og legger på brystet (bare pass så ikke den er så varm at du brenner deg- heller ikke godt!) Varm det godt, tørk av med en tørr klut og legg baby til med en gang. Gjør på samme måte når han er ferdig, varm opp med klut, hold så lenge du gidder, og tørk av igjen. Gjør det samme på bryst nr to hvis du gir begge. Du vet jo allerede det med te, men jeg synes faktisk det hjalp, kanskje særlig i kombinasjon med alt det andre, å drikke en kopp te (må være svart!) før jeg ammet. Da jeg fikk mitt første barn i 2005 tok det laang tid før jeg fant ut av hva smertene kom av, og jeg prøvde alt mulig av kremer og lufting, albueskjell og jeg vet ikke hva. Det ble ikke bedre før jeg fant ut hva jeg hadde og begynte med varme. På bakgrunn av min erfaring tror jeg ikke det er noe poeng i å smøre med Purelan hvis du ikke samtidig har noe annet det skal hjelpe for. Jeg har aldri prøvd å ta spesielle vitaminer som det står om på sidene til ammehjelpen. Ifølge hun som hjalp meg var mitt tilfelle så kraftig at det var best å gå rett på medisiner. Kan derfor ikke si om det har noe for seg. Det er jo noe styr, og det blir ganske omstendelig å amme, når te, vann, kluter og medisiner skal på plass, men jeg synes absolutt det var verdt det. Denne gangen tok det en uke før jeg kjente god bedring, og etter 5-6 uker pakket jeg vekk alt av remedier. Nå bruker jeg ingenting, gutten min er 6 mnd og vil ikke ha annet enn morsmelk. (Og plutselig er det også blitt et problem...) Hvor bor du forresten? Hvis du bor i eller i nærheten av Kristiansand kan jeg tipse deg om jordmoren jeg fikk hjelp av på sykehuset. Hun er helt fantastisk og en av landets aller flinkeste på amming. Kommer ikke på mer nå, men bare spør hvis det er noe, og så skal jeg si fra hvis jeg kommer på noe. Kan sikkert bli vanskelig å få time til lege for å få resept i løpet av helgen, men prøv te og varmt vann-trikset! Masse lykke til!!
Herkules Skrevet 24. januar 2009 #8 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har også fått påvist dette, men det var etter at jeg hadde ammet leeeeeenge med forrigemann. Jeg hadde ikke vondt i lange perioder og så hadde jeg vondt i perioder. Jeg fant likevel ut at det økte på når jeg hadde andre problemer med brystvortene. Jeg fikk utslett på brystvortene og da økte disse smertene. Men jeg mener jeg fikk beskjed om å drikke kaffe også jeg da, at koffein ville kunne ha positiveffekt.? Jeg er ikke så plaget, men jeg kjenner utdrivningen veldig godt Spesielt når jeg når jeg IKKE ammer. Må i alle fall ha det varmt på puppene, bruker mye ull både innlegg og ulltrøyer Håper virkelig det løser seg for deg.
Gjest yrild Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Hei :-) Jeg fikk masse tips av ammehjelpen.no Det som har vært viktigst har vært å slutte å lufttørke puppene!!! Lukke BHen med en gang lillemann slipper puppen (har nesten ikke smerter lenger og siste uke var jeg på gråten flere ganger om dagen!). Ullinlegg når jeg skal ut. Ullundertøy alltid innerst på kroppen (ja over BHen da...). Ikke sitte i trekk. Ikke gi opp ammingen før du har prøvd ut hva som fungerer for deg :-) Forrige uke var grusomt og denne uken er fryd og gammen for meg! Kan jo bli sann for deg også :-) (Drikke en kopp svart te før og under amming ble også anbefalt!) Klem
Gjest yrild Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 ... hmmm og så vidt jeg vet skal man IKKE drikke kaffe... Føler utrolig med deg! Alle ammende jeg kjenner vet ikke hva dette er og har ledd litt av meg når jeg har fortalt at jeg får kramper i brystvortene... men det er ikke morsomt! Håper det gir seg etterhvert av seg selv eller at noen av tipsene her over fungerer for deg :-)
barbabelle Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 Hei! Jeg har også slitt med dette, men det har blitt mye bedre etter jeg begynte med B-vitamintilskudd. Leste flere artikler på internett om at dette skulle hjelpe, og det har det jammen meg gjort óg! Vortene blir fortsatt litt misfarget (lmørk illa, men ikke hvite lenger), men jeg har ikke vondt lenger. Det ble anbefalt å ta 120-150 g Pyridoksin (en av B-vitamintypene, husker ikke hvilken) i fire dager på rad, for så å ta 25 g om dagen i fortsettelsen. B-vitamin er vannløselig, så det gjør ingenting om man får i seg store mengder av den. Har holdt på med dette i snart to måneder nå og har tenkt til å fortsette med det!
barbabelle Skrevet 24. januar 2009 #12 Skrevet 24. januar 2009 Her er noen av de linkene jeg leste: http://www.asklenore.info/breastfeeding/raynaud.html http://www.drjacknewman.com/help/Vasospasm%20and%20Raynaud%E2%80%99s%20Phenomenon.asp http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66 http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/full/113/4/e360 Var disse jeg fant i farta (noen kvalifiserer vel ikke akkurat til artikler...). Lykke til!
Gjest yrild Skrevet 24. januar 2009 #13 Skrevet 24. januar 2009 Hei :-) Fant dette nå: Identify and Fix the original cause of the pain: i.e. Poor Latching and/or Candida. Stop Air Drying; The first choice for treatment is to stop all air drying. When baby comes off the breast, immediately cover the nipple with your warm hand while you get your bra done up. This should be done very quickly as even seconds of air exposure can cause pain. After talking a shower, avoid going out of the shower enclosure until the breasts are completely covered and kept warmed so the cold air cannot reach the nipples. The All Purpose Nipple Ointment may also help, especially when ibuprofen powder has been mixed in. See Handout Candida Protocol Olive Oil Warming olive oil in mother’s fingers and then gently massaging the oil into the nipples during the burning may be very soothing. We have heard from many mothers that this gave them instant relief and seemed to decrease the occurrence of the vasospasm overall. Vitamin B6 Multi Complex. This has shown to work by trial and error, but it does seem to work. There have not yet been studies done on this to know scientifically that it works, but enough anecdotal evidence has come forward to support that it does work nevertheless. It is safe and will do no harm. It is best that B6 not be taken on its own but instead as part of a B complex of vitamins that includes niacin. Depending on the overall dose of the B complex, the amount of B6 itself should be approximately 100 mg 2x/day for at least a couple of weeks. So, for example, if the overall capsule is 125 mg of B complex and there is only 50 mg of B6 in that capsule, then mother would need to take 2 capsules at a time to equal one dose and that dose would need to be taken 2x/day. . The mother continues it until she is pain free for a few weeks. It can be restarted if necessary. If you have been pain free for a week or two, try going off the vitamin B6. If vitamin B6 does not work within a week, it probably won’t. Warm dry compresses can be very effective at stopping the vasospasm as it is occurring and for treating the pain. Lying down after a feeding and applying a heating pad to the breasts for a few minutes or more may help considerably. Certainly, it will allow mother to rest and this may help to deal with the pain, as well. Magnesium supplements with added Calcium taken as 2 teaspoons 300mg Magnesium/200 mg Calcium (gluconate) 2x daily has been thought to help with the symptoms of vasospasm.
Nagilimia Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 26. januar 2009 Tusen takk for tips alle sammen HM-mamma: Tusen takk for hjelpen. Tror du er den eneste som har skrevet her som har vært like hardt rammet som meg. Jeg har tatt vare på det du skrev til neste barn, siden jeg bor i Østfold. Kansje jeg kan få navnet hennes på en personlig melding uansett? I tilfelle jeg kan bruke henne over tlf neste gang. Nå har jeg ikke nok melk lenger og får nok ikke ammet meg opp igjen. På fredag var jeg inne på barselpoliklinikken og insisterte på å bli behandlet for sopp. Siste utvei. Jeg har tatt melkeprøver, men der vistes det ingenting. Det ser nå ut til at jeg kan ha hatt sopp i tilegg også for puppene er mye bedre i dag, da er det i hvertfall et håp om å delamme en stund fremover, så får vi se. Utrolig mye styr med disse puppene altså :) men så enkelt det er når de funker!!
HM-mamma Skrevet 26. januar 2009 #15 Skrevet 26. januar 2009 Det er akkurat det det er! Så enkelt når det funker! Jeg mener ikke å mase, eller forsøke å presse deg på noen måte, men hvis du ønsker det har jeg tro på at det går an å "amme seg opp igjen" til fullamming. Mener å huske at jeg har lest (sikkert hos Gro Nylander...) om ei som hadde sluttet helt å amme, men som klarte å ta det opp igjen og endte med fullamming. Det er helt sikkert en enorm jobb, og jeg skjønner veldig godt hvis du ikke er klar for det, men det skal ihvertfall teoretisk være mulig. :-). For min egen del har jeg ikke måttet gjennom det, men jeg har hatt to helt forskjellige erfaringer med ammingen av mine to barn. Med førstemann var jeg helt utslitt av å ha så mye vondt og bruke så mye tid på å finne ut av problemene. Jeg var generelt ganske nervøs og stresset på om hun hadde det bra og alt dette er jeg sikker på virket inn på ammingen. Hun var veldig sulten og urolig hele tiden, og da hun var 4 mnd begynte jeg å gi henne grøt. Hun elsket det og spiste masse og la godt på seg. Denne gangen har jeg vært roligere, og de første ukene lot jeg han bare ligge så lenge han ville ved puppen (vel og merke etter at de verste smertene hadde gitt seg) og la han til så ofte han ville. Jeg har spist godt selv og hvilt og sovet bedre, og ikke stresset med å trene eller skulle fikse og ordne så mye. Jeg har MYE mer melk denne gangen. Merker også veldig godt når jeg har hatt økedager. Da har produksjonen gått veldig opp etter noen dager med ekstra mye amming og mat til meg. Gutten min er nå 6 mnd og fortsatt ikke interessert i noe annet enn melk... Uff, jeg håper ikke du leser dette som en "skrytehistorie" fra min side, det er bare for å vise at jeg mener det går an å gjøre mye for å påvirke hvor mye melk man har. Og at du kanskje kan fullamme hvis du ønsker det. Men det er mange her inne som kan mye mer enn meg om disse tingene, som sikkert kan gi deg mange tips. Bare pass på at det ikke blir et stressmoment, for da er det ikke verdt det! Og gutten din har det like bra om du delammer, jeg tenker mest på at det er lettvint for deg hvis du slipper flaskene... Og så klart, har du fortsatt like vondt er det ikke særlig fristende å la han ligge i evigheter hver andre time... Puh, ble langt dette. Det jeg egentlig skulle si var at jeg håper soppbehandlingen hjelper deg!! Hvis du har hatt det, og klarer å bli kvitt det, vil du sikkert merke bedring på krampene også. Og, hun jordmoren jeg nevnte jobber på kvinneklinikken ved Sørlandet sykehus Kristiansand og heter Rachel Myr. Det er ikke lett å få kontakt med henne når du ringer sykehuset, men ikke gi deg, bare mas på de du får tak i. Hun er ammehjelper også tror jeg, men jeg finner henne ikke på sidene til ammehjelpen. For min egen del har jeg tenkt at hvis jeg skal ha flere barn skal jeg snakke med henne på forhånd og få råd om hvordan forebygge for å unngå eller i det minste minimere problemene. Bare det å snakke med henne, som kunne så mye og var så optimistisk på at det skulle gå bra, var en veldig god støtte for meg. Lykke til, og husk å kose deg masse med gutten din innimellom slagene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå