Nullstress;) Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 HEI... jeg var på kontroll idag... er 10 uker på vei. legen sa at hun muligens kunne høre hjertelyden, men da hun prøvde, måtte hun bare gi opp. fant ingenting... selv om hun sa det var en mulighet for at hun ikke kom til å finne den, er jeg så nervøs at jeg veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg!!!! noen som har noen "trøstene" råd eller erfaringer?????
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Det er HELT vanlig å ikke finne den så tidlig! Jeg er i uke 12 og vi fant den heller ikke i dag, men jeg er ikke noe urolig pga det fordi jeg vet at det er vanlig å ikke finne den så tidlig. Har endatil opplevd å ikke finne hjertelyden i uke 24 jeg, mens både jm og jeg så at babyen sparket og snudde på seg, hehe... Så ikke legen at det er vanlig å ikke høre den så tidlig da?
erteposen + 4 Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Det må du slutte med! Det er helt vanlig at en ikke hører hjertelyd, og en burde igrunnen slutte å lytte etter den siden mange blir så redde. Ingen av mine barn har pappa funnet hjertelyd på så tidlig, han er lege. Hørte det heller ikke nå på 12 ukerskontroll.
*Lissi* Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 De fleste leter ikke etter hjertelyd så tidlig, for ofte de ikke finner den. Alt er sikkert i skjønneste orden.-)
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Mange leger og jordmødre vil ikke lete etter hjertelyd før etter uke 14. Det er aaaaltfor tidlig å høre noe i uke 10, ta det helt med ro!
~sjiraff~ Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Detter er grunnen til at leger ikke burde prøve å høre etter hjertelyd så tidlig.
Mammapudding Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Som de andre sier så er det helt vanlig at man ikke finner den så tidlig, prøv å ikke bekymre deg, alt er sikkert helt fint med den lille:)
2SmåTroll Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Her ville ikke legen eller jordmora høre etter hjertelyden før etter uke 17, nettop pga av at de ikke alltid finner den, og vil ikke uroe til ingen nytte. Alt er nok helt fint og ganske normalt og ikke finne den, akkurat som legen sa.
lklk Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Huff, jeg blir rett og slett F....... på disse legene som skremmer vettet av folk. Du har sikkert bekymret deg masse pga dette. Selv fikk jeg beskjed om en mulig hjertefeil på mitt barn av en lege. Gutten har blitt lyttet på av flere leger etterpå, og ingen hører noe galt. Jeg hadde det så dårlig etter den meldingen, og skulle ønske han ikke hadde sagt noe til meg den gangen.
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Det skjedde meg også! Det var jo bare at babyen lå slik til at det var håpløst å finne den. Jeg ble livredd, men det gikk jo bra :-) Jenta mi var litt eldre da, så jeg kjente at hun hikka rett etterpå. Hun kom til verden frisk og fin! Skjønner at du blir bekymra, men jeg tror nok du bare kan slappe av :-) Det lille knøttet har det nok bra i magen din :-)
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 ALT for tidlig å finne hjertelyd så tidlig....og allmennleger er uansett stort sett dårlige på å finne den tidlig. Så ikke uroe deg...
Jentemamma-03&Guttemamma-07 Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Helt enig i det dem andre sier her at det er ikke vanlig og finne hjertelyd så tidlig og enkelte ganger er det litt vanskelig og finne den på senere tidspunkt også. Trodde ikke legene sjekket dette før ca uke 14. Jeg fikk bestandig beskjed om at det var ikke sikkert dem kunne finne hjertelyden men at jeg ikke skulle bekymre meg hvis dem ikke fant hjertelyden ( nå har jeg også litt ekstra kg på kroppen og dette kan fort gjøre det litt vanskeligere) Husker at det ikke var lenge imellom jeg fikk høre hjertelyd og var på ultralyd med begge mine svangerskap. Tror nokk du kan ta det helt med ro ihvertfall Neste kontroll når du er litt lengre på vei så finner dem helt sikkert hjertelyden Lykke til.
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Alt er sikkert helt i orden. Var nettopp hos legen selv og prøvde å overtale han til å prøve å finne hjertelyden men han ville ikke for det var altfor tidlig. (og vi prøvde virkelig å se på han med dådyr øyne). Er også 10 uker, dvs da var jeg 9
Nullstress;) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2009 tusen, tusen takk for alle svar. jeg er så glad " jeg har" dere!!!!! jeg hørte hjertet i uke 12-13 med førstemann. men at de ikke fant den nå i uke 10, uar helt grusomt. jo, hun advarte meg mot det, og sa at jeg ikke måtte få hetta om hun ikke fant den. meg jeg var så sikker på at det kom hun til å gjøre, ellers hadde hun ikke prøvd..... fikk time igjen om to uker, da sa hun at hun helt sikkert kom til å finne den. jeg veit at noen ekstra kg kan gjøre at man ikke finner den så lett, men jeg har foreløbig gått ned i vekt, veier 60 kg og er 175 høy... så det er ikke det som stopper... skulle bare ønske hun ikke prøvde i det hele tatt jeg nå.....
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Du må huske på at så tidlig i svangerkapet så er fosteret så lite og det ligger så beskyttet at det er litt av en bragd hvis en lege eller jordmor skal finne hjerteslagene til det ørlille hjertet som er så lite at man vanskelig kan forestille seg det. Mitt råd, ikke prøv om 2uker, vent i 4uker minst...for din egen del. Jeg stiller meg svært kritisk til den legen din. Mine leger og jordmødre ville ikke prøve før jeg var minst 14uker påvei og helst ikke da heller pga usikkerhet og redsel for at de "bommet". Har 3barn... Så ikke vær engstelig og stress unødig... KOs deg heller og vit at det er helt normalt og forventa å IKKE finne fosterlyden så tidlig, å være så arrogant at man GARANTERER å finne den når du er 12uker påvei...vel...blir nesten sint jeg på den legen din.
Nullstress;) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. januar 2009 ja, det er nok noe i det du sier.... skal til jordmor om 4 uker, lege om 2 uker... vil uansett prøve å få en ultralyd for å vite at det er noe som lever inni der, men det er vanskelig uten henvisning. men jeg betaler gjerne de 800 kr det koster... uff, jeg er blitt hysterisk på mine "gamle" dager!!!!
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 Er du engstelig så er en privat UL et godt alternativ synes jeg :-) Hehe....vært like engstelig med alle mine 3 jeg...vært gravid 5gang og mista 2. så at man blir redd kan jeg forstå godt. Håper du får ei god nattssøvn og ikke er så engstelig lengre.. :-)
24♡april Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Blir skikkelig irritert når jeg leser sånne innlegg som dette. Jeg forstår ikke hvorfor jm og leger velger å lytte etter hjertelyden før uke 16 ca. For det er sååååå vanlig at de ikke finner den tidlig i svangerskapet å det er så innmari lite hyggelig å være den spente gravide som ligger å venter på å få høre noe åsså kommer det nei desverre fant ingenting.. hva er vitsen? når det er så stor sjangs for å ikke finne noe å dessuten er det større sjangse for at alt er bra med babyen din enn at det ikke er det uavhengig av om jm fant hjertelyd eller ikke.. Ba du om å få høre hjertelyden hadde det vært best om hun sa nei for om hun ikke hadde prøvd å lete hadde du heller ikke blitt engstelig! Syns ikke du skal bry deg om det jeg,du er 10 uker på veg å den lille ligger langt inni magen din under skambeinet..så hjertelyd er ikke lett å finne nå uansett.. ønsker deg lykke til!
Nullstress;) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 22. januar 2009 ja, det er det jeg skal prøve på imorgen. var på legevakte på lørdag skjønner du, hadde KRAMPER!!! det var vondt altså!!! men blødde ikke:) :) men det at hun ikke fant hjertelyden idag, gjorde bare bekymringen enda verre... så skal prøve å ringe noen imorra, håper på at noen kanskje kan presse med inn et sted så jeg slipper i vente over helgen... tusen takk for alle svarene altså!!! dere er kjempesnille!!!
Nullstress;) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #20 Skrevet 22. januar 2009 nei, det er nok sant det.... men takket være dere kommer jeg i allefall til å sove litt bedre inatt:) prøver å tenke på at det går som det går... drikker ikke, røyker ikke, tar vitaminer og tran... får vel ikke akkurat gjort med da... får vente å se.....
pink1254788 Skrevet 23. januar 2009 #21 Skrevet 23. januar 2009 Hei! bare for å gjøre ventetida litt lengre... Jeg var på jordmorkontroll i uke 14 ca, og hun fant ikke hjertelyden... men hun har UL, så hun ville bare se hjertet, ok. Fant babyen, men så ble hun stille... - Du, her er det jammen TO stykker! hehe, litt sjokkert kan man si;P
Sivalur Skrevet 23. januar 2009 #22 Skrevet 23. januar 2009 Tinkelpinkel: Så kult! Gratulerer med tvillinger!!!
pink1254788 Skrevet 23. januar 2009 #23 Skrevet 23. januar 2009 Takk:) Ikke meninga å kuppe tråden her, men sånn kan det faktisk gå;P
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 23. januar 2009 #24 Skrevet 23. januar 2009 Huff, de må ikke lete etter hjerelyd så tidlig!!! Det skaper bare unødige bekymringer, for det er ikke vanlig å høre hjertelyden så tidlig. Legen mn ville ikke prøve engang før i uke 13. Det går nok helt fint, skal du se:)
Nurse80 Skrevet 23. januar 2009 #25 Skrevet 23. januar 2009 Fant ikke hjertelyd hos meg i uke 13. Men det var visst vanlig, vanskelig å vite hvordan den ligger i magen. Var en frisk gutt der:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå