Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Jeg jobbet som vikar i et år, tjente under 100 tusen siden jeg var hjemme mye med barnet vårt. Min mann jobber mye og ugunstige arbeidstider. Nå er jeg gravid og uten jobb. Men det som er, jeg tjente ikke nok i fjord for å få dagpenger. Så nå er jeg helt uten inntekt. Og det merkes godt. Nå er jeg 6 mnd på vei og har en del plager i svangerskapet som gjør at jeg rett og slett ikke kan jobbe. Slik jeg har forstått det så er det eneste jeg har krav på er engangsstønaden. Og den er ikke på mye? Hva kan jeg få av støtte når barnet er født? Jeg har jo ikke jobbet meg opp et grunnlag for permisjonpenger? 60 tusen er det jeg har tjent i 08. Noen som har råd om hva jeg kan gjøre? Jeg skal begynne å studere til høsten, kveldskole. Skulle egentlig det nå etter nyttår, men det måtte legges på hyllen pga sykdom i svangerskapet.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 HVis du studerer 100% kan mannen din overta mesteparten av permisjonen. Ellers kan du vel få studielån, tenker jeg?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Tror det er noe med at du kan melde deg som student og ta permisjon fra studiene og få stipend
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Det blir jo uansett ikke før til høsten. Og jeg skal ikke studere 100 prosent. Er 2-3 dager i uka, kveldsskole siden min mann jobber mye. Min mann kan desverre ikke ta full permisjon fra jobben. Dette var ikke slik det skulle gå. Jeg skulle egentlig forlenge vikariatet, men så ble jeg selvfølgelig syk. HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Kan man virkelig det. Men hvor mye kan jeg få i stipend? Min mann tjener ganske bra. Vil ikke ta lån i tilegg siden det lånet i lånekassen er høyt nok syns jeg. Takk for svar. HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Hun jeg snakket med som hadde gjort det hadde 6000 i mnd tror jeg... Håper det ordner seg:)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Kan du ikke sykemelde deg fra vikarjobben da? Da får du jo sykepenger, pluss at du kan få foreldrepenger..?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Vikariatet gikk ut. Og jeg ble syk, skulle egentlig forlenge det. Men skjønner jo at de ikke ville forlenge det da jeg lå på sykehuset med premature rier. Nå er det slik at jeg ikke kan jobbe. Og da har noen andre fått det vikariatet. HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Å ja, sånn ja.. ( Nei da vet jeg ikke.. Men det var en tråd her for ikke lenge siden om dette. Om at far kanskje kunne ha rett på permisjonspenger.. Uansett.. Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Tusen takk for det. Men er det noen som vet om jeg kan få noe som helst av støtte? Fins det noe jeg kan søke på utenom engangsstønaden? Er det sånn at jeg ikke kan få noe som helst av å gå hjemme? HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Nei, dessverre. Du får engangsstønaden da, og en til barnetrygd for det nye barnet.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Har gjort det. Fikk med meg en hau med informasjon. Er kjempe vanskelig å sette meg inn i det. Det han kunne fortelle meg der var at jeg ikke hadde krav på dagpenger. Og jeg fikk beskjed om å søke på sosialen. Prøvde å få mer ut av saksbehandleren, men var ikke så lett. HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Du får neppe noe hos sosialen når mannen din tjener bra. Dere blir jo sett som en husholdning. Fungerer heller ikke slik at en får støtte fra sosialen fordi en ikke vil ta opp studielån. Tror nok ikke du har krav på annet enn engangstønaden og barnetrygden.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Du får IKKE stipend av lånekassen om du begynner på skulen til høsten, og så tar permisjon. Det er forbeholdt de som har studert før permisjonen starter/barnet er født.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 Stemmer. En må ha vært student i 6mnd av graviditeten mener jeg for å få fødselsstipend. De fleste studenter tar opp lån og jeg ser ikke helt problemet med å gjøre det dette året siden ting ikke gikk som det skulle. Klart surt betale tilbake men det gjelder nok de fleste;)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Har ikke sagt at jeg skal ta opp lån og stipend for så og gå ut i permisjon, viste ikke en gang at det kunne gjøres. Var noen som foreslo det bare. Er som sagt bare 3 mnd til fødsel. Jeg skal ikke begynne å studere før til høsten har jeg skrevet. Men nå vurderer jeg og begynne med hjemmestudier, så er jeg kanskje ferdig til høsten og kan gå ut i jobb. Blir sikkert tøft med to barn og studere hjemme, men er virkelig verdt et forsøk. Noen som vet om lånekassen støtter studier fra NKI? Dette ser veldig svart ut. Ikke får vi noe fra sosialen og ikke får jeg permisjonpenger. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan vi skal klare oss. Vi har 21 tusen og leve for i mnd etter skatt. HI
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 NKI og NKS har kurs og studier som støttes av Lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #21 Skrevet 22. januar 2009 På NKI sine sider mener jeg det står på valgt studie om Lånekassen støtter det eller ikke. Altså du finner det studiet du kan tenke deg, og så ser du der hva lånekassen "mener":)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #22 Skrevet 22. januar 2009 Flott tusen takk., Da er det hjemmestudier på meg. Så får vi satse på at jeg er ferdig til høsten og kan begynne i jobb igjen
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2009 #23 Skrevet 22. januar 2009 Snakk med bedriften du skulle forlenge i og spør om de kan dokumentere at du skulle forlenge men pga sykdom så ble det satt på hold til evt etter fødsel evt frisk. Jeg fikk godkjent sykepenger selv om jeg ikke hadde en jobb og gå tilbake til i utganspunktet. Men jeg hadde søkt på mange jobber og måtte takke nei til 2 stk fordi jeg ble langtidssyk rett etter svangerskapspermijson. Så jeg hadde fått et reelt inntektstap, da jeg egentlig kunne takket ja til en av jobbene, men pga sykdom sa jeg nei for arbeidsgiversskyld. Ike moro å ansette en som blir borte i mange mnd pga sykdom. Og spør om å få time med en som har med sykmeldinger å gjøre. Ikke de i gulvet. Snakk med legen din om å få sykemelding fra den dagen du havnet på sykehuset og dermed ikke fikk mulighet til å forlenge vikariatet. Masse lykke til!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå