Gå til innhold

Dere som har hatt/ har setebaby, hvilke tanker har dere om vending??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen snakker en del om dette å prøve å vende. Vet de gjør det på sykehuset vi skal føde på. Vi er begge utrolig usikre på om vi er int i dette.. Er jo en grunn til at noen sykehus ikke gjør dette!

Noen erfaringer? Hva tenker dere om dette temaet?

Er 33+6, så babyen kan fortsatt snu seg- men føler vi må ha gjort oss opp en del tanker om hva vi skal gjøre videre. Ukene går fort...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, min første var setebaby, og jeg var inne til vendingsforsøk. Ikke spesielt behagelig, nei, to leger sto og dyttet på magen min mens de fulgte med på ultralyd. Babyens hjerterytme ble overvåket i for- og etterkant, så jeg følte meg trygg, og han hadde det bra, men det var forferdelig slitsomt. Dessuten var det bortkastet, gutten min lå bom fast! Fikk planlagt ks i stedet.

Det er ulik praksis på dette, men det tror jeg også har med legenes erfaring å gjøre. Han som prøvde vendingen på meg (og avgjorde at det skulle prøves) var en erfaren fødselslege som hadde utført mange vendinger, men det lykkes jo ikke alltid. Og babyen kan snu seg igjen selv om det lykkes, så jeg vet egentlig ikke om det er verdt forsøket.

Håper babyen deres finner ut at h*n skal snu seg selv!

Skrevet

Jeg har å sete baby, men hva er farlig med vending??? Noen steder man kan lese om dette????????

Skrevet

Ja ikke sant.. hadde vært veldig fint om frøkna kunne snu seg! Vet ikke hva det er, men har en følelse av at hun ligger godt som hun gjør. Rundt jul/ nyttår snudde hun seg, frem til da hadde hun ligget i hode- og tverrleie. Krysser fingrene for at hun gjør det da(:

Var det legene som bestemte at dere skulle få KS da, eller var dere med på avgjørelsen? Har lest at det er ca 50% av alle setefødsler som ender opp i haste KS, så man bør jo sterkt vurdere et planlagt KS. Er veldig forberedt på å føde vaginalt uansett, men må jo være realistisk og ta et veloverveid valg...(:

Ikke lett dette!

Skrevet

jeg har setebaby og skal antageligvis inn til snuing i begynnelsen av neste uke. både jm og lege er veldig positive til dette, og med god grunn. nå er jeg så heldig at jeg hører til SUS som er de beste i landet på setefødsler og snuing. så selv om flere er skeptiske, stoler jeg på jm og legene som sier at dette er greit å gjøre i stavanger. men jeg har også skjønt at det er ulik praksis på ulike sykehus. SUS er nå en gang det sykehuset med minst ks, og de har alltid minst en lege på vakt som har setefødsler som spesialitet.

mine tanker er at jeg er veldig for vaginal fødsel. så med mindre jeg får beskjed om at legen anbefaler ks, så vil jeg i alle fall forsøke å føde. tenker en del på at det tross alt er et enormt inngrep med ks. all respekt for dem som velger dette, det er tross alt en personlig avgjørelse. jeg har fått veldig mye og god info ang setefødsel av min faste jm, og er veldig positiv til dette. og som sagt, blir jo veldig beroliget av at SUS er så bra på dette.

snakk med jm/fastlegen din og hør hva de mener og hvordan praksisen er på det sykehuset du hører til. så er det lettere for dere å ta en veloverveid avgjørelse:) aller helst håper jeg at babyen din tar til vettet og snur seg;)

Skrevet

Liten guttimagen min: etter vi fikk vite hun hadde snudd seg har jeg søkt litt på både setefødsel og vending. Du kan søke her inne på setefødsel, også har jeg også googlet det- får en del treff da.

Ang vending så vet jeg egentlig ikke så mye. Men har fått med meg at noen sykehus prøver det, mens andre ikke gjør det. Tar jeg ikke helt feil klarer de å vende rundt halvparten av alle de prøver på. Noen snur seg tilbake igjen etter de har prøvd. Har og lest at det kan føles ganske voldsomt og hardhendt.. Men de følger godt med med UL for å se at det ikke blir noe kluss med navlestrengen. Leste i dag (vet ikke hvor) at barnet kunne bli helt slapt i dagene etter vendingsforsøk- kommer vel av den påkjenningen det kan være.

Bare det at noen leger/ sykehus ikke gjør dette sier meg at jeg må være godt forberedt før jeg møter opp på sykehuset- regner med de vil prøve det først..!

Skrevet

Skal til jordmor på mandag igjen, så får høre litt mer med henne. (sist sa hun at de gjorde det og at det så gjerne mer dramatisk ut enn det var). Greit å få litt mer utfyllende info.

Skal føde på UNN i Tromsø, vet egentlig lite om hvordan de er på dette omr. Men om hun ikke har snudd seg når termin nærmer seg skal vi jo inn å måle bekken og baby- så da får vi jo et greit inntrykk. Vil også aller aller helst føde vaginalt, da også om rompa kommer først.

Om flere har erfaringer å komme med er det bare å komme med de! Setter pris på både negativ og positiv info(:

gartner'n- om det blir snuing til uken må du ha masse lykke til! Håper babyen er litt medgjørlig da(:

Skrevet

Hm, første barnet mitt lå i seteleie, det ble oppdaget i uke 36, og de (rettere sagt den legen jeg haddde der) ville ikke gjøre snuforsøk ved UNN Tromsø. Jeg dro til et annet sykehus og fikk gjort snuforsøk, dessverre mislykket, men er veldig glad for at jeg forsøkte. Følte at både jeg og babyen ble godt ivaretatt under snuforsøket, og hvis det hadde vært vellykket ville jeg ha vært veldig glad for å slippe en setefødsel. Leste på forhånd at suksessraten var rundt 50 % på snuforsøk. Ubehagelig var det, men langt fra uutholdelig.

Skrevet

Jeg hadde setebaby i uke 35, og legen sa at hun ikke kom til å snu seg. Så da var det å begynne å tenke. Legen ville ikke anbefale vendingsforsøk, til det var risikoen for stor sa han. 50% lykkes og mange må ta hastesnitt der og da.

Jeg er flergangs, så jeg vet at bekkenet er stort nok. Bestemte meg for å føde i seteleie.

Men så fant de ut at navlestrengen låg under rompa, og jeg skulle inn til å avtale ks men da, i uke 36 snudde hun seg og har ligget med hodet ned siden (er snart 39uker nå)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde turt.

Jeg fikk beskjed om at de ville holde oppsikt med ungen ved hjelp av ultralyd under snuingen, også måtte jeg bli på sykehuset i to timer etterpå før de ville kontrollere alt på nytt før jeg evt fikk reise hjem igjen.

Det som skremte meg var at de var redd for blødning og at morkaka skulle løsne helt eller delvis. Da hadde det blitt hastesnitt..

At navlestrengen kan ende opp rundt halsen osv når de snur er mindre dramatisk, det ser de jo på ultralyden etterpå, men at morkaka kan løsne er skummelt.

Heldigvis slapp jeg da, var min første dette og han snudde seg riktig vei i uke 36. Ble likevel født med navlestrengen to ganger rundt halsen, og jeg fikk beksjed om at det ikke var så uvanlig når de snur seg så sent.

Skrevet

Takk for svar jenter! Synes det er kjempebra med flere erfaringer(:

Så bra for både deg Mia 77 og deg Kristin 1974 at babyen snudde seg i siste liten. Får håpe Mia at den holder seg sånn til fødselen setter i gang(: Er jo "bare" 34 uker på vei i dag, så kan jo fortsatt skje noe her også.

Er vanskelig dette. Er førstegangs og skulle jo gjerne hatt en fødsel med hode først, tror avgjørelsene hadde vært lettere å ta da. Uansett vil jeg at de skal måle bekkenet først, er det stort nok tror jeg vi unngår vendingsforsøk. Med de risikofaktorene som er der synes jeg ikke det blir verdt det- uerfaren som jeg er tenker jeg at man kommer alltids gjennom også en setefødsel og glemmer heldigvis fort(:

Skrevet

hei... jeg har min tredje setebaby i magen å har ikke forsøkt vending..

er ikke ett tilbud ved sykehuset mitt heller..så.

jeg tror babyen legger seg i den stillingen den finner best i magen... da vil den vel gjerne ligge sånn å:)

Skrevet

Jeg vendte min baby i uke 37, det gikk kjempefint. Tok under to minutter. Han ble på rett kjøl også, snudde seg ikke igjen.

For meg begynte fødsel med at vannet gikk, 1 uke på overtid. Da var det veldig greit å ikke ha setebaby.

Jeg er ikke skepisk til å anbefale vending til noen.

Fødselen min endte opp med akutt KS, men det har ikke noe med vendingen å gjøre såvidt jeg vet. KS er helt greit, men nå, 4 mnd senere har jeg ikke følelse i nedre del av magen.

Skrevet

PS1) Jeg prøvde også å vende med akupunktur, men det funket ikke.

PS2) Forutsetninger for vending er at du har nok fostervann og at ikke babyen er veldig stor. Uke 37 er den "beste" uken tror jeg (litt avhengig av størrelsen da...)

Go for it, sier nå jeg. Det er piece of cake, ikke farlig. Det ekleste er faktisk de greiene de sprøyter inn i deg for å ikke starte veer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...