Gå til innhold

Ferdig med gips, over på skinne. Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Datteren min på 1 år har vært gjennom strekk i 11 dager, gips i 5 mnd og har nå fått på skinne som hun skal ha på i 6 uker. Fått beskjed om at skinnen skal være på i 21-22 timer i døgnet. Vi har nå vært hos fysioterapeut (Ute Imhof på Barneklinikken) og fått litt øvelser som vi skal gjøre. Datteren min synes øvelsene er helt pyton og gråter seg gjennom dem. Ortopeden vår mener det ikke er nødvendig med fysio, at ting vil gå av seg selv, men vi vil heller være på den sikre siden og gi datteren vår den styrke og stimuli som hun trenger.

Dere som har hatt barn i gips og skinne - hva gjorde dere for å trene opp barna deres igjen? Hvor lang tid tok det før de kunne krabbe, sette seg opp selv og gå?

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vanskelig å vite hvilke råd du trenger til barne ditt , det jeg kan si er at vi har en gutt med klumpfot,, han krabbet når han var 7 mnd og er nå 10,5 og går bak en brio vogn.. har hatt 12 uker med gips og skinner fram til han var 5,, vi har mange øvelser med foten,, mitt tips er gjør det ofte og litt i begynnelsen,, da blir barna vant til å bli fiklet med,, nå er det helt okei,, vanskelig å svare deg når jeg ikke vet hva ditt barn har ,, er det hofter?? så aner jeg ikke,,, utdyp gjerne mer,, så kan jeg prøve å svare hvis jeg kan..

Skrevet

henger meg på isabell, du må forklare mer om diagnose osv. har en sønn med KF, men han er i et forsinket forløp, så han er fortsatt på døgnskinne (han er 7 mnd) Så han sitter ikke selv, han kryper ikke og henger generelt etter når det gjelder bevegelse og stabilitet fra livet og ned.

Når det gjelder øvelser fra fysio er det ALLTID viktig å gjøre øvelsene. Vi har delt opp våre tøyningsøvelser gjennom hele dagen, bare noen få minutter hver gang, og han er ikke noe fan nei, men det blir mindre og mindre vondt når han blir mer tøylig....

Skrevet

Både Bo79 og jeg har barn med hofteleddsdysplasi. Begge barna er akkurat ferdige med gips og har fått skinne.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg måtte bare svare da jeg så navnet til Ute!!

Jeg har tvillinger født med klumpfot på begge beina. Tv 2 hadde særdeles vanskelig sådan (2% av barn født med klumpfot har en så vanskelig fot).

Jentene lå i sete hele svangerskapet, og ble derfor født med en skjevhet i nakken. Dette ble de behandlet for fra de var under 3 mnd. Da man ikke klarte å få det så bra som man ønsket, ble vi henvist videre til Ute. Der ble vi rett og slett rævkjørt! I stedet for å konsentrere seg om nakken til jentene, hang ho seg helt opp i at de brukte dennis brown skinne. Vi fikk demonstrert åssen de kom til å enda opp og gå dersom vi ikke byttet behandlingsform i forhold til klumpfoten. Ho mente de kom til å gå slik man ofte ser barn med cp går. Så du kan si jeg ikke har mye til overs for den dama..

Jentene er nå 2 år, og går akkurat slik alle andre små barn. Ortopeden vår har aldri lagt opp til noe tøying, heller ikke fysioterapauten vår, bortsett fra en kort periode etter at tv 2 ble operert.

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen - for meg er det ortoped som behandler, og hvis han mener at tøying ikke er nødvendig, får han siste ord hos meg!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Ser det er en stund siden du postet innlegget ditt, men jeg svarer nå, bedre sent enn aldri;)

Min datter hadde strekk i 3 uker, gips i 6 mnd og deretter skinner på nettene i 3 mnd. Hun fikk skinner da hun var 11 mnd, og startet da den lange veien med å lære å sitte, rulle,krabbe, stå og gå...på nytt. Med gips kunne hun både rulle, krabbe og stå med støtte, så hun måtte finne mange nye teknikker da gipsen ble borte.

Ortopeden har hele tiden sagt det ikke var behov for fysio, men vi ble anbefalt av fysio på sykehuset å ta kontakt med den kommunale helsetjenesten. Vi hadde derfor hjemmebesøk av både ergoterapeut og fysioterapeut jevnlig. Vi hadde ikke noen spesielle øvelser, det gikk mer på å passe på at snuppa ikke feilbelastet kroppen sin, og videre få en del tips og triks i hvordan vi kunne hjelpe henne å utvikle bevegelsesmønsteret sitt.

Da gipsen var fjernet ved 11. mnd begynte snuppa umiddelbart å trene på å sitte, sette seg opp og komme seg trygt ned igjen, noe hun lærte i løpet av et par uker. Deretter ble det rumpeaking. Rundt 12 mnd gjorde hun sine første forsøk ¨på å reise seg etter ting, og sto veeeeeldig bredt;) Hun begynte i bhg da hun var 13 mnd, hvor hun hadde besøk av fysio 1-2 ganger i uken. Hun lærte fort av å se på de andre ungene, og lærte å krabbe skikkelig da hun var ca 14 mnd. Da hun var 17 mnd gikk hun sine tre første skritt, og en mnd etter det igjen SPRANG hun!! Fysio trappet etter hvert ned til annenhver uke i bhg, men var der jevnt det første året i banehagen, til hun var nesten 2 år.

Det har vært en utrolig trygghet å ha fysio tilgjengelig, da vi får svar på en del ting av henne, som ortopeden ikke engang har tid til å tenke på. Hun har også påpekt visse svakheter og skjevheter ved snuppa, som vi har bragt videre til ort. Vi føler derfor at vi nå står sterkere i møte med sykehuset, siden vi vet hva vi skal spørre om, hva vi skal påpeke, og ikke minst; hva som er normalt;)

Dette ble litt av en oppramsing, men det jeg vil frem til er at gipsungene lærer ferdighetene utrolig fort når de først får muligheten!! Eneste ulempen er at de begynner å bli såpass gamle at de kanskje synes det er skummelt å slippe seg helt løs.. ;)

Lykke til, dette er en fantastisk morsom tid!!!

Skrevet

Hei

Har opplevd det samme som deg. Datteren min lå i strekk i 2 uker, gips 5 mnd. og har hatt skinne siden 6 nov. Først hele døgnet og nå bare på natten. Vi går også til Ute Imhof på barneklinikken og hun har vært til så stor hjelp. 29 des nesten 2 mnd etter vi tok av gipsen klarte hun å sette seg opp selv - hun ble så glad og fornøyd etter det -for da kunne hun endelig være litt "med" og leke med storesøster og andre barn. Nå krabber hun og klarer å stå på knærne. Har vært enorm fremgang og det er veldig mye takket være øvelsene fra Ute. Hun har jo jobbet på Ahus tidligere og de (ortopedene)anbefalte oss å heller gå til hun enn sykehusets egne fysioterapeuter. Hun er den beste. Datteren min har stort sett vært fornøyd med øvelsene - men jeg har prøvd å gjøre de litt innimellom mens hun leker - for synes det har vært vanskelig å motivere hun for å holde på f.eks i ett kvarter i ett strekk. Og jeg tenker at alt hjelper - om man får gjort øvelsene litt mindre enn Ute anbefaler så er det bedre enn ingenting. Var hos Ute for en uke siden og hun sa at hun hadde aldri sett så rask fremgang hos ett hoftebarn før - så vi måtte ha vært flinke til å trene. Det var veldig oppmuntrende. Håpet mitt er at hun kan gå til sommeren. Hun prøver å reise seg opp nå - så det går framover.

Ønsker deg masse lykke til - og hør på Ute ikke på ortopeden din. Ortopeden vår Dr. Carl Erik Næss på Ahus er en av de mest anerkjente på hoftedysplasi i landet og han anbefaler Ute og jeg har selv sett at det hjelper.

Bare spør om du trenger tips -er dessverre altfor lite info om hoftebarn.

• 4 måneder senere...
Skrevet

jeg har en gutt som strakts fyller 6 år, som er født med klumpfot på venstre bein.

Han ble behandlet med gips fra han var 2 dager gammel til han var ca 4 mnd. da fikk vi en skinne fra sophies minde i oslo, men den sparket han bare av seg hver annet minutt, så det funket ikke så bra. denne skinna så ut som en sko med en stang og et feste rundt leggen.

gutten vår ble operert på rikshospitalet da han var 5,5 mnd gammel, hadde da gips på i 8 uker til. så etter det fikk han en annen type skinne (støpt skinne i glassfiber) som satt veldig fint på foten. denne skulel brukes hele døgnet.

Gutten vår har vært veldig tidlig ute med all utvikling, og begynte å krabbe med gipsen på, og reiste seg også opp med gipsen på foten... han var da ca 8 mnd.

så de måtte ordne på en slags såle på skinna hans, og han fikk sko på andre foten, for han begynte å gå rundt bordet da.. og jeg ville ikke at de skulle sinke utviklinga hans...

vi har ikke hatt noe særlig oppfølging etter dette... et par kontroller på sykehuset bare, og ellers er det ortopediingeniører som ser på beina hans innimellom når vi bestiller nye sko og innleggsåler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...