Ompalompa Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Håper noen har tid til å svare på dette; jenta vår på fire falt og slo seg i munnen i barnehagen i dag. Hun har slått den ene fortannen oppe. Den sitter der den skal og ser ikke skjev ut, men hun har blødd fra tannkjøttet der tannen er festet og man kan se høyere opp over tannen at det er blått der. Jeg har ikke rusket noe særlig i den, vil jo ikke gjøre den løs, hvis den ikke er det allerede. Pasienten virker lite påvirket av det hele og sier at det ikke gjør vondt. Vi har ikke vært hos tannlegen i dag, for dette skjedde helt på tampen av arbeidsdagen. Bør vi oppsøke tannlege i morgen, eller kan vi se det an? Jeg tenker at det er jo ingenting man egentlig kan gjøre likevel, selv om tannen evt. skulle være løs? Hun spiser selvsagt bare myke ting som fiskekaker etc i dag og de neste dagene. Noen med erfaringer?
Underveis --> Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Jeg ville ringt en tannlege i morgen uansett jeg, selv om jeg tror det går bra. Det kan hende tannen blir misfarget fordi den kan blø inn i pulpa ("nerven"), men det er ikke farlig. Det er faktisk mulig å sette tilbake tenner som har slått ut om rota er hel og det er ferskt, så den kan faktisk gro fast igjen. Det jeg er litt usikker på er om denne midlertidige tannen (melketann) kan gjøre noe med tannanlegget til den nye, blivende tannen når den får seg en skikkelig trøkk, men siden den sitter fast og ikke har flyttet på seg, så skjønner jeg ikke noe annet enn at det har gått bra. OBSOBS! Jeg er _ikke_ tannlege.
smurf 77 * har født Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 min datter flat i badekaret da hun var 4, nå er hun 6, og da slo hun ut en tann og en ble dunket. vi dro til tannlegen dagen etter, og der tok de røntgen. senere ble det påvist skade og hun måtte trekke begge fortennen oppe. den som var slått ut, hadde litt rot igjen, den andre var skadet på innsiden... det er også viktig at bhg fyller ut et skadeskjema til forsikringen, da det kan komme senskader på nye tenner om mange år. da er det fint å ha dokumentasjon.... min datter har gått på jevnlige kontroller siden fallet og blir fulgt næøye opp, ca 3-4 gr. pr år! tenner skal og må taes på alvor! oppsøk tannlegen imorgen og får bhg til å skrive skademelding!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå