Gå til innhold

Hva er reglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er reglene for de som går i permisjon tidligere enn 3 uker før termin og føder litt tidlig? Jeg mener jeg har fått 2 uker av permisjon for lite. Nav er ikke enig, men vi bare snakker forbi hverandre uten å kunne forklare hva vi mener..

Jeg tror at man har 51 uker etter fødsel hvis man ikke brukte mer enn 3 uker av permisjon før fødsel.

Jeg har permisjon med 80% lønn, d.v.s 54 uker.

Jeg gikk i permisjon 5 uker før termin, men fødte 3 uker før termin (så jeg brukte opp 2 uker og mistet 1 uke).

Når jeg teller opp ukene fra fødsel til permisjon slutt er det til sammen 49 uker. Er dette riktig? Hvem som har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lenge siden jeg var gravid og lenge siden jeg hadde oversikt over reglene, men da jeg gikk gravid fikk jeg god hjelp av bladet Gravid. Du kan jo søke opp artikler derfra eller ringe redaksjonen og spørre der, evt sende spørsmålet direkte til departementet.

Skrevet

Om du har tatt ut 80% har du 54 uker permisjon. Her av er 3 uker beregnet til deg før fødslen og 6 uker til pappa.Om du tar ut mer permisjon før fødslen og føder før termin regnes dine 51 uker (-6 til pappa) som starten da du gikk ut i permisjon og ikke ved fødselen. Om du fødte 3 uker før termin og gikk ut 5 uker før termin har du mistet 5 uker og ikke 1. Regelverket finnes i Arbeidsmiljøloven §14-10 første ledd.

Dessverre så lønner det seg ikke å ta ut ekstra permisjon med mindre man er 100% sikker på barnet ikke kommer før termin.

Fikk selv en født 2 uker før termin og mistet dermed 2 uker. Kjipt men slik er reglene.

Skrevet

Jeg tror du mister de 3 uker før termin så at din stønadsperiode er på 51 uker totalt. Du har tatt 2 uker før og derfor har du 49 uker etter fødselen. Er det 49 uker du sier du får penge total eller kun etter fødselen. Om det er etter fødselen har NAV helt rett, om det er totalt så har du fått stønad for 2 uker for lite.

Reglene er som anonym over sier Arbmiljølovens §14-10(1). Er vanskelig å skjønne slikke lovparagrafer.

Skrevet

Hmm, jeg finner ingenting i Arbmiljølovens §14-10(1). Det er litt om foreldrepermisjon i Kap 12 -5. Er det det dere refererer til?

Har dere link til loven?

Takk for alle svar!!

Skrevet

Hadde akkurat samma greia med de, jeg skjønner ikke hva de mener...men de er jo smårare

Skrevet

Ups. Ser jeg skrev feil lov til paragraffene. Sådann går det når man skal gjøre to ting på en gang.

Folketrygdloven har noe om foreldrepermisjon i §14-5 og frem til §14-16 og Arbeidsmiljøloven §12-1 til 12-14

Link til Folketrygdloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Synes slike lovparagraffer kan være vanskelige å tolke. Om jeg var deg ville jeg høre med NAV hvilke paragraffer de har tatt deres beslutning ut fra. Kanskje det da blir lettere for deg å lete opp info.

Lykke til

Skrevet

Fant forresten dette på NAV sine sider:

"I perioden fra 12 uker til tre uker før fødsel:

I tilfeller der det er inngått avtale om permisjon, begynner foreldrepengeperioden å løpe fra det avtalte tidspunkt. I praksis avtales som oftest permisjon fra tre ukerstidspunktet før forventet termin. Dersom fødselen inntrer før det avtalte tidspunkt, starter foreldrepengeperioden fra fødselsdatoen.

Har moren faktisk gått ut i foreldrepermisjon på et tidspunkt før det avtalte tidspunkt for permisjonens begynnelse, blir dette tidspunktet avgjørende."

Her er linken:

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Virker som en guide til tolkning av lovværket rundt svangerskapspermisjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...