Gå til innhold

Hva er naturlig mengde samvær med barnebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer veldig på hvordan jeg skal forholde meg. Har desverre et utrolig dårlig forhold til min svigermor etter at hun har begått flere overtramp mot oss som kjernefamilie. Til tross for at vi ikke prater sammen ønsker jeg jo at hun skal få være sammen med barna. Men hvor ofte må samvær forekomme???Det er vondt å sende barna til en person som ikke liker meg og respekterer meg som mor. Noen med lignende erfaring som har kommet til gode løsninger. Trenger sårt råd og veiledning!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som er naturlig mengde for dere.

For oss er det så mye som vi har energi til. Det blir som regel slik at hver besteforelder som bor i nærheten (3 av 4) får se ham hver 14. dag ca. De er 4 skilte altså...

Vi syns det er nok med 1-2 besøk i uka for egen del. Rekker ikke mer.

Skrevet

Takk for tilbakemelding lille vampyr på tjukka:-) Håper flere bidrar utover kvelden:-)

Skrevet

Komer jo veldi ann på hvor langt dere bor fra hverandre, mine reldre bor 6 timer med tog fra oss, og vi ser dem ca hver 6 uke, noen ganger otere noen ganger lengere opphold, en da er de til gjenngjell her noen dager, eller vi er hos dem noen dager. Faren til mannen min bor i ett annet land, han ser vi en gang i året men, da er vi der 3 uker.

Om de bornærme, er det jo også opp til henne hvor mye hun tar kontakt. Men kanskje annenhver helg??

Lykke til!

Skrevet

Her er ikke reiseveien så lang... Det er bare 5 min med bil. Takk for svar:-)

Skrevet

Her er min erfaring.

Har ei jente som ikke har samme pappa som lillebror (min nåværende samboer) Jenta mi ser farmor ca 1 gang i året. Hun bor 7mil unna men ingen av oss har bil.Utrolig synd men hun tar forøvrig ikke kontakt heller, bare når det passer seg selv så da gidder jeg ikke lengre mase på henne for at hun skal møte sitt eget barnebarn. Heldigvis så har hun begynt å se på lillebror sin farmor og farfar som sine besteforeldre :) Min mor og min mormor ser begge barna ca 3-4 ganger i mnd men dem bor alle ca 30min gang avstand fra oss.

Lillebror ser slekta til samboer ca 2 ganger i mnd. Dem bor ca 5mil unna men møtes ved alle bursdager også bruker vi og overnatte ca 3 ganger i året :)

Skrevet

mine foreldre bor 5 min unna med bil, så de ser vi ca 1-3 ganger i uka. Svigers bor ca 20 min unna med bil, så de prøver vi å treffe ihvertfall en gang i uka..

Skrevet

Naturlig mengde er vel forskjellig for oss alle der.

Selvom om det er unaturlig for deg, er det kanskje mer naturlig for din mann og gjerne deres barn? Jeg vet ikke..

Men dere burde jo snakke om dette, din mann og du.

Skrevet

naturlig for oss er vel å se mormor og morfar iallefall 2-4 ganger i uka. har foreldre som stiller opp hele tiden. farmor og besse ser hun 1 gang i uka og farfar ser hun når pappa'n tar henne med dit på helgene når de har samvær.

Skrevet

Vi treffer mormor og morfar ca 2-3 ganger i uka. De bor rett opp i "høgget" her. Farmor og farfar treffer vi ca 1 gang pr 2mnd. eller noe sånt. (sjeldnere før) De bor en liten kjøretur herfra (halvtime tur/retur).

Skrevet

Veldig individuelt! Kommer an på hvor langt unna man bor, og forholdet mellom svigerfamilien og familien. Du trenger ikke sende barna til en bestemor som ikke kan respektere deres mor. Besteforeldre har ingen samværsrett som du sikkert vet, så det er opp til dere å regulere det. Hvordan oppfører hun seg mot deg med barna tilstede? Og snakker hun stygt om deg til barna dine? Evt. kan dere dra selv på besøk med barna, ikke sende dem alene til henne.

Skrevet

Mine foreldre bor 3,5 km unna oss, og vi ser dem nesten hver dag. Dessuten overnatter vi ofte der i helgene, hovedsakelig fordi vi framfor alt er gode venner.

Og dessuten er jenta vår på 5 mnd deres eneste barnebarn, og de føler seg fortsatt veldig overveldet over å endelig ha blitt besteforeldre.

Min samboers foreldre (som er skitl) møter vi mye skjeldnere. Moren hans bor like ved foreldrene mine, men hun ser vi ca annenhver måned. Faren hans kommer innom ca 1 gang i måneden, når han stikker innom etter jobb. Han bor egentlig ca 1/2 time unna oss.

Datteren vår er jo fortsatt altfor lita til å "ønske" å være sammen med noen som helst, så vi drar mest på besøk for vår egen del, og da trives vi altså best med mine foreldre.

Skrevet

Hun ser mormor og morfar 2-4 ganger i uka ca.. Farmor og farfar var dagmamma for henne noen mnd frem til jul så da var det hver dag, men utenom det så ser hun dem kanskje 1 gang i uka eller hver 14 dag. Hadde lett latt dem se henne oftere hvis bare sambo hadde tatt like mye initiativ til å besøke sine foreldre som jeg gjør med mine, men jeg gidder ikke selv å dra dit på besøk alene m snuppa.

Jeg har alltid synes vi har veldig mye samvær da.. Synes ikke det er rart om man bare ser de et par ganger i mnd eller halvåret heller.. Det kommer jo helt an på forhold, avstand og livssituasjon.

Skrevet

Her må vi ses 1-2 ganger i uka, ellers blir farmor og farfar sure. Jeg for min del syntes der er for mye. I en hektisk hverdag med jobb og to barn ønsker jeg selv å styre hva jeg skal bruke fritiden min på og ikke bli påtvunget samvær med personer som ikke respekterer en.

Skrevet

Vi treffer både mormor/morfar og farmor/farfar ca to ganger i uka. Det er naturlig for både oss og dem. Hadde vi ikke hatt et godt forhold tenker jeg at det hadde vært naturlig med ca hver 14.dag? Det kommer jo litt an på alderen til barna også da.

Min mor hadde ikke et veldig godt forhold til min farmor, men det fikk aldri ødelegge forholdet mellom meg og farmor. Jeg var veldig glad i henne, og hun snakket aldri stygt om mamma til meg. Tror jeg så henne ca hver 14.dag da jeg var liten, og oftere da jeg ble eldre og kunne komme meg dit på egenhånd (bodde i nærheten).

Det er uansett dere som foreldre som bestemmer, og jeg skjønner veldig godt hvis du vil at de skal se henne enda sjeldnere, siden dere har et så dårlig forhold som du beskriver.

Skrevet

mine foreldre sees vi mins en gang i uken, de bor ca 20 min kjøring fra oss, mens vi prøver å være hos svigers minst en gang i mnd, men då ligger vi der en lang helg, litt lenger å kjøre ( minst 3 timer) men det kan ta lenger tid vist det ikke passer for oss eller dem. Sist vi var hos svigers var vel i julen, vi feirte julen i lag med de, og de var hos oss i desember så da var vi 2 ganger i løpet av en mnd i lag, mens nå sees vi vel ikke før en gang i februar vist vi er heldige og finner ei helg som passer.

Vi hadde kansje ikke vært så ofte hos dem hadde vi ikke godt godt overrens, vi må jo ligge over der.

Skrevet

Snuppa ser nok mormoren sin 3-5 ganger i uken. Men så er mormoren barnebarnOholiker også da;) Resten varierer det litt med, da noen bor litt lenger unna og sånt. Men her har vi et godt forhold til alle, så vi sees så ofte som mulig:)

Skrevet

Mine foreldre ønsker mye samvær så det kan bli 2-3 ganger i uka, gjerne en overntting i uka også. Farmor bor langt unna men blir her noen uker når hun først kommer. Synes det er viktig med god kontakt. Og at de lærer hverandre å kjenne.....jeg har mange gode minner fra min mormor og morfar, men ingen fra min farfar pga familieforviklinger famoren min døde tidlig. Klart jeg savnet å bli kjent med pappa sin side av familien...kjenner at det er sårt den dag i dag, nå har vi kontakt men det gikk over 30 år før vi fikk det...så synd!

Vi vet jo ikke hvor lenge vi er sammen her på denne jord.....

Skrevet

Hei

Vi har også et svært dårlig forhold til min svigermor.

Vi ser henne et par timer ca annenhver/tredjehver måned og vi bor i samme by. Barnepass er ikke aktuelt i det hele tatt.

Besøket er kun pga ungene.

I vårt tilfelle er det mannen min som setter grensene overfor henne og vi er enige om dette. Det er viktig at dere finner en måte som fungerer for dere og som dere er enige om. Hvis dere ikke vil at hun skal passe ungene, ikke gjør det. Besøk henne sammen med ungene, men prøv å ikke la ungene merke det dårlige forholdet fra deres side. Dere har jo ingen kontroll på hva hun vil si eller gjøre, derfor er det viktig at dere opptrer på en skikkelig måte for ungenes skyld. Når vi er på besøk forteller vi minst mulig om ungene, men svarer på evt spørsmål hun måtte ha. Dette for å beskytte oss selv best mulig.

Lykke til med å finne ut av hva du gjør. Det viktigste er å tenke på dere selv også. Vi har lært " the hard way" som man sier på norsk;-)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Svigermor er dagmamma, så der er hun nesten hver dag. I tillegg er hun der noen ganger natta over hvis jeg skal jobbe sent og mannen må jobbe overtid, og ofte en natt annenhver helg. Huff, har nesten dårlig samvittighet men svigermor insisterer=)

Mamma ser hun ca 1-2 ganger i måneden, og overnatter gjerne en gang annenhver måned.

Pappa ser hun også 1-2 ganger i måneden, men har ikke overnattet der enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...