Gå til innhold

Åreknuter i skjeden? Hva med fødselen? HJELP!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, rett på sak og ekle detaljer. Har vært plaget med treg mage gjennom nesten hele svangerskapet, noe som blant annet har ført til hemorrider. Dette er forsåvidt levelig. Men nå virker det som trykkingen også har gått utover skjeden, slik at jeg er skikkelig hoven, øm og blå rundt skjedeåpningen. Tror kanskje det kan være åreknuter, noe jeg har hørt kan oppstå spesielt i 3. trimester (er 31 uker). Men siden det er så ømt og hovent at jeg nesten ikke klarer å ha sex, så tenker jeg at dette kanskje blir et problem ved fødselen. Det er jo liksom trang nok passasje fra før..Noen som har erfaringer med dette? Kan det komplisere fødselen? Gruet meg i utgangspunktet ikke til fødselen, men akkurat nå føles det uutholdelig å skulle presse en baby gjennom dette ømme, hovne området...Noen som vet om det finnes noe behandling mot dette? Får ta det opp på neste kontroll, selv om det ikke akkurat er et behagelig emne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det samme som deg. Er nå i uke 35 og for 2-3 uker siden merket jeg at jeg var veldig øm og hoven rundt skjedeåpningen. Jeg ble veldig bekymret for fødselen, om det kom til å gå tilbake og sexlivet etter fødsel. Da jeg kikket etter så det fælt ut, med tydelige mørke blodårer.

Syntes det var flaut og ubehagelig å ta dette opp med lege, men krøp til korset og viste meg frem....

Legen sa at dette ikke var så ille, at dette ikke var så uvanlig og at alt kom til å gå tilbake etter fødselen.

Etter denne ubehagelige opplevelsen har jeg vært flittig med knipeøvelser og venepumpeøvelser. Synes jeg merker tydelig forbedring og er ikke lengre så hoven (det ser fremdeles blålig ut).

 

Tips for knipeøvelser kan du få på tena.no der kan du også bestille gratis trenings DVD

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig viktig at du tar dette opp med lege/jordmor, men det er ikke sikkert at det er så ille som du frykter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...