Gjest Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Hei! Er det noen som har erfaring med bilseter beregnet fra 0-18 kg? F. eks BeSafe iZi Combi X1? Er det vanlig at ungen sitter bakovervendt til ca 2,5 års alderen?
smurf 77 * har født Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 hei, vi har brukt hts besafe fra ca 12-13 mnd alder og frem til ca 3 år, da har begge barna sittet bakovervendt. nå er de så store at de kan sitte i venlige bilseter med 3 punkt seler. minstamann som kommer i mars har fått nyinnkjøpt hts besafe izi med isofiks. 0-13 kg. dette skal han bruker frem til ca 1 år, da går vi over på bakovervendte seter frem til 3 års alder... håper du fikk litt svar hvertfall
venter i spenning..!! Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Maxi-Cosi er det beste bilsetet for babyer så du bør kanskje vurdere dette isteden for the andre du nevnte.
smurf 77 * har født Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 hvordan kan du si at maxi cosi er det beste sete? det er mange seter som er sikre og gode. og ikke minst enklere å montere....! maxi cosi er bra, det er ikke det, men det er flere merker og seter som også er like bra. det er også forskjell på bilseter med og uten baser, og med og uten iso fiks! det må være opp til hver og en å finn et sete som passer for sitt bruk!
venter i spenning..!! Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Kanskje fordi det kommer ut best i alle tester....
fjolla Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Maxi cosi kommer da ikke best ut i alle tester!! Det er et veldig bra sete, ingen tvil om det, men det finnes også andre like bra seter på markedet. Problemet med mange tester er at de tester et utvalg og ikke alle seter som finnes på markedet, derfor bør man sjekke litt rundt før man bestemmer seg. Viktig at man tar hensyn til sine individuelle behov også. F.eks er HTS besafe izisleep et godt alternativ fordi ryggen kan legges ned når du tar det ut av bilen sånn at barnet kan fortsette å sove i setet og du slipper og flytte det. For øvrig ble Britax babysafe sleeper kåret til det beste sete november 2008 av forbrukerrådet, jeg har selv kikket på det og synes det var dumt at det bare går opp til 10 kg, eller som de i butikken sa til de ca var 6 mnd. Synes 6 mnd er litt tidlig å gå over til større sete allerede, så da valgte jeg å se bort fra det.
venter i spenning..!! Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Det kom best ut på testen fordi forbrukerrådet IKKE testet Maxi-Cosi!!! Maxi-Cosi er det setet som har kommet best ut på alle tester internasjonalt... tror bare det har tatt litt lenger tid før dette setet har kommet til Norge- ergo hvorfor det ikke var testet av forbrukerrådet.
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Takker for svar! For øvrig endte vi opp med å handle Akta Graco logico s 0-13 kg. Det kommer bra ut i test (mai 08) og kostet nesten halvparten av maxikosi. Handlet på Happyland i Sverige
Lotteliten85*Fødeklar* Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Javel ja,hehe du gir deg ikke på den der..;o)
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 jaja... vi kjøpte acta graco logico vi og - det har kommet BRA ut i flere tester og er et rimelig sete i forhold til mange andre. Vi kjøpte det til 1600 inkl base på rudo, da vi ikke orket å kjøre til Sverige. Hadde egentlig tenkt å kjøpe A. G. duo logico, som kan brukes fra 0-25 kg, men så ble det det minste setet likevel. Duo logico kostet 1999 i Sverige for et par uker siden, men da rakk vi ikke innom (veil pris i Norge er ca 3999). Syns man skal være litt forsiktig med å si at andres seter er så og så mye dårlige enn andres - det er også veldig lett å bli overtalt til å kjøpe det dyreste setet om man spør etter råd i butikken. Jeg ville ikke kjøpt sete på matbutikken eller nille, og jeg ville heller ikke kjøpt brukt. Om vi ikke har kjøpt det ALLER dyreste setet eller det som ble nr 1 i testen, så er vi ikke dårlige foreldre av den grunn A. G. Logico gjorde det veldig bra i siste utgave av "foreldre og barn/ gravid"- testen hvertfall!! Mente ikke å syte altså, blir bare litt irritert når det virker sånn at man MÅ kjøpe dyrest hver gang....
karmosa Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 noen som hvet prisen på maxi kosi 0_13 kg i sverige,happyland?
smurf 77 * har født Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 jeg er enig med karibien om at man må være forsiktig å si hvilket sete som er best og sikkrest! dete r opp til bhver og en å finne et sete som passer for seg og til sitt bruk. det vi alle kan være enige om er at babyer har det best bakovervendt, og frem til ca 2-3 års alder..... lykke til med valg av bilsete, vi har kjøpt et besafe izi med isofiks base. glede rmeg til å bruke det!
guttemams 04*05*09 Skrevet 25. januar 2009 #13 Skrevet 25. januar 2009 Kjøpte sete i går, og valgte Brio primo, et nett sete som virker bra. Bare hørt positivt om det fra andre så langt. Da vi har to barn til som sitter i sete,var det knapt med plass i baksetet. Men vi fikk faktisk plass til base:) Super glad for å slippe selestyret hver gang en skal ut på tur:)
guttemams 04*05*09 Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 I tillegg kostet setet+base ca 1700 kr, Maxi cosi ligger på over 3000 med base...
mn73 Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Blir helt satt ut av alle testene jeg da... HAr unger på 16 og 10 år, og setene de har i dag er utrolig mye bedre enn den gangen, det er nå helt klart. Setene er sikkre, hvis ikke hadde de aldri vært solgt, men jeg skjøpte det aller beste da min minste var nyfødt, eneste problemet var at han ikke trivdes i det setet, og hylte som en gal etter ti minutter uansett! Så jeg måtte bytte det ut for det passet ikke til vår unge den gangen, men byttet med en veninde, og da trivdes både hennes og min sønn bedre... Det er ulike seler i hver bil, ulike forutsetninger, så det som er bra i en er ikke så bra i en annen. Alle må prøve seg frem og finned et som passer en selv best
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 Mmmm.... Vi hadde maxi cosi til vår første sønn, han blir 6 år neste uke. Så dette er bare tull..... Ulike tester har ulike testvinnere. Ulike seter har ulike positive sider. Slik som Acta Graco er bedre ved sidekolisjon feks...
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #17 Skrevet 25. januar 2009 Hei, Da vi var der sist fredag utelukket vi dette setet pga prisen. Hun i butikken sa til og med til oss av vi nordmenn var så opptatt av maxikosi at vi ikke så oss rundt etter alternativer som er vel så bra, om ikke bedre på mange måter. Det virket som det var enkelt å selge litt dyrere til oss! De fleste svenskene kjøpte visstnok graco... Prisen på Maxi kosi m base var veldig mye dyrere enn graco. Uten base mener jeg det var 1350 SEK,(+ for base, og ++ for isofix) mens graco inkl. base kostet 1399 SEK. Hehe.... vi vet alle hva vi vil ha for at de små skal få det best mulig! Når det er sagt hadde maxikosi veldig mange farger og mønstre å velge i. Kjempefine!
Mia29 Skrevet 26. januar 2009 #18 Skrevet 26. januar 2009 Der ga du meg et lurt tips mn73. Vi arver nemlig et britax sete fra broren min. synes det er trygt å arve av dem da jeg vet de ikke har krasjet og setet var best i test da det ble kjøpt. Men det har ikke iso-fix og base, så jeg har lurt litt på å kjøpe nytt likevel. Men kanskje vi bare skal bruke det setet i starten også kan vi kjøpe eget når vi ser hvordan vår baby liker å ligge/sitte i bilen. Nevøen min har aldri trivdes i bil, det kan jo rett og slett være fordi setet ikke har passet til hans behov. Det har jeg aldri tenkt på før nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå