Gå til innhold

Bakovervendt livmor...samme som på 1. trimester.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har dette? Er 11+2 idag og gyn sa når eg var på ul i uke 9 at eg hadde det og sjansen for SA/MA var mye større med en sånn livmor. Eg spurte da hvor lenge faren varte, hun sa til uke 12 ca og at eg måtte ligge mye på magen så kanskje det rettet seg opp. Men hva om det ikke retter seg da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bakovervendt livmor. Jeg er i uke 17 nå med min nummer to. Dette er første gangen at jeg hører at sjansen er større for sa eller ma med bakovervendt livmor..? Hmmm. Har gått til to forskjellige leger i disse svangerskapene og ingen har nevnt dette.

Heller ikke at livmoren retter seg opp. Den vender nok bakover... En fordel er jo at du bærer barnet mer inni deg og bak i ryggen. Jeg har akkurat begynt å få mage i uke 17..:o) Og det er kanskje litt seint i 2.svangerskap.

Nå har det seg sånn at jeg ikke har opplevd komplikasjoner heller verken forrige eller denne gangen. Endel mer kynnere nå, men det tror jeg ikke skyldes livmorens "bøy".

Tror nok at - dersom det er fare for noen komplikasjon - du er på ganske trygg grunn som alle andre etter dine 4, 8 og 12 uker.

Håper det går bra med deg hvertfall!

Skrevet

Uff, fikk helt panikk da jeg leste innlegget ditt, men ser jo fra svarene på 1. trimester at det var uten grunn.

Jeg har visstnok bakovervendt livmor (selv om jeg ikke tror jeg hadde det sist jeg var gravid..?). Var på innvendig UL og GU i uke 10, men to forskjellige leger, og ingen av de nevnte at bakovervendt livmor kunne øke sjansene for MA/SA. De sa bare, "å, du har visst bakovervendt livmor, jaja, det har nå ingenting å si".

Så da satser jeg på jeg er like trygg/utrygg som alle andre med "vanlig" livmor ;-)

Skrevet

Så godt å få slike bekreftende trygge ord! Da roer eg bare ned med ul igjen og venter på den ordinære! Eg sover alltid på magen uansett så det kommer eg nok til å forsette meg. Eg er igrunn tynn og har aldri hatt noe mage, men har allerede begynt å få mage nå, fikk mage i uke 8, og den vokser litt for hver uke, folk har begynt å se det på magen min. Veier 48 kg og er 160 høy. Men på ettermiddagen/kvelden er eg veldig oppblåst:) Så da kan ikke min ligge så djupt? Jaja, eg satser på det går bra siden det bare er eg som har fått denne beskjeden! Dumme gyn som skremmer på denne måten!!!

Skrevet

Ja, utrolig av legen å si noe sånt hvis det ikke stemmer! Jeg hadde blitt aldeles skrekkslagen.

Skrevet

AJ eg tenker på det hele tiden, springer på do for å sjekke bare eg har litt vondt! Våkner flere ganger om natten for å sjekke om eg ligger på magen og passer hele tiden på at eg ikkje ligger på ryggen på sofaen++. Men tror eg kan roe meg litt ned nå:)

Takk for svar alle sammen:)

Skrevet

Jeg synes du skal roe HELT ned. Det har du bedre av enn å gå og bekymre deg for det legen har sagt. Nå er det ganske mange andre leger her som tydeligvis har sagt at det ikke er noen sammenheng mellom hvilken vei livmora ligger og faren for SA og MA. Om noe skulle hende ville det hendt uansett tror jeg. Slapp av og NYT svangerskapet. Det er jo det vi bør gjøre, sant? Slipp bekymringene. De er bortkastet i dette tilfellet.

Sender deg en god klem.

Skrevet

Jeg har også det, og er gravid for andre gang. Har aldri mistet, og aldri hørt om at det skal være noe større fare for det. Det viktige er jo å ha en livmor uansett hvordan den ligger:-) Gyn min sa at det ikke hadde noe å si da hun fortalte at jeg hadde det, stoler på det, jeg. Bare slapp av. Når du har sett babyen i uke 9, er det veldig trygt!

Skrevet

Jeg har bakovervendt, og første gangen gikk jeg med tvillinger uten at det var noe problem. Ingen leger som sa noe om at faren for SA/MA var større til meg. Nå er jeg i uke 25 med nr 3 og det går fortsatt bra det. Livmoren rettet seg tydeligvis opp hos meg under første svangerskap. En lege bare så spørrende på meg når jeg sa at jeg hadde bakovervendt livmor....for da var den sikkert ikke det lenger. Tror ikke du skal bekymre deg veldig altså... Lykke til =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...