Gjest Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 F.eks føflekkkreft. Har endel føflekker, og er redd for føflekkkreft. Har allerede fjernet 3 stk, og jeg får jo så stygge arrdannelser... Nå har jeg også funnet en kul på skulderbladet. Den skal jeg fjerne, men kan jeg fjerne den andre steder enn hos fastlegen? Vil ikke ha flere stygge arr. Kanskje det er noen som flinkere til å lage penere arr? Og hva ville symptomene på kreft vært, hvis denne kulen viser seg å være kreft? Har hatt en i kanskje 6 mnd. Er redd for resultatet, men vil at ting skal oppdages så fort som mulig. Jeg har jo barn som jeg vil se vokse opp, og som trenger en mamma.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Symptomer på kreft kan jo være alt og ingenting.. Alt ettersom.. Men og gå og konstant bekymre seg for kreft er jo langt ifra sunt i lengden.. Symptomer på føflekkkreft er jo utseende på flekken i seg selv ofte.. Det er første varselet.. Og ved undersøkelser ser jo legen hvem føflekker som vil være fornuftig og fjerne og få sjekket.. Når det kommer til kuler.. Det kan jo være så mangt.. Jeg har selv fjernet en kul i lysken på sykehuset som de mente kunne være noe med.. Ellers har jeg hatt flere kuler andre steder også.. Har hatt de så lenge som i 6 mnd noen av de.., men plutselig har de forsvunnet igjen.. Noen kuler er der enda.. Er det legen som anbefaler deg og fjerne eller noe du ønsker selv av kuler og føflekker?? Hvor lenge har du hatt kulen og har du fått den sjekket??
lillefot Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Hvis føflekkene begynner å forandre seg, ville jeg sjekket de. Hvis de bytter farge eller blir større er det et tegn på at det kan være noe. Men be legen din se over kroppen din så finne h*n fort ut om det er noen du bør følge med på. Og når det gjelder den kulen, ville jeg ikke vært så veldig bekymret. Det går helt sikkert bra. Klem fra meg som også har masse føflekker!
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Legen har sjekket kulen, men syns ikke han hadde noe svar. Kanskje en fettkul, sa han. Han kunne fjerne den om det plaget meg. Det gjør den jo ikke, annet enn at det KANSKJE er en fettkul. Burde han ikke sjekke mer nøye? Jeg spurte om det kunne være kreft, men da sa han at den kunne sendes inn for undersøkelse, hvis jeg ønsket det. Syns alt bare var opp til meg, hva jeg trodde det var og hva jeg ønsket å gjøre.
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Syns at han burde vært mer presis, når jeg kommer for svar og er bekymret.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Det er jo veldig vanlig og få fettkuler og/eller muskelknuter.. Det er jo gjerne i områder som i lysk, hals , armhule/pupper.. Steder hvor det er mye lymfekjertler hvor det er spesielt viktig og følge med på kuler som ikke forvsinner.. Men hvor lenge har du hatt kulen?? Det er jo forferdelig mange som går rundt med fettkuler som ikke er sjekket.., eller som i ditt tilfelle løst sjekket av legen.. Jeg regner med at legen vet hva som kjennetegner en tumor og fettkul.. Så han kan kjenne litt forkskjell på de.. Men det er jo din kropp og du som bestemmer hva som skal gjøres.. Jeg personlig hadde roet meg med at det var fettkul..
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Har hatt den i ca. 6 mnd. Ikke vond og er på størrelsen som en ert.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Jeg personlig ville ikke uroet meg.. Jeg kan jo på et vis også skjønne legen din.. det er jo ingen garantier her i livet.., men man kan jo ikke heller gå og uroe seg for absolutt alt.. Og det er som sagt veldig veldig mange som kommer inn med f.eks fettkul på armen.. Men det betyr ikke at det er riktig og fjerne den med engang og sende den inn til analyse.. Det er vel noe legen ofte overlater til pasienten med og bestemme så lenge han ikke ser noe tegn til at det kan være kreft.. ( lokalitet, str, utseende, fasthet osv)
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Men jeg er ikke noe lege, så jeg vet ikke hva som er lurt eller ikke. Jeg kom jo for å få råd. Når jeg da får til svar kanskje og vet ikke, så blir jeg ikke mindre urolig av den grunn. Derfor vil jeg fjerne den. Men er det bare fastlegen som fjerner slike kuler? Vil ikke ha et stygt arr til.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Det vet jeg ikke.. Jeg har kun fjernet en kul.. Men den var i lysken.., og pga str på den kulen og lokalitet tenker jeg så ble den fjernet på sykehuset.. Ikke noe pent arr det heller.. Du kan jo sikkert prøve og få gjort det privat.. vet ikke om legen vil at de skal fjerne den på sykehuset.., ved små kuler og på de stedene så tar de vel som oftest og fjerner selv-- Og med privat så mener jeg at du kan høre med privatsykehus eller noe lignende..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå