Gå til innhold

Fungerer EL-testen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. på samme måte som en graviditetstest? Det vil si at den slår ut positivt når kroppen har begynt å produsere HCG? Gjør den det uansett?

Jeg er en uke over mens, tok en test på lørdag som var negativ. Har så murringer i magen, men ingen tegn til TR... Ikke ømme bryster da, men det stikker på en måte litt i dem innimellom...

*håpehåpehåpe*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en el-test måler progesteron nivået... (sånn ca det det heite...troor eg.,..) Anyway.. el-hormonet.. Hormonet som setter i gang heile eggløsningsprosedyren.

Kroppen produsere kun hcg når den e gravid. Altså, når egget har festa seg.

Så el-test og graviditetstest e to forskjellige ting.. nytte ikkje å drivce å blanda dei sammen :)

Skrevet

http://www.babyverden.no/templates/Article____498.aspx På denne linken står det at hormonet som skilles ut rundt el heter LH...

Mange her inne som har brukt el-test som graviditetstest, slik jeg har forstått det... Derfor lurte jeg bare på om noen hadde erfaringer med dette. Jeg vet jo at det er forskjellige tester, men har ikke graviditetstest hjemme, så jeg lurte på om en el-test kunne gjøre samme nytten?

:) fra

Skrevet

EL testene er sensitive for Luteiniserende Hormon. Vi dette hormonet i kroppen hele tiden, men den får en høy stigning rett før EL (det er derfor kontrollstrek og teststrek må være like sterke). Det er denne stigningen som gjør at folikkelen med egget sprekker og egget slippes ut. Progesteronet produseres ikke før etter EL har skjedd, da det er den folikkelen som egget har ligget inni, som blir til noe som kalles det gule legemet. Det gule legemet produserer progesteron og østrogen. Dersom man skal sjekke om man har hatt EL ved hjelp av en blodprøve, måler man progesteronninvået.

Greia med Luteiniserende Hormon og HCG, er at de er kjemisk beslektet, men det betyr ikke at de kan virke om hverandre.

Håper dette var til litt hjelp:)

Skrevet

Nå ville ikke denne tråden oppdatere seg på hovedsiden, så jeg prøver en gang til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...