Gå til innhold

F*** TA NAV!!! HVA SKAL MAN GJØRE???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leverte inn permisjonspapirer, og krav om foreldrepenger til NAV i beg. av desember, og de har ikke en gang registrert meg inn i systemet!

Terminen min er til søndag, og jeg er blakk etter innkjøp til den lille.

Ikke minst har jeg en haug med regninger som skal betales i beg. av februar, og de fleste her vet vel at det ikke er den beste måneden med regninger akkurat...

Hvordan skal dette gå rundt nå da???

Kundebehandler skal ringe meg tilbake i løpet av et par dager, men helvete på jord blir det dersom ingenting skjer!!!

Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, vært det selv! Krangla skikkelig med nav i begynnelsen av svangerskapet, men kom ingen vei da.. Eneste som hjalp meg var at vi flytta, og da hørte til et annet nav kontor.. Men du kunne jo prøvd å ringe de som du har regninger til som haster mest, og forklare dem hvordan ting ligger ann.. Det kan jo hende de har litt forståelse og kan gi deg en utsettelse (det fikk jeg). Også må du bare mase og mase og mase på nav. De sier jo det at de som skriker høyest, får hjelp fortest :)

Ønsker deg i hvertfall lykke til når det gjelder nav.

Skrevet

Jeg sendte inn søknaden i begynnelsen av november og fikk den innvilget for en uke siden. Da hadde jeg vært å mast på de en gang i uka fra midten av desember til kun ett par dager før jeg fikk den innvilget. De hadde t.o.m sendt forespørsel om lønnsinfo. til en arbeidsplass jeg aldri har jobbet i. Mye rot og mange purringer fra de som jobber på NAV så ble det endelig noe gjort. Så selvom det ikke burde være nødvendig så må du maaaaaaaase!

Og regninger- de kan man få utsettelse på-det er sjeldent noe problem.

Skrevet

Skjønner meg ikke på det her altså, skal liksom være det beste landet å være mødre i...

Har allerede utsatt forrige betaling til Lånekassa som var rett før jul, og fikk dermed et gebyr på 1100kr!!!! Hadde liksom vært greit å slippe det nå for å si det sånn!!

Skrevet

ikke noe vi kan gjøre..

føler de ikke bryr seg..

fikk nettopp beskjed om at de ikke utbetaler penger til meg denne mnd.

da de påstår at de mangler krav om sykepenger for januar..(de kunne jo gitt beskjed)

tilfeldig at jeg ringte for å hørte om alt var i orden.

så nå har jeg en mnd uten penger og det var ikke noe de kunne gjøre....

sint sint sint sint sint......

jobben har overført meg til nav da jeg har vært sykemld siden uke 14 og blire d ut svangerskapet.så nå er jeg sint på både nav og jobben!!!!

Skrevet

Føler sånn med deg!

Bobler over hos meg her også... Lar det gå utover det første og beste i huset, stakkars late mann jeg bor sammen med. Han får høre det i dag kan du tro!

Skrevet

Been there, done that! Jeg leverte inn papirer i begynnelsen av november og da jeg ringte i desember fikk jeg beskjed om at de ikke var registrert og måtte levere inn nye papirer. Leverte de inn i midten av desember, ringte forrige uke, papirene var da registrert inn den dagen jeg leverte dem, men fremdeles ikke gjort noe vedtak... Har termin på lørdag. Bra at jeg har sparepenger og en mann å leve på! Leverte inn søknad om svangerskapspenger samtidig i desember og der hadde jeg penger på konto i løpet av fire dager, rart det der...

Om du må levere inn nye papirer husk å be de om å stemple alle arkene med "mottatt" og be om kopi!

Skrevet

De tar forhåpentligvis hensyn til din spesielle situasjon, men egentlig tar det 3 mnd behandling. Ring kreditorene dine først og fremst. Si fra at du er dagsventende og at du vet ikke om du rekker å få betalt regningene i tide, om du kan få utsettelse i 1 mnd eller 14 dager eller noe. Det går gjerne greit, bare de vet at det kommer penger. Dessuten har du som regel 14 dager på deg fra forfallsdato før purring kommer. Da skal du ha minst 1 uke til på deg (det blir 3 uker totalt fra forfall). Husleie som skal betales kan utsettes i 14 dager uten at husvert kan klage, og hvis han purrer på så skal du ha minst 1-2 uker til på deg til å skaffe penger før han kan gå videre med kravet eller true med utkastelse. I banken bør de kunne være fleksible med boliglån siden situasjonen er så prekær.

Det er ikke å anbefale å utsette regninger, men må man så må man. Jeg lærte i min tid hos namsmannen for maaaaaaaaaaaange år siden at man kan utsette regninger 1 mnd, kanskje 2, men utover det så får du problemer med å ta deg inn igjen. Tenk på det hvis du ikke rekker å få betalt i tide i februar. Du KAN klare å ta deg inn igjen i mars. Gjerne ved å dele opp beløpene i 2. I mellomtiden maser du på NAV. Evt kontakter sosialen for å få krisehjelp mens du venter på permisjonspengene dine.

Skrevet

Det er jo 3 mnd behandlingstid, da må man jo levere 3 mnd før ikke 1:)

Skrevet

Behandlingstiden varierer fra kontor til kontor. Her jeg bor pleier det å ta fem uker (jeg leverte inn i uke 29, men de "mistet" den første søknaden.) Man kan tidligest levere inn når man er 26 uker på vei uansett.

Skrevet

Hos oss er det 4-6 uker, så regnet med at det holdt å levere 6 uker før termin da... Men nå har det gått den tiden uten at det er registrert inn en gang, og da blir man jo litt oppgitt.

Skrevet

Jeg har født for en stund siden, men jeg lurker her litt likevel... Her hvor jeg bor, opererer de faktisk med tre måneders behandlingstid FRA FØDSEL, ikke tre mnd fra du leverer inn søknaden! De trenger jo som kjent fødselsdato for å kunne behandle søknaden, det får innvirkning på hvor lenge permisjonen varer etc. Jeg får lykkeligvis penger fra arbeidsgiver, ellers hadde jeg vært ille ute. Jeg fødte 12. oktober, og enda har jeg ikke fått svar på søknaden - dvs de har faktisk også gått over sine tre mnd allerede. Jeg leverte søknaden i slutten av august, om jeg ikke husker feil. Ei i barselgruppa mi fødte i slutten av september, og sist jeg snakket med henne, hadde heller ikke hun fått noe vedtak. Hun fikk ikke forskuttert fra arbeidsgiver... Og fikk ikke penger før like før jul, da klarte hun å overtale dem til å gi henne penger, selv om vedtaket ikke var klart enda. Da hadde hun ikke fått penger siden september!!

Skrevet

Man får jo fødselspenger fra man går ut i permisjon, dvs minst tre uker før termin. Fødselsdatoen har jo kun noe å si for hvor lenge man får støtte (41 el. 51 uker etter fødsel), utbetalingene skal starte samme måned som man går ut i permisjon såframt man har søkt i god nok tid.

Her svarte NAV i 2007 at jeg skulle sende inn søknad en mnd før første aktuelle utbetaling, regner med at det er likedan nå i 2009.

Skrevet

Hmm, ser mange skriver så lang behandlingstid på nav kontorene rundt omkring, må være mye dårlig service. Her jeg bor fikk jeg beskjed om 4 uker, fordi foreldrepenge vedtaket er så enkelt og sette i gang om alle papirer er i orden selvsagt. Leverte kun 5 uker før jeg skulle ut i perm. (6. jan) og fikk papirer på at det var innvilget og i orden den 8. januar...

Beste tips er vel å ta kontakt med de og legge frem ting så saklig så mulig, forklare at du har fått økonomiske problemer av dette og om det finnes noe mulighet for å forskynde vedtaket ditt.

Skrevet

Vedtakene kan fint ordnes før fødsel ja det har jo ingenting å si for innvilging, (med mindre man kan være i grensesonen om man har krav om fødselen skjer tidlig)

Om kontoret der du bor bruker 3 mndr og mer fra fødsel så mener jeg de bryter regler, men det er vel aldri noen regler og frister for nav kun oss brukerne.

Det er en tommelfingelregel som sier at man bør betale det offentlige først så det private.

Utsett ikke regninger som Lånekassa(gud forby de er vel værstingene i klassen av firkanthet)

Utsett strøm, forsikring, avisab. mm Tar man en telefon så er det ofte man slipper unna gebyrer eller i værste fall må ut med renter (det blir jo ikke mange kronene i alle fall.) Bare lag klare avtaler og noter hvem du snakket med.

Ja og så var det NAV Det er forferdelig og veldig arrogant, selv gikk jeg 3-4 mdr uten penger de skulle ha betalt ut fordi de manglet papirer fra arbeidsgiver, men å purre på dette til meg eller arbeidsgiver det falt dem ikke inn.

Syns at 3 mdrs behandlings tid er forferdelig

Skrevet

Du som sa at man kan tidligst være ute med søknaden i uke 26, det var rart fordi jeg leverte min søknad i uke 18, med det samme jeg fikk ultralyd-papirer med termindato. Behandlingstiden varierer vel fra plass til plass, men her fikk jeg beskjed om at det kunne være lurt å være tidlig ute for å være på den sikre siden.

Det er ikke nav sin plikt å underrette deg hvis noe er galt eller de mangler noe, det må man undersøke selv.

De kan forskynde hvis de vil! :)

Skrevet

Det var jeg som skrev det med uke 26. Mener at det er det som står på forsiden av det skjemaet som man får på Nav, pluss at det flere jeg som kjenner som har fått beskjed om det fra Nav. Om man leverer inn papirene før så tar de ikke å behandler de før tidligest uke 26. Men kan jo hende de forskjellige kontorene praktiserer litt forskjellige regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...