Gjest Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 skal til jordmor i ettermiddag, og tok prøve på morgenurinen..... er det i kjøleskapet man bør ha det så lenge?
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Ja, de sier så, men jeg har aldri hatt det selv om jeg har hatt time på ettermiddag. Er ikke alltid det lar seg gjennomføre rett og slett. Når jeg har spurt sier de at dt ikke er så farlig, dersom prøven ikke skulle være god nok, så kan jeg evt bare ta en ny en der og da i stede, men det har jeg aldri måtte gjøre.
enigma Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Urinprøven skal være max 30min "gammel" dersom den ikke er oppbevart i kjøleskap. Dersom den er oppbevart kaldt er den holdbar i 2 timer. Det er bedre å ta urinprøven rett før du skal inn til undersøkelse. Dette vil gi et bedre bilde av statusen på urinen. Dersom det er glukose i urinen vil dette bli spist opp av evnt bakterier dersom det går lang tid før analysering og en vil ikke oppdage diabetesen. Bakterier som evnt finnes ved en urinveisinfeksjon kan gå til grunne og en vil ikke få utslag ved dyrkning dersom en slår ut på leukocytter el ketoner. Regelen er: "Jo ferskere jo bedre.." (En har gått bort fra at morgenurin er best. Det gjelder bare dersom en har spesielle indikasjoner som en ønsker å undersøke,. Men tidsrammene for analysering etter prøvetaking gjelder fremdeles)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå