Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 tenkte jeg nå skulle søke på boliglån... Men, vet ikke helt reglene, hva de regner som inntekt? Jeg jobber, ca 85% stilling , pluss barnetrygd, bidrag etc... Har ca 38 000 i inntekt til sammen, men, av dette er bare ca 12-14 000 i jobbinntekt ( har timelønn) Hva regner de (banken/husbanken/"sosial-lån") el.l.) som inntekt?? Noen som vet?? Regner de med det man har utbetalt utenom lønn?? (tenker da på, barnetrygd/bidrag/etc etc...) eller er det bare lønningen de går uti fra?? I dag leier jeg et hus til 8000 kroner pr måned, og har kommunale avgifter ved siden av det,... Tenker at de 8000 kronene kunne jeg jo ha greid et ålreit boliglån for... Og hadde jeg lagt på en tusen lapp eller to, så hadde det gått greit og.. Synes det er treagisk å "kaste" ut 8-9000 kr,- ut hver måned i leie, om det kunne gått til meg selv, og min egen bolig.. Andre tanker/erfaringer rundt dette?? .
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 om du har 38 000 i inntekt i måneden burde du kunne klare å spare opp en god del egenkapital. å vise at du sparer, og har kontroll på økonomien er viktig. Det er forsjellig hva bankene regner som inntekt. men der jeg har vært har de ikke regnet bostøtte og bidrag som inntekt, men ordinær barnetryd har vært med og noen ganger den ekstra også, om jeg "minner" dem på det.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Ikke lett å spare opp når du er alen med 5 barn...:0)) Hmm, skal bli interessant å høre hva de mener i banken, ang lån... Skal dit neste uke....
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Jeg er midt i søknad om lån og kjøp av leilighet etter å ha blitt alenemor for 4 uker siden.. Jeg tjener ca 350 000 i året og fikk glatt et lån på inntil 1.500 000. Jeg tror jeg klarer meg med et lån på 1.300.000 og dette utgjør 8600,- pr mnd i avdrag og renter. Dette er på 20 år. Bruker Sparebank1. Lykke til! Det er absolutt en bra tid og kjøpe leilighet på nå :-)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 Ikke det du spør om, men husverten din har faktisk ikke lov til å kreve deg for kommuneale avgifter. Det er kun strøm som kan komme utenom husleia, alt annet skal være bakt inn i husleia.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Seriøst? Fikk du 1, 5 mill?? Uten kausjonist? Jeg har i lang tid vurdert å søke lån, men jeg tør ikke.. sikker på å få avslag:( Har ei tomt. Det vil koste meg ca 1,2 mill å sette opp hus på denne tomta. Så jeg trenger i praksis et lån på 1,2 mill. Har vel ca 100 000 oppspart som kunne gått inn som egenkapital, men synes det er greit å ha litt stående i tilfelle det skulle være et eller annet. Har årsinntekt på 350 000 jeg også + barnetrygd for 2 barn + utvidet b.trygd + OS på vel 1000lappen i mnd + stønad til barnetilsyn + bidrag på ca 2500 i mnd. MEN, aberet er vel at jeg har et studielån på 200 000... blir vel ikke noe boliglån på meg da, sikkert.. har så lyst til å få en ordentlig bolig til meg og barna. Nå er vi 3 stk i en bitteliten leilighet med ett lite soverom... Tenk om vi kunne slått til på dette huset. Men jeg tør jo ikke søke om lån..:I
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Ja, jeg gjorde det.. Har ingen andre lån da. Har egenkapital på 250 000 + en nedbetalt bil. i tillegg til lønna, har jeg utvida barnetrygd, os på ca 2000 + bidrag på ca 2500.. men akkurat nå har jeg mammapermisjon, så lønna er ikke så fet :-)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #8 Skrevet 25. januar 2009 Ok, da ligger du jo litt bedre an enn meg økonomisk da..:S Jeg har jo det studielånet.. Irriterende:/ Men, får vel ta enda et år med sparing før jeg søker om lån..:/ Skal greie å spare opp ca 180 000 i løpet av dette året dersom vi lever ganske så sparsommelig. Lei av å bo 3 stk i bitteliten leilighet og med bare ett soverom nå ja...:S
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 anonym 10.51 husk at tomta de også er egenkapital. jeg tror du fint får et lån på 1.2!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 Jeg må si som hun over her at kommunale avgifter skal være inkludert i husleien.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2009 #11 Skrevet 25. januar 2009 Ja, jeg vet tomta er egenkapital også. Men tror neppe den er verd mer enn et par hundre tusen. Ligger i et lite byggefelt ca ti min fra nærmeste bysentrum. Liten by med 15 000 innbyggere. 10 mil til nærmeste storby... Er vel ikke ei attraktiv tomt sikkert:/ Uff, har så lyst til å sette igang denne bygginga, og vet jeg GREIER det økonomisk, men jeg tror ikke jeg får lån til det...:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå