sjettejuli Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 syns ALLE blir sjuke der, og vi er i ferd med å droppe turen (hadde tenkt å bestille ikveld). Blir så kjipt å være der hvis vi skal ligge rett ut hele uka...Dumt, altså!!!
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Ingen jeg kjenner, eller noen i min familie, har blitt syke i sharm. Heller ikke junior når han har vært med. Da han var nesten 2 storkoste han seg der.
hinkelpinkelstinkel Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Vært der flere ganger, og aldri blitt syk..De jeg kjenner som har vært der og blitt syke(ikke mange), ble smittet på flyet... Men hadde ALDRI kjørt drosje i Sharm el sheik med en toåring!!!!!!!!!!!
sjettejuli Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2009 hvor har dere bodd, forresten?
Ajam Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Jeg var der i 2 uker en gang uten å bli syk.. Vi bodde på ett fint hotell, selv om jeg ikke vet om det har noe å si. Noen vi traff der nede hadde en uke i Sharme og en uke på Nielen. De og mange andre lå rett ut med mage syke hele turen. Men reisemålet i seg selv vil jeg anbefale
Süsse Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Jeg hadde droppet Sharm el Sheikh i allefall. Kommer aldri til å dra dit igjen selv heller. Kjenner ingen som har vært i Egypt som ikke har sagt at de ble syke. Bra hotell ja, men drar man på ferie for å sitte på et avgrenset område?
power puff Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 vi reiser i februar 2 uker og gleder meg! Kjenne mange som har vært der ikke har blitt syke, men de har tatt den drikkevaksinen mot ferie diare (kolera) den skal vi og ta, bare og kjøpe på vaksinekontoret! Vi skal bo på et hotell som heter Novotel Sharm el sheik (bestilt gjennom Apollo) flere vennepar av oss har bodd her og anbefaler hotellet!
sjettejuli Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2009 Nå ble jeg glad, jeg har ikke sovet i natt, bare grublet på diare og sydenturer... Tror du den vaksinen funker, altså? og kan man gi den til ei jente på litt under tre år? har du vært der før? og hva har vennene deres "styrt unna"?
sjettejuli Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. januar 2009 vi skal bare være en uke, og med en toåring som hater bilkjøring, blir det unasett hvor vi drar, til at vi blir der vi er, ja.
power puff Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har ikke vært der før men kjenne flere som har vært der, gravide og med barn! Blitt anbefalt at midt på sommeren burde man ikke dra for da er det for varmt. Ja den vaksinen fungerer,det er jeg sikker på! jeg har tatt den selv før vi var i brasil for noen år siden. Du må ta den i to omganger 2 uker før og 1 uke før dere resier. Koster 430,- pr pers ( men det er det verdt for og slippe og sitte på potta i ferien...) Her står det om vaksinen: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68697::1:6043:10:::0:0 Jeg bare ringte vaksinkontoret i kommunen min og kjøpte der. Andre ting jeg har blitt anbefalt er og kjøpe med sånne anti bact våtservietter og vaske hendene ofte og hver gang du tar i pengene der. Kjøpes på apotek. Og ikke spise på shabby steder, og selfølgelig være forsiktig med visse matvarer som fløteis, kalde sauser, ikke gjennomstek kjøtt osv... men det blir jo vanlige ting som man alltid skal være forsiktig med!!
power puff Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 søk på reisevaksine og kolera inne på siden (linken var litt rar!) ETEC-diaré: Infeksjon med enterotoksindannende E. Coli (ETEC) er årsak til 40-50 % av tilfellene av turistdiaré. Den ikke-levende, perorale koleravaksinen gir kortvarig beskyttelse mot ETEC (3 - 6 måneder). Dette har betydning særlig for personer med grunnsykdommer som gjør at de bør unngå diaré. Det kan også være et godt tilbud til andre, kanskje særlig korttidsreisende som vil unngå at 3 - 4 dager av ferien ødelegges av en diaréepisode.
Süsse Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Snakker ikke om bilkjøring, men ikke spise noen ting utenfor området f.eks. Alle der nede vil håndhilse, ta på deg og de er ikke rene for å si det slik. Den største smittekilden der nede er pengene.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Har ikke vært i Sharm el Sheik, men vi var i El Gouna når datteren vår var 3 måneder og det gikk strålende:) Jeg synes egyptere er et veldig hyggelig folkeslag og de er genuint glad i barn. Snuppa var maskoten på hotellet og de som jobbet der enten det var kelnere, resepsjonister eller portvakten visste ikke hva godt de kunne gjøre for å hjelpe oss med alt. Vi spiste både på hotellet og diverse steder inne i byen og ingen ble syke. Styr unna salat og drikk flaskevann så er du langt på vei:) Kjøp med idoform, så har du i tilfelle noen skulle bli løs i magen. Også vil jeg gjerne påpeke at mange betegner det å være "dårlig" hele ferien på forskjellige måter. Definer dårlig da? At man ligger rett ut med feber, diare, kaldsvetter og er DRITSYK eller at man har litt lettere diare eller litt løs i magen.
lille_my:) Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Sharme el Sheikh er et fint sted; vi ble ikke syke der men kommer heller ikke til aa dra dit igjen. Egypterne i Shrame er ikke hyggelige i det hele tatt, de smiler og hilser, men har to ansikter. Vi reiste med ei som er halvt norsk halvt egyptisk og prater flytende arabisk ogsaa, og hun oversatte alt som ble sagt mellom de vi handlet av ettersom de ikke hadde noen anelse om at hun kunne arabisk. Det la en fin demper paa ferien for aa si det saann, jeg hadde sikkert hatt det hyggeligere om jeg gikk rundt i uvitenhet... Vi endte opp med aa dra til Kairo istedet og fikk en helt annen opplevelse... He he, men stedet er fint, og det aa ikke forstaa spraaket kan gjoere det mye mye hyggeligere. Kan hende det er mer respekt ute aa gaa naar dere reiser som en familie. Vi var tre jenter alene paa tur. Men vi kledde oss ikke utfordrene elller provoserende og drakk heller ikke alkohol i respekt.
sjettejuli Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2009 det er sant, jeg tenker mer på å være sengeliggende og ikke ha noe utbytte av ferien. Det er marerittet, vi er aldri på sydenferie, så dette blir liksom første gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå