papoyo Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Jenta mi på 5 år skal fjerne mandlene på tirsdag. Har noen spørsmål rundt dette, men får ikke tak i noen på øre-nese-hals på sykehuset. På sentralbordet sier de det er sykdom, og jeg får prøve igjen i morra. Har nå prøvd hver dag siden forrige torsdag.... Så da prøver jeg her. Har hørt noen nevne at de setter på bedøvelses-plaster på hånden før de reiser på sykehuset, må jeg det, eller gjør de det der? Hvor lenge må jeg regne med å holde henne hjemme fra bhg etter inngrepet? Hva bør jeg ha med til meg selv og henne for én overnatting på sykehuset? Hun lurer selv veldig på hva hun skal ha på seg under og etter operasjonen. Er redd for å være naken der... Noen med erfaring?? Hun har hatt influensa med høy feber siden fredag men er på bedringens vei. Opereres på tirsdag. Går dette greit dersom hun fortsetter å komme seg?
Mayken Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Snuppa har ikke fjernet mandlene. Men har satt i dren og fjernet en falsk mandel. Dette var dagkirurgi så blir jo ikke helt det samme, men. Snuppa ble operert rett før hun fylte 2 år, hun hadde på seg en boddy. Regner med at snuppa di får ha på seg truse og får en sykehus trøye. Vi fikk et skriv fra øre-nese- hals om hva vi skulle gjøre for å forberede snuppa til ingrepet og der stod det at vi skulle feste embla plaster på hånden hennes fordi den skal virke i minst 2 timer før eller noe sånt. Men hvis dere skal skrives inn på sykehuset kan det jo være at de ordner alt der. Vi fikk beskjed om å holde snuppa inne i min 2 dager, men man må jo nesten se an hvordan ungen har det, finnes nok ingen fasit på det. Tror nok du må fortsette å prøve å få tak i dem for å få ordentlige svar. Synes det er rart du ikke har fått tildelt noe info om hva du skal gjøre og hva som skjer når dere har fått tildelt time til operasjon. lykke til i hvertfall
Meg + 2 prinsesser Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Hei! Ettersom jenta di er 5 år, så kan det godt hende ho blir tatt litt utover dagen. Tror det er vanlig at de tar de minste først, det gjorde de ihvertfall da lille min var der. Ettersom ho var først tok vi på plaster hjemme. Du bør regne med å ha henne hjemme ca 14 dager etter inngpet, de skal holdes mest mulig i ro, ihvertfall de første dagene.. Til henne hadde jeg tatt med noen klær til feks utover dagen etter inngrepet, og dagen etter (hjemreisedagen) til meg selv hadde jeg tatt med skift til dagen etter. Ho får en skjorte på sykehuset som ho skal ha på seg, ikke tenk på det:-) Ettersom ho er bedre i form nå, og enda har en del dager på seg regner jeg ikke med at de utsetter operasjonen.. De opererer også barn med feber innimellom, fordi det er så mange som er syke omtrent konstant. Jeg synes det er veldig rart du har fått så dårlig med informasjon, og det hadde jeg også tatt opp med legene. Masse lykke til med operasjonen,det går så bra!
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 jenta mi var 2,6 år da hun fjernet mandler og polypper... Fikk beskjed fra legen å kjøpe bedøvelses plaster som vi skulle sette på 1,5 t før operasjonen... Jenta vår hadde på joggebukse og lette klær.. Ble avkledd på overkroppen bare... Vi fikk beskjed om å holde henne borte fra bh i 10 dg. Vi overnatta ikke vi da... Etter ca 2 t fikk vi dra hjem igjen... Kanskje anderledes på større barn..?? Viktig at barnet ikke er syk før operasjonen.. Skal dere ta en crp el hva det nå kalles (bakterieprøve) før operasjonen..?? Gjorde vi iallefall, en uke før... Håper du fikk noe ut av det jeg skrev :-) Klemklem .-)
Piipii Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Jenta mi var 2,5 år da hun fjernet begge mandlene og en polypp. Vi hadde ikke noe bedøvelsesplaster og hun hadde på sine egen klær. Vi fjernet mandlene kl 8 og kl 12 fikk vi lov til å dra hjem. Hun måtte være hjemme i to uker fra bhg. Har du ikke fått noe skriv fra sykehuset? Vi fikk det og der stod alt vi trengte å vite. Så lenge hun er helt frisk til tirsdag er det ikke noe fare, men de fjerner dem ikke hvis hun ikke er frisk. Lykke til. Du kan jo også ringe andre øre nese hals avd da, de vet jo dette de også
snirkeline Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Hei. Eldstemann fjernet mandlene da han var nesten 4 år,ble tatt på dagkirurgi siden han var over tre år. Kommer dit på morgenen,fastende. Blir skrevet inn, de tar på bedøvende Embla- krem oppå hendene, og man får tildelt et rom og en seng. De får også sykehusskjorter til å ha på seg. De gir beskjed en stund før de henter barnet, så man kan ta på denne da.Samtidig får de et lite beger med beroligende "saft", en likegladdrikk;-)Dere får følge med barnet inn på operasjonsstuen og være der til hun har sovnet.Dette kan se litt mer ekkelt ut enn det er,men de sovner utrolig raskt. Selve operasjonen tar ikke så lang tid, og etterpå blir de trillet inn på oppvåkning, da får dere beskjed så dere kan følge med inn dit, for å sitte der når hun våkner.Dere må være der noen timer etter oppvåkning. Minstemann fjernet mandler,polypper og la inn dren da han var rett over to år. Var samme prosedyrer da, men måtte overnatte pga alderen hans.Det er en økt risiko for komplikasjoner når de er såpass små. Før dere drar hjem, blir barnet undersøkt av lege før dere blir utskrevet.Enten dere overnatter eller det er dagkirurgi.Dere får også med dere et skriv hvor det står et telefonnummer dere kan ringe tilfelle komplikasjoner etter hjemreise. Og også tips om smertelindrieng og mat og drikke som inntas i etterkant. Der står det også hvor lenge barnet burde være hjemme fra b.hage etter inngrepet. Men vil tippe 1-2 uker, alt ettersom hvordan hun føler seg. Men heldigvis ser det ut til at unger kommer seg mye raskere etter et sånt inngrep enn oss voksne;-) Hvis hun er forkjølet når det nærmer seg, ville jeg tatt en telefon dit for sikkerhetsskyld. Da venter de med operasjon, fordi det er veldig viktig at luftveiene er frie og åpne under og etter operasjonen. Måtte avlyse operasjon to ganger først med minstemann fordi han hadde vært syk og var litt forkjølet. Men om hun er helt fin til helga, ville jeg ikke tro det er noe problem. Lykke til:-)
papoyo Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. januar 2009 Tusen takk for svar!! Har forsøkt å få tak i noen på øre-nese-hals i dag også, men telefonen er fortsatt stengt. Men kjempefint at jeg fikk noen svar her. Har fått noe info fra sykehuset, men veldig lite syns jeg. Får sikkert mer før vi reiser derfra, men det er litt seint, spesielt når jenta er så stor at hun lurer på en del sjøl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå