Gå til innhold

Har jeg vært for brutal mot lillegull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff... litt dårlig samvittighet nå- dette gikk litt for fort kanskje.

Han er straks 3 år- bruker smokk i bil og ved soving. Har snakket i lang tid om å gi smokken til kaptein sabeltann. I dag snakket vi akkurat om dette og vi bestemte oss for å sende smokken pr post. Jeg ordnet konvelutt- han la den i, limte igjen og la den i postkassa. Gikk veldig fint helt til han hadde lagt seg..... han lå lenge og gråt sårt. Jeg gikk inn og la meg ved siden av han. Han fortalte meg at han var lei seg. Huff har vondt i mammahjertet mitt nå. Veldig dårlig samvittighet.

Er enig at dette kanskje gikk litt fort- men jeg kan ikke gå tilbake nå. Blir nok ingen morsom dag i barnehagen i morgen ved soving (har en reserve smokk just in case).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi deg sier jeg..

Snuppa her slutta med smokk rett før hu var året. Brukte omtrent ikke på dagen, men om natta,,,

3 dager med surving en liten stund før hun sovna og det var det.

Kanksje vi har vi har vært heldige..

Skrevet

Nei jeg syns ikke det. Dere har jo snakket om det i lang tid.. Jeg gjorde det på samme måte med mine to eldste og klart det er vondt for mammaene når de gråter sårt etter smokken.. Men - vær sterk!! Det tar ikke mange dagene før dette er over. Ikke gi deg over og finn frem reservesmokken! Jeg holdt på den ene gangen med min eldste men da måtte pappen trå til og ta over hehe.. Tror ikke det blir bedre hvis du gir etter nå og skal ta det en annen dag.. Lykke til!

Skrevet

Ja, det gikk kanskje litt fort. Men av og til er det faktisk best å bare hoppe i det! Dere har jo snakket om det tidligere, så det kom jo ikke helt ut av det blå.

En reaksjon med gråting osv ville jo kanskje komt uansett, og den ville gjort like vondt i mammahjertet samme hvor planlagt den smokkeslutten var.

Og nei - ikke gå tilbake på det nå! Det vil jo bare gjøre det enda verre når han må slutte en gang til. Kanskje er han lei seg en stund, kanskje er det over i morgen.

Du kunne jo kjøpt en lite gave til ham, eller latt ham velge seg noe selv. Og fokusert på at han får gaven for at han er så stor og flink gutt som har sluttet med smokken, og da fortjener han en liten gave. Samt la han få lov å være lei seg. Snakk litt om det og si at det er greit å være lei seg, men at han begynner å bli stor gutt og store gutter kan ikke bruke smokk. Da kan tennene hans bli ødelagt.

Skjønner at det ikke er noe særlig, men trøst deg med at det går over og da er det deilig når det er gjort =)

Må snart ha smokkeslutt med vår 3-åring, gruer meg jeg også....

Skrevet

Huff ja... får holde ut.

Tusen takk for svar :)

Ikke greitt for mammahjerter når de gråter sårt :( Men får være sterk.

Alt fra flaske til stor seng har gått som en drøm så noen "humper" på veien må det vel være.

Skrevet

Hei... takk som svarer.

Vi er inne i klistremerkefasen og han fikk sette 2 store klistremerker på skryteveggen sin :) Det var stort og han var stolt. Det var først når han hadde lagt seg smokken ble et savn... HUff, får bare være sterk og ikke gi meg.

Lillebror i huset vil ikke ha smokk ennå- han er 3 mnd og har forsøkt siden han var 10 dager så blir vel ikke flere smokker her i huset på en stund :)

Skrevet

Hvis alt gikk bra fram til soving så tror jeg det kommer til å gå greit jeg =) Litt gråt de første gangene han skal sove uten smokken må man jo nesten bare rekne med. Og IKKE gi deg nei =)

Kanskje like greit at broren ikke bruker smokk, så blir ikke storebror minnet på det hele tiden =)

Lykke til!

Skrevet

sønnen min på 3år var skikkelig glad i smokken brukte den nesten hele tiden. ingen ting som funket, han ville ha den smokken. så en dag sa jeg, hvis du slutter med smokk nå, så skal du få kaptein sabeltann flagg. han har skikkelig dilla på kaptein sabeltann.

og da gikk han og kastet smokken med en gang. neste dag fikk han flagget sitt. det er 2mnd siden nå. og det går kjempe bra, han har spurt etter smokken en gang. da snakket vi om at han hadde fått flaget osv, og da var det greit

Skrevet

Det var en god ide...... kan kjøpe noe kaptein sabeltann greier i morgen... så kan jeg late som om det er en takk for smokken gave :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...