Gå til innhold

Skal jeg vekke ham, evn hvor ofte ? Fall fra sofa..

Anbefalte innlegg

Gjest kalinikta
Skrevet

Gutten min på 2,5 år var uheldig og stupte ned fra armlenet på sofa (ca 70 cm) rett i gulvet med pannen først. Fikk kul i pannen og gråt veldig, men det ga seg fort og han lekte som normalt / var kvikk og i farta frem til leggetid en times tid etterpå. Sovnet som vanlig og sover godt, vært inne og strøket på ham, da lar han seg "forstyrre" som vanlig. Spørsmålet er om jeg trenger å vekke ham iløpet av natten? Noen leger / sykepleiere her som vet? Prøver å komme gjennom til legevakt m samme spørsmål men det er som vanlig ikke like lett. Vet at han normalt er nesten umulig å vekke på denne tida og frem til midnatt, han har nettopp sluttet med dagsøvn, og jeg kan feks skifte bleie på ham sent på kvelden uten at han våkner pga han sover så tungt. Så jeg må evn jobbe veldig for å vekke, og spørsmålet er da om det er nødvendig..

Hilsen bekymret mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var vi på sykehuset i går og sydde snuppa som slo opp panna si.

Hun var aldri bevisstløs , så da var det ikke hjernerystelse mente sykehuset. Vi vekket hun ikke i løpet av natta bare så til henne innimellom.

Hun er 8 mnd

Skrevet

Hei!

Jeg er sykepleier, og har selv jobbet på legevakta. Nå vil ikke jeg ha ansvaret, så jeg sier bare hva vi pleide å råde foreldre i samme situasjon til, også må du nesten vurdere selv.

Veldig positivt at han gråt med en gang. Hvis han ikke har virket unormalt trøtt, ikke kvalm, oppført seg som vanlig osv ser jeg ikke noen grunn til at du skulle trenge å vekke han. Ville kanskje forsøkt å se om han reagerer rett før du legger deg selv, men ser ingen grunn til at du skal trenge å vekke han flere ganger i løpet av natta. Alltid greit å være på den sikre siden,så jeg ville fått kontakt med han (om enn veldig trøtt) før jeg hadde lagt meg selv.

Skrevet

De skal vekkes med jevne mellomrom for å sjekke at man får kontakt når de har slått på seg hjernerystelse. Hjernerystelse kjennetegnes ved svimmelhet, slapphet, brekninger og oppkast. Om han ikke har hatt noen av disse, så har han nok bare fått seg en real kul, og ikke noe mer enn det.

Gjest kalinikta
Skrevet

Takk for svar begge to. Ja tror jeg tar ham opp på fanget for litt drikke feks før jeg legger meg selv. Føler meg egentlig rolig på at han er ok, men man blir jo bekymret.. Heldigvis et "mykt" gulv (heltre, furu).

Skrevet

da min gutt falt ned fra stellebordet(var 18 måneder) fikk vi beskjed om å vekke han hver halvtime de første 2 timene og deretter annenhver time hele natta. han var heller aldri besvistløs og han gråt veldig etterpå. kastet ikke opp eller noe. men spør du meg er det best å være på den sikre sida og vekke og få øyekontakt... jeg er jo ikke sykepleier eller lege da, men det var det vi fikk beskjed om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...