Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Hvor mye over denne "regelen" synes dere det er greit å gå? Etter denne skal vi kunne låne ca 2,7 mill, men trenger 3,1 mill totalt. Vi er veldig økonomiske av oss, bruker lite penger på fjas og er ikke selv i tvil om at vi vil klare dette om så renten stiger til 13-14%, men tror dere banken vil godta det? Hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Jeg ville aldri lånt noe over den regelen. Vi er også veldig økonomiske, å det er en av grunnene til at vi ikke bryter den regelen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Trodde ikke bankene ga slike lån lenger jeg
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Det kommer an på hva dere har av sikkerhet. Hvis 3,1 er 100%finansiering så spørs det. Har dere noe egenkap. i det hele tatt. Vi har 2,8mill i gjeld og da renta var på det høyeste i høst betalte vi vel ca. 19 500,- Da var den vel på 7,5 eller noe. Men de regner jo en viss sum dere skal bruke på andre utgifter som strøm, telefon, bhg osv Det er jo bare å sjekke med banken evt. flere banker..
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Vi har litt egenkaptial (ca 150 000 kr) og eier bolig nå, så når alt er ordnet vil vi være godt under 80% av takstverdien til den nye boligen i så fall. Summen på 3,1 inkluderer også billån og studiegjeld, så det er snakk om absolutt alt vi har av lån. Er jo ikke helt sikker på om det vil ende på akkurat den summen, men høyst sannsynlig. HI
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 3 ' brutto inntekt er bare en "tommelfingerregel", mye annet spiller inn, som hvor mange barn dere har, og annen gjeld? samt belåningsgraden, eller hvor mye egenkapital dere putter inn i forbindelse med kjøpet. Hvis dere har en inntekt på rundt 900` brutto og den er fast (ikke bonuer og provisjoner), og i tillegg er sparsommelige mennesker, så er jeg sikker på at dere greier 3,1 mill. Dere har også mulighet til å binde renten ganske gunstig i dag, og dere har også mulighet til bare å betale renter hvis sikkerheten er god......... Husk også rentefradag i forbindelse med skatten, dere betaler mye renter og får da mer fradrag hvis dere har annutetslån.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Hvis det er inkl. bil og studiegjeld er det ikke så dramatisk. Nå vet jeg jo ikke inntekten deres da, men vi har sikkert rundt 3mill i gjeld om man tar med alt, vi har som sagt 2,8 mill i boliggjeld. Og når dere kommer under 80%, så tror jeg det går veldig bra. Men regn på det, er ikke moro å bo seg i hjel:-)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Ok der svarte du samtidig :-) 3,1 er også med studie- og billån ja. Høres rimelig greit ut hvis dere ikke har mange barn ? Forsørgeransvar "trekker ned" en del. Men hør med banken, dere viser også sparevne, regner med at egenkap. er sparte midler, det er positivt :-) Husk bare at egenkap. dere har i bolig som skal selges beregnes meget forsiktig i disse dager, det kan være at banken - i sine beregninger kommer frem til at langsikt. lånebehov blir mye høyere enn dere har beregnet, pga.dette Hilsenn anonyn 21.01
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Vi har ca 900 000 kr i året totalt, men det kommer til å øke de neste årene da, mens lånet jo vil bli mindre. Er snakk om 4-5 år det vil bli litt småtrangt, så vil det løsne veldig. Eller småtrangt. I forhold til for noen år siden når vi var studenter vil vi jo ha enorme mengder med penger ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå