Gå til innhold

Trassetips?


Mersa og gutta <3

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når 2åringene er i VILIKKEOGHYLEROGSKRIKEROGLEGGERMEGNEDPÅGULVET humør?? Trenger en idebank!!!

 

:-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke løsningen men nesten godt å høre det er flere!! han gir seg etterhvert her og ser nå at vi er inne i en "lettere" periode og mer søvn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas har ikke kommet i den verste trassen ennå, så her hjelper det å prate, forklare, overtale og forklare igjen... Og hvis han ikke vil gjøre noe når jeg vil - fordi han f.eks. leker - hjelper det å si "Du får gjøre det når du er ferdig da" - som regel tar det 10 sekunder så gjør han det...

 

Og så er han lettlurt... vil han ikke ta på sko, får han valget mellom at jeg må ta på han eller at han skal klare det selv (som vil si masse ros). Samme med lua, vil han ikke får han valget mellom to luer som han eller jeg tar på han.

 

Men det hender jo selvfølgelig at jegvilikke jegvilikke jegvilikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye "vil ikke", men mye tull i forbindelse med daglige rutiner som påkledning. Vi bruker "telle til 3"-trikset. "Hvis ikke du kommer nå så teller mamma til 3 også bærer jeg deg!" "Jeg kommer, jeg vil gå selv!" "Nå må du rydde opp eller så teller jeg til tre og gjør det!" "JEG skal gjøre det, jeg skal rydde!" ;) Funker selvfølgelig ikke alltid, men det hjelper nå på litt. Ellers så prater vi mye rundt alt vi gjør, så hun er forberedt og vet hvorfor vi gjør ting, men trass er trass det er ikke så lett å hanskes med. Tror av og til det beste er at vi voksne får stikke hodet inn i et skap og hyle litt. ;)

 

Det vi sliter mest med for tiden er at hun spiser litt dårlig... hun gidder ikke spise, for dersom vi mater henne så spiser hun masse. Og jeg synes jo egentlig hun er for stor til å mates! Blir jo bare tull med måltidene... De må av og til mate henne i bhg også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker og telle til 3 tingen, funker av og til, men er veldig ofte det ender med at jeg må bære han og tvangskle på han (ingen morro situasjon!). Vi driver å med å fjerne han fra situasjonen (f.eks. om han kaster mat på gulvet tar vi han vekk fra bordet og setter han i gangen, snakker med han hvorfor han må sitte der og at han kan komme tilbake til bordet når han klarer å sitte skikkelig å spise fint)

 

Men det som tar på mest er sutringen!!! Holde på å bli gaaaaaaal! Begynner etter barnehagen, vi bor i 4 etasje og han må gå selv siden jeg må bære Håvard. Han går helt fint helt til siste trappen, da begynner han å gråte og sutre, utenfor døren legger han seg ned og hyler, jeg bare går inn og sier han får komme inn når han er ferdig (blitt UTROLIG god på å overhøre den hylingen, hva naboene tror vet jeg ikke ;-P). Han kan holde på i over en time (ikke i oppgangen, har stort sett kommer inn da, men fortsetter)

 

Jeg har prøvd å snakke med han og kose for å få han rolig, det funker ikke. Så nå prøver jeg å overhøre og det funker ikke...What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trapper ned til inngangsdøra (ja, det så du jo på mms'n jeg sendte deg).... laaaang trapp. Det hender at hun sier: "Mamma, bære meg!" og da forklarer jeg rolig at det kan jeg ikke akkurat nå. Eventuelt sier jeg at jeg kan løfte henne men da må hun vente til jeg har båret på plass Linus. (Jeg går opp til bilen og setter han inn og går ned og henter henne og omvendt når jeg kommer hjem.) Gidder ikke krangle på den biten der altså. Er mye sutring her også, men da sier jeg at jeg ikke forstår hva hun sier når hun sutrer og at hun må prate ordentlig. Om ikke det hjelper så overhører jeg henne. Her er nok mye av trassen tuftet på at hun ikke har nok tid sammen med meg helt alene. Merker at hun gjerne vil det, men det er jommen ikke greit når Linus har funnet ut at det bare er mamma som duger på ettermiddagen. Han gråter utrøstelig hos pappa... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trass er ikke enkelt. Syns faktisk 2,5 års trassen har vært værst her. Ungene reagerer jo forskjellig. Emma la seg ned på gulvet og hylt og banket i gulvet. Kristoffer gikk i andre enden av rommet og snudde ryggen til og sa ikke et ord. Marte skrek litt. Leander har faktisk ikke kommet med den store trassen enda.

 

Tror kanskje det lureste er som dere sier og forberede ting. Snakke og gi de til til å omstille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...