Gå til innhold

Jernmangel. Kan noen hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg målte jernlageret mitt for et halvt år siden hadde jeg lite jern, og ble anbefalt å ta to jerntabletter daglig (husker ikke merket). Jeg følte meg enda litt slapp og utilpass, og målte det på nytt for ikke så lenge siden. Da var det fortsatt ganske lavt, og i brevet jeg fikk fra legen sto det at jeg skulle ta to slike tabletter igjen..

Men hadde han trolig glemt at jeg tok to slike fra før, eller er det meningen at jeg skal proppe i meg fire jerntabletter??

Sliter jo med fordøyelsen med de to jeg tar... :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har lavt hjernlager uten noen gitt grunn og det i tilegg ikke blir bedre med jerntilskudd burde du heller få sjekket hva det kommer av.

Lavt jernlager kommer som regel av noe, med mindre du har helt elendig kosthold.

Det er bl.a. et tegn som kan tyde på cøliaki.

Trenger ikke være noe dårlig ellers.

Men bortsett fra det så tyror jeg han mente at du skulle fortsete med 2 tabletter.

Skrevet

hmm mulig han har glemt at du går på 2 fra før. Jeg har selv lave jernlager, ligger på 5. å jeg tar oxo 2 tab pr dag.

Vist jernlagrene mine ikke blir bedre må jeg ha jernsprøyte istede for å få fortgang i prosessen.

syns du skal ringe å høre me han i morgen jeg, om hva han mener.

Skrevet

Ok, takk for svar:)

Har et normalt kosthold, og jeg har prøvd å spise jernholdig mat, så da er det nok ikke der det ligger ihvertfall. Jeg har lenge slitt med slapphet og er veldig ofte kvalm og svimmel.

Synes selv at det er rart at det ikke hjalp å ta jerntilskudd, men han sa ikke noe mer om det. Eneste jeg vet er at når jeg tok disse prøvene, var jeg litt under nedre grense når det gjaldt B12, men han mente det ikke var noe vits i å ta noe for det.

Men da mente han vel ihvertfall at jeg skulle fortsette med disse tilskuddene antagelig, så får jeg bare håpe det hjelper etterhvert. Men synes liksom det har gått litt vel lang tid..?

Skrevet

Det skal jeg gjøre.

:)

Skrevet

Jeg sliter til tider veldig med jernmangel, men har hverken cøliaki eller andre sykdommer. Trenger ikke bety at man er syk eller har dårlig kosthold selv om man har ekstrem jernmangel. Jeg har bare alltid vært sånn.

Men.. hvilken jerntabletter tar du? jeg har prøvd ganske mange varianter og noen funker veldig godt, mens andre har ikke så god virkning igjen. Hmm.. hva het de jeg spiste sist da? Var det duroform eller noe sånt? Kan evt sjekke det ut, men da må jeg lette på rompa;)

De virket supert på meg og etter bare noen uker var jernlageret mitt så og si på topp igjen og jeg følte meg bedre enn aldri før:) Har også spist hemojern eller hva det nå heter, men da fikk jeg ikke ønsket effekt synes jeg.

Ps. jeg tror også han mente at du skulle fortsette å ta 2 tabletter:)

Skrevet

Du må sørge for å få i deg masse c-vitaminer samtidig som du tar jerntabletter, enten via kostholdet eller tabletter. Det fremmer opptaket av jern.

Skrevet

Husker ikke hva de het, men tror ikke det var de du nevner. Kanskje jeg skal prøve dem? Hadde ihvertfall blitt sjeleglad om jeg fant noen som virket på meg, for jeg føler meg aldri helt på topp. Tusen takk for et oppløftende svar, godt å vite at det ikke trenger å være noe alvorlig bak. Har ikke fått tatt jerntilskudd de siste dagene, da jeg gikk tom for dem, og kommer ikke på hva som sto på boksen.. Men er ganske sikker på at det var noe annet. Da skal jeg begynne på nytt med et annet merke tror jeg.. Så får jeg håpe jeg merker effekt etterhvert :) :)

Skrevet

Duroferon var det de het, måtte lette på rompa og sjekke:) Jeg synes i hvertfall at de hadde super virkning, men du får kullsvart avføring da:) Og husk at mange reagerer med kvalme på jerntabletter også, men det er helt vanlig.

Tror jeg gikk på de en drøy måneds tid før jeg dro tilbake til legen og tok en ny blodprøve og da var den kjempefin:)

Skrevet

Takk, da skal jeg prøve å se etter den! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...