Tøysetipp Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Hva spiser dere til middag i helgene? Jeg begynner å skjønne at jeg har 1890 matvaner og bør kanskje begynne å utvide horisonten. På fredag hadde vi flesk og duppe vi harryboere nær Svinesundgrensen. Venninnen min derimot fra Oslo mente det var slik mat hun fikk hos sin mormor på vestlandet hvor det bor 5000 innbyggere. Selv hadde hun sushi. Min andre venninne (jeg måtte spørre) hadde mango, creme fraichekylling+++ et eller annet. Euhm.. Datteren min spiser ikke pasta en gang. Her er det potetmiddag, fisk, kjøttkaker, medister etc. hver dag. Pizza og taco i helgen. (Who let the dogs out) Tar gjerne i mot middagstips som er enkle og lage og som kan lages til to voksne. Mer enn gjerne!!!!
line_n & sara Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 http://hobbykokka.blogspot.com/ dette er noe av hva jeg serverer familien min her på grløkka! men tradisjonell norsk husmannskost er jo helt ok, det da! men feks taco kan varieres, dropp krydderposen i kjøttdeigen, bruk heller pepper, spisskummin, chili og paprikapulver, og hvitløk. lag alt som en gryte med tomater på box (og grsaker du liker) og ha avocado/guacamole og rømme til, og bruk feks tortilla lefser og ris som tilbehør (dypp lefsa i gryta, som flatbrød) eller knus ferdistekte tacoskjell ved siden i stedenfor ris. dette er en favoritt her!
Tøysetipp Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2009 Ikke sant. Spisskummin (søtt navn) men hva i h... er det lizzåm? Guacamole har jeg aldri smakt og heller ikke avocado. Rømme liker jeg ikke, men serverer det bestandig til gjester. Skal sjekke ut bloggen. Takk :-)
kokosyklus Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 en kyllinfilet pr person - snitt en passe lomme i fileten og fyll den med time kremost med urter. - kok pasta til antall posjoner, rør inn grønn pesto etter smak ( kjøpes på glass i alle butikker) - kutt purre/ løk, paprika, sukkererter, gulrøtter og wok/stek i litt olje. Raskt på høy varme slik at de blir varme og fortsatt er sprø. = NAM:) ----------------------------------------------------------------------------------------------------- To andre forslag er: - Kyllingsalat med hvitløksbaguetter - bali kyllingryte med ris
Mom2Two Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Jeg er interessert i hva du spiser i helgene, siden du har matvaner fra 1890:-D Det høres spennende ut! ;-)
Mom2Two Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Ok fra spøk til revolver. Vi bruker ofte å ha hjemmelaget pizza på lørdagene, for da er ungene oppe lenger, og det er favoritten. Fredagene bruker vi å ha litt forskjellig, kommer an på tid osv. Noen ganger lager vi noe til ungene litt tidlig, og spiser litt med dem for å sitte sammen osv., så lager vi oss noe godt senere, eller kjøper sushi, thai mat ol. (Har mange steder rett i nærheten). Søndagene varierer det veldig. Alt fra typisk vanlig norsk søndagsmiddag, eller noe eksotisk. Jeg er ikke så glad i rødt kjøtt, så det blir lite av det:-p Når vi inviterer folk, så elsker jeg å prøve nye oppskrifter. Går mye i sjømat, men alt mulig. Har haugevis av kokebøker, men bruker også nettet flittig:-)
Let's hear it for the boys! Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Har du ikke smakt guacamole?! Herregud, du har virkelig glått glipp av noe! Er ikke så voldsomt urban, egentlig. Her i huset prøver vi å spise mer som du gjør. hehe.
Mom2Two Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Kan godt komme med forslag, om du indikerer dine likes og dislikes:-p
Tøysetipp Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2009 Hum, skjønner jeg bør øve meg på forhånd. Jeg spiser/liker det meste,men er ikke så bevandret på eksotiske retter. Tar gjerne i mot forslag:-) .. Liker godt kylling i ulike varianter. Fisk også. Om det ikke er for avansert. De bør helst selge det i nærbutikken. Vi er jo ikke det mest eksotiske fylket, sånn blessed med så mye indisk, thaimat etc.
line_n & sara Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 dersom du har en litt vellassorter dagligvare, finner du nok thai currypaste (et lite glass med en slags krydderkrem) og kokosmelk. dette er et godt utgangspunkt for "juksethai" kokosmelk kokes med currypasten, tipper for et par tre stk at et par ts holder i begynnelsen, så får du heller smake deg til. sammen med kokosmelka koker du litt fersk ingefær, til nød kan du bruke sånn opphakka på glass, mengden får du nesten se ann litt selv. for et par, tre posjoner, bruker jeg kanskje en liten ss med finhakka ingefær. så har du oppi et fedd eller to med hvitløk, og gjerne litt chili (hvis du ikke bruker så mye, blir det ikke så sterkt) feks 1/4 del av en hel chili dersom du kommer over sitrongress, er dette kjempegodt oppi (sitrongress ligner litt på en vårløk, bruk den nederste delen, du må skrelle av det ytterste laget, finhakk og kok oppi kokosmelk) ha oppi løk, litt grsaker som feks gulrot, kok dette sammen. i en annen gryte koker du ris. når grsakene er ferdigkokt, slenger du oppi noen fileter med frossentorsk (eller fersk, altettersom hva du har..jeg har soregel frossen) skru av varmen på plata, og la fisken trekke i et kvarter. vips, eksotisk torsk! ellers så er det blitt veldig vanlig med ferdiglagd indiske sauser også, feks korma, og man får kjøpt nanbrød som man steiker selv i ovenen, ha litt potet, løk og frossenspinat i kormasausen, og ha oppi litt kikerter og eller linser (dette selges vell også på dagligvarer med litt utvalg)
OsloMor Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 Tøysetipp, jeg kommer på flesk og duppe anytime:-)! Har du hjemmelaget kålrabistappe i tillegg, så jubler jeg. Denne hadde vi til middag i dag:http://www.ofk.no/artikkel.aspx?artid=7458 , men spiser også mye poteter og tradisjonell mat. Jeg elsker fiskegrateng, kokte gulrøtter og poteter, lapskaus, koteletter og til og med lever, er vel hva en er vokst opp med kanskje.
CB-BabyBoy Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Har du forsøkt crisp kylling tako? Det er en ny type som har kommet nå for litt siden. En pakke inneholder tortilla lefser, salsa saus, crisp mix og blandepose. -skjær opp 2 kyllingfileter i små biter -ta bitene oppi blandeposen, hell i crisp mix, 2 sp olje (helst smaksfri, f.eks solsikke) og rist godt slik at alle kylling bitene blir dekket -hell bitene på en stekeplate dekket med bakepapir, stekes midt i ovnen på 225 gr i 18 min - jeg pakker inn tortillaene i alu.folie, legger de på rist under stekeplaten de siste 10 min. Serveres med salat, rømme, revet ost og det du liker ved siden av (løk, paprika, tomat, agurk osv) En annen; biffstrimler med løk, stekt sopp paprika og chiabatta - jeg deler et kjøttstykke i små biter og krydrer med hvitløkspepper, stekes i panne - i en annen panne steker jeg først fersk skivet sopp, så tar jeg i løkbitene og paprika delt opp. Lar dette bli godt blandet, litt mykt. - ta kjøttbitene oppi grønnsaksmixen og bland godt - ta oppi noen biter med Synnøve Persille smør - gir veldig god smak - stek et par chiabattaer i ovnen (evt mini baguetter), men ikke full steketid - ta ut og del i 2, legg på cheddar ost og sett inn i ovnen til osten har smeltet litt Tine har laget cheddar nå som du får på rema Siste tipset mitt; bakt potet tar tid, men er lite jobb da. Vi koser oss med det på fredager når lillegutt sover. Setter de inn ca 2 timer før spising, lager kun 1 kryss i poteten (toppen). 1 time på 200 gr midt i ovnen, 1,5-2 timer på varmluft (kommer an på str). Du kan fylle med hva du vil; bacon, takokjøttdeig, skinke, mais, revet ost, kryddersmør (persillesmøret er genialt der også!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå