meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Går det an? Vi har bestemt oss for å si opp nå (pga rotteinvasjon). I utgangspunktet skal vi leie, men vi kunne betalt like mye for en liten 3romsleilighet om vi bare hadde fått lån.. Men er det mulig da? Og evt hvor mye kan man få? Mannen min er ferdig utdannet allmennlærer til våren...
OsloMor Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jo, vi fikk boliglån (jeg er student), men mannen har fast jobb da (kjøpte for fem år siden), og svigers garanterte for 20% av summen. Ville tatt en tur i banken og hørt, slike ting er ofte mindre uoppnåelig enn man tror.
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Vi fikk, da var begge studenter. Er endel år siden dette da, så boligene var billigere da. Vi kjøpte en leilighet til 780 000 kr tror jeg det var. 3 roms på ca 70- 80 kvadrat litt utenfor sentrum i en by. Foreldrene hans stilte da som kausjonister.
LegallyBlond Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Ett vennepar fikk lån på ca. 1,500 000 mill for å kjøpe leilighet, på det tidspuktet hadde de begge ca 2 år igjen av studiene. Vet ikke hva de hadde av evt. egenkapital og kausjonister, men veldig mye egenkapital er jeg iallefall ganske sikker på at de ikke hadde. Men kausjonister kan det godt være de måtte. Men dette var før finanskrisen da =) Vi er en i fast jobb+ en student. Hadde ca 250 000 i egenkapital og fikk også innvilget startlån av kommunen på ca 20% av kjøpesummen. Da fikk vi låne opp til ca 2 mill (men er veldig glad nå for at vi ikke har så mye....) Kommer nok mye an på banken også, og utsiktene for at mannen din kommer raskt i jobb.
meg & to små vampyrer Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2009 Nå er ingen av oss i jobb enda da,.. Mannen er ferdig lærer til sommeren, vt ikke hvor store jobbsjanser han har. Men han har to ekstrajobber der han har sjanse for å få jobbe en del uansett da. Jeg skal jo ha litt permisjon fra babyen kommer. Så får ikke søkt jobb før neste høst igjen. Vi akn få kausjonist i en av foreldrene våre... Har bare 100 000 i egenkapital
kokosyklus Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 syn es dere skal gå i banken å høre. Vi fikk også lån da vi begge var studenter. Jeg var ferdig til sommeren og kjella hadde to år igjen. fikk ca 1 300 000 med ganske lav rente. dere har jo også egenkapital. Har dere tatt førstehjemslån tidligere?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Vi fikk også lån som studentpar, men vi hadde en deltidsjobb begge to. om dere har både egenkapital og kausjonister er det sikkert ikke umulig. Det viktigste er at dere er realistiske i forhold til hva dere kan håndtere, og husk at banken kanskje er litt "strengere" i sine beregninger enn det dere er. Undersøk hva dere kan få av startlån, evt boligstøtte ol. Kontakt flere banker og hent inn tilbud. Har opplevd at det er STOR variasjon på om og evt hvor mye dere får låne, så ikke gi opp etter en bank!
mamarama og lille banan Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 hei! vi er begge studenter med deltidsjobb og 1,5 år igjen av studiene. vi fikk førstehjemslån på 1,05 mill for tre måneder siden. svigerfar stilte som medlånetaker (mindre risiko enn som kausjonist.) vi hadde ingen egenkapital, vi lånte faktisk litt over hundre prosent, da vi hadde litt restlån fra forrige boliglån.
erteposen + 4 Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Hvor lenge har du igjen? Vi var en snart ferdig utdanna, og jeg som hadde et par år igjen. Min utdannelse gir ikke nødvendigvis arbeid, men det som var positivt for oss var at vi begge har arbeidet ved siden av studier og barn. Uansett om vi ikke fikk bruke utdanningen kom vi ikke til å bli arbeidsledige, og de mente vi hadde stor betalingsevne og vilje. Vi fikk 1,5 mill. i lån.
Leamamma Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Det er fullt mulig. Vi fikk lån da jeg var student. Men vi fikk lån utifra hva jeg kom til å tjene. Hadde da ett år igjen av studiene.
Bie&babylove:-) Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 Hei! Jeg fikk boliglån som student. Men da var det sammen med min samboer som er i full jobb. Vi fikk 1,2 mill og 200 000 i billån. Uten kausjonister. Grunnen til at jeg fikk lån var at banken regnet meg som en ressurs da jeg tar en høyere utdanning og da jeg er ferdig med studiene forhåpentligvis vil ha en sikker jobb med godt betalt. Derfor regnet de lån og stipend+ lønn fra deltidsjobb som reell inntekt for meg. Så ja, det går ann... Men dette var riktignok for snart 3 år siden, og da var markedet en smule annerledes enn det er i disse finanskrisetider!
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Vi fikk da mannen min var student og jeg jobbet i et vikariat. Trengte heller ikke kausjonist. Vil tro dere kan få når dere har kausjonist. Da taper jo ikke banken penger uansett.
Makko med to små gutter Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 Vi kjøpte 3 studenter sammen. totalt 1,1mill i lån. -ingen egenkapital. Kausjonist. -Det gikk veldig bra :-)
OsloMor Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 100.000 er ikke "bare" egenkapital, det er en god sum det. Vi hadde 20.000 på BSU i egenkapital vi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå