Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 For halvannet år siden kom bestekompisen til sambo på besøk midt i en krangel vi hadde. Noen dager senere uttaler han at jeg ikke fortjener sambo, at jeg behandler han som dritt og han behandler meg som ei prinsesse. Dette syntes jeg var utrolig upassende og dårlig gjort å si,for det er så langt unna sannheten som det kan komme..! Konfronterte sambo med dette, og spurte om det var slik at han følte det. Og dersom det var tilfelle, burde vi kanskje ikke ha et forhold. Han sa at det ikke var sånn i det hele tatt, og dro for å snakke med kompisen sin, Han har sagt til sambo flere ganger at han er lei for at det han sa, men aldri til meg direkte... Dette skjedde også like etter at han selv ble forlatt av sin sambo, og jeg tilbydde han å bo hos oss i tre uker før han fant egen ny leilighet. Han takket ja og flyttet inn. Dette var midt i mine avsluttende eksamner, men jeg snakket maaaaange timer med og han og laget masse mat til han. Derfor såret det han sa ekstra mye.... Når han nå er på besøk hos oss, bare later han som at han er hjemme, og tar seg veldig til rette, Men han hjelper ikke til med noe som helst... Han bort ikke i direkte nærområde, så han kommer ofte fra fredag til søndag eller lørdag til søndag. Ettersom dette er bestekompisen til sambo oer det vanskelig å nekte sambo å invitere ham, men når han spurte om han kunne komme til helgen følte jeg at jeg måtte si noe. Jeg sa at han kunne komme fra lørdag til søndag. Sist han var her satt han sammenhengede flere timer på dataen vår og chatta med noen han var på dealer med. I løpet av helgen utgjorde det over ti timer..... Er det bare meg, eller er det utrolig utrolig frekt,..??!! Jeg sliter veldig, det er bestekompisen til sambo gjennom nesten tjue år... Han uttaler flere ganger at han "skal være" fadder for vårt barn, men jeg sliter med å være hyggelig mot han.. Hvordan skal dette ende? Jeg kan ikke nekte sambo sin beste venn, men jeg tåler neste ikke tryne hans lenger... Han prøver også å imponere sambo med å være kul og rett og slett fortelle totalt falske historier for å være mer interessant for sambo.. Dette har jeg påpekt for sambo, men han svarer bare at han alltid har vært sånn. Jeg hadde sliti big time om sambo ikke likte mine venner, men jeg føler jeg er ute å kjører her.... Noen som kan gi noen trøstende, oppmuntrende ord ?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 sett foten ned, greit han er bestekameraten til samboern din , betyr ikke at du kan sette grenser. Snakk med samboern din, gi beskjed for eksempel at han bare får komme max en helg i mnd. Dere er en familie og trenger tid sammen. hvis han siter lenge på deres data, får du bare gå å si at nå skal jeg bruke den, det er ikke frekt du har tross allt mer rett på den siden den er din/deres. Hvorfor kommer han og er gjest hos dere hvis han bare sitter på datan. Er han ikke der for å være sammen med samboern din? Hvis han sier at han skal være fadder på barnet deres, så får du si at det er nå opp til deg og din samboer å avgjøre ikke han. Eller spør om han har tenkt og stille opp å ta med barnet i kirka på søndagene da........ Si det gjerne litt i spøkful tone så han ikke kan bli sur over det. Før jeg ble sammen med mannen min så hadde ejg ei venninne som besøkte meg og var hos meg nesten hver helg. Var jo kjempekoselig for vi var begge single og ellers hadde helgene nok blitt kjedelige. Hun har vært venninna mi siden jeg ar 4 og ho 5. Når jeg ble samboer ble det naturlig at ho ikke kom så ofte, da kom ho en helg annen hver mnd til oss og jeg reiste en helg annen hver mnd til ho. man må faktisk prioritere andeledes. (og mannen min syntes ho er grei og alt det der.) Ellers så kan du faktisk forlange at han kan hjelpe til litt når han er en hel helg, gi beskjed om at dette ikke er noe hotell.¨ Han kan hjelpe til med å lage maten, eller vaske/rydde opp etterpå.(og lever han på dere når han er hos dere så mye, eller betaler han litt av mat-snop?) Få mannen din til å gi beskjed om det hvis du finner det vanskelig. Og hvis du syntes det er slitsomt med han der, hva med å foreslå for samboern din tar en helg å reiser til kameraten sin istede for at han kommer til dere. Så får de tid til å henge sammen uten at du blir gal. Men mest av allt ikke godta at han snakker dritt om eller til deg.....
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Hei! Takk for oppmuntrende ord og en "peptalk". Trenger det! Mitt største problem er at jeg er veldig opptatt av at alle rundt meg skal ha det bra til enhver tid, og da er det lettere at jeg ikke sier så mye imot folk. Prøver så godt jeg kan, men det aller verste jeg vet er å såre mennesker rundt meg. Og når jeg begyner å ymte frampå for sambo om kompisen hanses, føler jeg at han blir veldig fornærma og såra. Jeg ber han om å se ting i midt perspektiv, men det er vel litt vanskelig... Men jeg må ta meg sammen og tørre å åsi ifra! Jeg skal! Dette her går jo kun utover meg selv! Men jeg skal spørre om han har tenkt å ta med ungen i kirka hver søndag, absolutt! Er ikke super super kristen selv, mn om han skal "kreve" så får vi se! Skal snakke med smbo at det ikke er aktuelt at han skal løpe ned dørene her om han skulle bli fadder. Hadde et veldig nært vennepar som vi hadde tenkt å spørre om ville være faddere i tillegg til hver vår søster, men de gikk da selvsagt fra hverandre like etter jul.. Og det andre nære venneparet vårt er på vei fra hverandre, så dette er virkelig ikke lett!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 jeg var sånn før jeg også tenkte alltid på andre før meg selv, men ble etter hver ganske sliten og nedbrutt av det. heldig jeg da som hadde en man n som strengt fortalte meg at nå måtte jeg begynne å sette meg selv først noen ganger. Men som jeg sa istad. allt du kan gjøre er å sette grenser og snakk med samboern din, fortell at du skjønner at dette er en nær venn av han men noen regler må settes fordi du blir sliten, lei deg også videre. At du ikke ønsker å hindre deres vennskap men det er flere som skal tas hensyn til her. Og hjemmet ditt er et sted DU skal kunne slappe av og trives, like mye som samboern din. Og så får du håpe at denne kameraten får seg ny dame snart, da er han helt sikkert ikke spesielt intresert i å fly ned dørene deres lengre. :-)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 takk for "pepptalken":) hehe! Man vet vel innerst inne at det er sånn man må gjøre det, men man høre det fra andre innimellom!! hehe! og ja, jeg ønsker mer enn noe annet at han får seg dame snart! han var på dealeren med ei vi møtte som var fantastisk, men nei, hu var for rund! da ville jeg fike til han størrelsen har vel ingen ting å si når dama er fantastisk på alle andre måter! hehe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå