Melony2 Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Hei. Jeg venter mitt tredje barn og skal antageligvis settes i gang på mandag, siden gutten er stor. Er det noen som har erfaringer med hva som skjer og hvordan fødselen blir ved igangsettelse? Er det forskjell på å settes i gang for førstegangsfødende og flergangsfødende? Hvordan er tiidsforløpet og smerter i forhold til naturlig fødsel? Jeg skal føde på Rikshospitalet.
nov.gutt-05+ *ny baby* Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jeg ble satt igang med førstemann og fikk beskjed om at det ville bli mer intens og mer vondt enn en "vanlig" fødsel. Og det gikk i ett altså.. Konstante rier hvor jeg kun hadde mulighet til å trekke pusten en gang før det var på an igjen. Men det gikk fort da. Ett par tre timer bare fra det satte ordentlig igang. Alikevel så syns jeg ikke fødselen var så ille. Nå har jeg ikke noe å sammenligne med heller da, men jeg ble ikke skremt ihvertfall Lykke til!
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Hvordan du settes igang har ikke noe med hvilket barn i rekken å gjøre, men hvor moden kroppen din er. Er du ganske umoden, men litt og har litt antydning til åpning er det vanlig å gi modningspiller (stikkpille i sjeden, da må du ligge minst 1/2-1 time med ctg på etterpå før du får gå oppe). Du kan få opptil 4 slike med minst 6 timers mellomrom. Er du veldig moden og har åpning setter de deg kanskje rett på drypp, evt kan de prøve å ta vannet først for å se om det får igang riene. Er du overhode ikke moden legger de inn en "ballong" eller noe sånt, men det vet jeg ikke så mye om. Jeg ble satt igang med min første pga svk.forgiftning. Fikk en modningspille, og det holdt for meg. Ente i styrtfødsel, men alt gikk greit.
lego Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning. Da tok de vannet og ventet en times tid for å se hvordan kroppen reagerte. Desverre så fikk jeg ikke noen effektive rier, så jeg ble satt på drypp. Jeg fødte på nøyaktig 8 timer, fra de tok vannet. Har ikke noe å sammenligne med ettersom det var første fødsel, men jeg kan kanskje svare deg etter påska. Var forresten moden og hadde en liten åpning 1-2cm når de tok vannet.
kariuss Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Jeg ble satt i gang, for hadde ueffektive rier, skjedde liksom ikke noe. Jeg syns det var helt grusomt! gikk fra å ha litt vonde rier til på det værste med en gang! Jeg fikk litt sjokk over at d var så intenst og vondt.. trodde man hadde litt pauser innimellom men neida, lå sånn i 5 timer ca da kom gullet ut... puh.. Jeg tror det er verre å bli satt i gang enn om det kommer naturlig. De jeg har pratet med som har gjort begge deler sier det er værst å bli satt i gang fordi det ikke gradvis av seg selv. Du burde være forberedt på det, for jeg fikk sjokk Håper iikke jeg skremte deg for mye. Masse lykke til!!
Allybeen ♂ ♂ ♀ Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Hos meg tok de vannet. Etter ca 1 time begynte riene å bli vonde. Så hadde jeg intense rier i 1,5 time til før gutten min kom ut. Hadde ikke pause mellom riene den siste timen. Var førstegangsfødende og har ingen andre fødsler å sammenligne med, men regner med det ble så intenst pga at de satte igang. Men det gikk fint og alt er glemt =) Tiden går fort når du er midt oppi det.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har hatt en "vanlig" fødsel, og en igangsatt fødsel. For meg var den igangsatte den absolutt beste! Men så var det også fødsel nr to. Det sies jo ofte at andregangsfødene opplever fødselen noe "bedre" enn første fødsel, så det kan jo være derfor jeg følte fødsel nr to var bedre. Fordi jeg da allerede hadde født en gang før, og visste hva det innebar, og ikke lå der i "sjokk" over hvor vondt det faktisk var (som jeg gjorde første gangen, mistet faktisk helt kontrollen, noe jeg fant ut etter fødsel nr to, da jeg til motsetning av første gangen følte jeg hadde FULL kontroll hele veien) Jeg var helt moden da, jeg hadde to-tre cm åpning, lkivmormunnen var myk og kort, så de begynte med å ta vannet på meg. Etter en-to timer uten rier satte de meg på drypp, MEN de satte dryppet på svakeste styrke, for å se hvordan kroppen min reagerte på det. Noe jeg mistenker de ikke har gjort med flere av dere som beskriver det å bli satt på drypp som et plutselig og intenst helvete med super-rier uten pause. Det hadde jeg krevd var jeg deg HI at de gir kroppen din en sjans til å vise hvordan den reagerer på hormonstimuleringen, så du kan få en naturlig stigning i riene dine. Tror styrken på rie-drypp-apparatet (???hehe) går fra svakeste på null-1 og sterkeste på 10 (tror jeg) jordmoren som satte dryppet på meg forklarte at de vanligvis pleide å begynne på styrke 4-5-, men at hun begynte på 1-2 med meg for å se hvordan ting ble. Fikk normale rier, som begynnelsen av en vanlig fødsel, og mistet dermed aldri kontrollen. Men etter ca 1 1/2 time med ganske svake rier (men som likevel økte på i styrke) bestemte hun seg for å øke dryppet, og en halv time etter hun satte dryppet på styrke 7 var jenta født, så det tok ca 2 timer fra de satte dryppet på meg til fødselen var over, men da hadde jeg VONDE rier i bare litt over en halv time. Full kontroll følte jeg at jeg hadde m.a.o. ) drømmefødsel!! Så i min verden er det best å føde om man blir satt i gang:)) hehe, hører nesten bare motsatt, at det blir de jævligste fødslene. Jeg benyttet meg av lystgass forresten, og ba om den fra ganske tidlig av, så jeg skulle få tid til å lære meg å bruke den skikkelig før de verste riene satte i. Det var ingen protester fra jordmødrene da jeg ba om lystgassen selv om riene var totalt overkommelig. Og glad er jeg for det, for dermed klarte jeg å finne en super pusteteknikk som fungerte kjempe bra, de skrøt masse av pustinga mi, og jeg skylder på at jeg hadde lystgassmasken. For meg fungerte nemmelig smertelindringen aller best om jeg pustet ordentlige stooore magadrag, og da får man en god og rolig rytme i pustinga (anbefales!) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå