Gå til innhold

bare ett lite spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer bare på en ting.

På "din egen side" her inne står det hvor mange svangerskaps uker man er på vei.

Den sier jeg er 10 svangerskapsuker på vei.

Men terminkalkulatoren sier 8?

hva er riktig og hvem av dem regner dere fra?

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Din egen side" regner fra første dag i siste menstruasjon. Da er man jo egentlig ikke gravid ennå. Man blir gravid først etter 2 uker. Men siden dette er så forskjellig fra kvinne til kvinne, regnes et svangerskap i 40 uker -altså inkludert de 2 ukene man faktisk ikke er gravid. Så og si alle papirer man er borti opererer utifra at man regner fra 1.dag i siste mens. Derfor er du 10 uker på vei -selv om man bare er 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Men man skriver jo inn mensdato i terminkalkulatoren også? Informasjonen jeg har fått her på Din Side har vært feil hver uke, nå står det at jeg er en uke lenger på vei enn det jeg er, og at fosteret er 4 cm lengre enn det egentlig er.... Ser mange klager på det samme, så det hadde jo vært fint hvis det ble ryddet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Barnimagen skriver man vel inn termin-dato, og ikke mensdato? Hvis du skriver inn mensdato på terminkalkulatoren på babyverden, så får du opp en termindato der, du må jo legge inn samme termindatoen her på Barnimagen, så skal det vel bli riktig? På terminkalkulatoren får jeg idag at jeg er 10+3, og på min side her står det at jeg går i 11. (ellevte) uke - og dette stemmer jo, ellevte uke er fra 10+0 til 10+6. Så hos meg stemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette. Str som står på fosteret er det på slutten av uken?

Var på UL i går og da var fosteret 2.9cm og jeg var 9+6... På Din side står det at fosteret er 6 cm...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsene her inne har ikke stemt på meg hvertfall.. var på UL da jeg var 8+6, fikk da beskjed om at embryoet var ca 2,5 cm, men her inne stod det et større tall, husker ikke akkurat hva. Men på babyverden på uke-til-uke der, så står det på 8 uker (8+0 - 8+6) at størrelsen er 15-22, og på 9 uker (9+0 - 9+6) at størrelsen er 23-32 mm. Så det stemmer jo en del bedre.. Men uansett er det veldig vanskelig å måle størrelsen på innvendig ul så tidlig som dette. Får nok en mer korrekt måling på ordinær ul i uke 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen bruker bare mål fra rompe til isse, og noen bruker hele lengden.

 

Så var det 2.5 cm , er nok det sammenkrøllet lengde. Tror jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...