Gå til innhold

Stemmer dette? Ang sykemelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte utdanningsforbundet i dag for å høre om noe, men hun som svarte virket litt usikker selv om hun hadde undersøkt masse og ringte meg opp igjen senere.

Spørsmålet er: Stemmer det at stillingsprosent, og når man ble ansatt, ikke har noe å si for om man får sykepenger så lenge man har sykemelding fra lege? At det kun er ved egenmelding at man må ha vært ansatt i x antall dager/uker?

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært ansatt i 4 uker for å få sykemelding. Kommer du direkte fra annen jobb får du sykepenger fra nav istedet fra arb.giver. Men var ikke din situasjon litt spesiel?

Skrevet

Altså kommer du direkte fra annen jobb får du sykepenger fra dag 1, og da er det nav som dekker sykepengene.

Skrevet

Kan desverre ikke bekrefte det. Men har aldri opplevd at det ikke funker med sykmelding, nettopp fordi man ikke har egenmelding enda. Men da kanskje man får sykepenger fra NAV...? nei ikke vet jeg. Men det høres logisk ut!

Skrevet

Jo, litt spesiell,var derfor vi slet med å finne ut noe. Er fortsatt ansatt i jobben min, men har en viss prosent et annet sted også for å fylle opp til 100% tilsammen. Dette blir for mye nå, jeg klarer bare ikke mer, går rundt i tåkeland omtrent av utmattethet.

I den jobben jeg har nå, måtte jeg sykemelde meg i noen dager like etter jeg startet i høst pga streptokokker i halsen, og da fikk jeg beskjed om at så lenge det var sykemelding så fikk jeg sykepenger, og det fikk jeg også.

Synes alle sier ulikt jeg, blir skikkelig forvirret...

Skrevet

Loven sier at du må ha vært i arbeid i 4 uker. Men det kan være at kommunal tariff sier lønn fra dag 1?

Skrevet

Ah... Så det kan være der det ligger? I tariffen? For de sa det var fra dag 1 i hvertfall for de med sykemelding. Egenmelding derimot måtte en ha vært ansatt en viss tid først.

Så da er det egentlig opp til arbeidsgiver da? Om det må gå 4 uker eller ei? Hvordan fungerer dette med hvem som utbetaler lønn da når det kun er snakk om ca 20% stilling? 16 dager eller noe sånt som arbeidsgiver må dekke (dette vil jo tilsvare 16 uker i mitt tilfelle da?), eller er det noe annet?

Skrevet

16 dager er 16 dager uavhengig av stillingsstørrelse (altså kaldenderdager). Arbeidsgiver dekker de første 16 kalenderdager, deretter er det NAV som betaler sykepenger (ofte forskutterer arb.giver sykepenger og får refundert fra NAV)

Skrevet

Ok :-) Tusen takk for svar. Vet du om det er 4 uker som gjelder uansett stillingsstørrelse også? Altså før man har rett på sykepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...