mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har termin 31/1 og venter min første. Har fått beskjed om at sjansen er lik 0 for at han kommer til å snu seg da han ligger med bena utstrakt og ikke får sparket fra nok til å klare å snu seg rundt. Han har ligget på denne måten siden uke 24 tror jeg.... Hodet under mitt høyre ribben,rompa nederst på høyre side og bena utstrakt til venstre side. Har fått klarsignal til å føde vaginalt da jeg visst har et stort bekken. Målet var vel på 13,5 og 11 ville vært bra,og de mener at han vil bli mellom 3500 og 3700. Skal føde på a-hus i lørenskog. Hvordan er formen til dere andre? Jeg har litt bekken problemer og er litt sliten,ellers bra. Skal ikke klage,er nok mange som har mye tøffere svangerskap enn det jeg har hatt. Fikk beskjed av jordmor i går at jeg ikke får gå tur med hunden lenger heller,da faren er der for at vannet skal gå og da er det bare å legge seg ned og ringe ambulanse....ville vært litt pinlig og vanskelig;) Så nå går det i å tusle rundt hjemme og veeente.... Er så spent på om det er noen flere igjen som snart venter sete baby. Hadde vært fint å høre andres tanker og meninger....
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 21. januar 2009 Har alle fått sete babyene sine? Nå følte jeg meg plutselig alene her....
Epiny Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Hei, min ligger også i sete. Men jeg har ikke termin før 20. februar, så jeg har et liiite håp om at hun snur seg, til tross for at hun har ligget sånn siden ordinær ultralyd... Ikke lenge igjen for deg, da!
Klar for nr 2 Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Har jo ikke termin så snart som deg da, men 5 uker senere. Svarer likevel, er flere her med setebabyer(: Er veldig spent på om babyen snur seg. Men hun har ikke snudd seg mye frem og tilbake, så tror egentlig hun ligger godt som hun ligger nå! Hun snudde seg rundt uke 30, før det hadde hun ligget i hode og tverrleie. Nå ligger hun som som din gjør. Er 33+5. Begynner og å kjenne det godt i bekken og rygg nå. Har og hatt tegn til svangerskapsforgiftning en stund, så går til ukentlige kontroller. Håper man fortsetter å klare å holde blodtrykk/ urin i sjakk! Er du helt klar for å føde vaginalt? Blitt godt tatt vare på på A hus? Jeg skal føde på UNN i Tromsø, så er spent på hvilken informasjon vi får fremover om hun ikke snur seg. Nårtid var du inne for å sjekke bekkenet?
passilurken Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 jeg er her jeg også... blir antagelig forsøk på å snu knøttet til uka, skal til kontroll mandag. har ikke termin før 21 feb, men babyen har ligget med rumpa ned siden uke 13... han forsøker å snu seg, men får det ikke helt til. når det gjelder det med å legge seg ned, så har jeg fått beskjed om at det er litt tull. det gjelder så lenge babyen ikke har festet seg, for at den ikke skal få navlestrenger rundt der den ikke skal være. gjelder mao ikke bare setebabyer. men legen og jm sa at såååå farlig er det ikke. man bør selvsagt ikke gå en km etter at vannet er gått, men det er vel egentlig ikke til å anbefale uansett. jeg fikk bare beskjed om at dersom det skjedde skulle jeg få noen til å kjøre meg til sykehuset. that's it. ikke noe mer drama enn det. heldig du som har så stort bekken da! praktisk:) ellers har jeg som deg et kranglete bekken... er i grunnen dritlei av å være stor og framtung (selv om jeg bare har lagt på meg 9kg...) og at alt gjør vondt. gleder meg til masse rier og en baby på utsiden:)
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2009 Uff,får håpe du slipper unna svangerskapsforgiftning! Ja,er veldig innstilt på å føde vaginalt. Vanvittig positive jormødre/leger jeg har snakket med på a-hus,og jeg ser ingen grunn til ikke å prøve. Har hørt om mange fine sete fødsler,og jeg ønsker å komme meg fort på bena igjen og slippe alt styret etter en operasjon. Kan jo selvfølgelig hende det ender i keisersnitt uansett,men håper jeg slipper;) Var inne for å måle bekkenet for to uker siden og fikk svar litt under en uke etter...en laaang uke... Spennende å se om din snur seg da,er jo lov å håpe;) Lykke til
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2009 Uff nei,det er så skummelt med sånn kansje informasjon... Jeg har fått STRENG beskjed om at det er bare rett ned uansett! På noen så kan rumpa feste seg i bekkenet og da blokkerer det jo som hvis hodet ville ligget nedover,da er det vel ikke så farlig. Men så lenge du ikke har fått bekreftet dette at rumpa er festet er det visst kritisk viktig at du tar disse forhåndsreglene.... Navlestrengen kan jo falle ut! Leste faktisk et litt gammelt innlegg inne på seteleie forumet og der var det ei som ville gå ut med en advarsel til alle med sete babyer ang dette. Husker ikke detaljene,men hun fikk samme beskjed som deg,at det ikke var så farlig. Det holdt visst på å gå veeldig galt pga av dette,så hun ville advare alle andre med sete babyer. Tenker det samme som deg,Jaaaa til riene,da skjer det ihvertfall noe! Man kan bli litt gal av å være så stor, tung og vaggete;) Lykke til
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2009 Fant igjen det innlegget inne på seteleie debatten,anbefaler å lese det! Har dyttet det opp så du slipper å lete deg igjennom alle de gamle innleggene;)
To små - en rosa og en blå Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har også setebaby. Har vært igjennom en setefødsel før så er ikke veldig stresset rundt det, men det er jo et ekstra spenningsmoment. Forrige gang gikk vannet og da var det bare å legge seg ned og vente på ambulansen.. Tenker litt mer på akkurat dette nå. Siden jeg har en datter fra før må det jo ordnes med barnevakt ol. Skulle vannet gå mens jeg er alene med henne, leverer i barnehagen el. er det jo litt værre.. Har ikke bare meg selv å tenke på mer. Skulle hatt en dato og forholde meg til kjenner jeg;) Hadde vært så praktisk... Er 34 uker nå så er jo fremdeles tid for han å snu seg, men tviler litt siden han har sittet siden ord. UL i uke 18. Er usikker på om jeg ønsker å snu han om jeg får tilbud om det, er visst ikke veldig behagelig. Siden fødselen gikk bra sist gang er det mulig jeg dropper å forsøke. Kan ikke se for meg at han vil være med på det heller. Jeg har aldri kjent spark oppover i noen av svangerskapene så har nok en støpt livmor for seteleie ja.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Hei sete-mammaer! Jeg har født!!! Ønsker dere alle masse lykke til!!! Planlagt keisersnitt, og det gikk utrolig fint! Veldig positiv opplevelse, jeg er klar for en ny runde allerede, he-he! Formen er toppers og babyen frisk og rask. Alt bare bra. Men litt snaut med søvn oppi nattammingen blir det jo
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2009 Så bra du har vært igjennom det før,så vet du jo litt hva du kan vente deg. Er så rart det der med at du sier at han har sittet siden uke 18,tror vi vet og kan føle litt hva man kan vente seg. Jeg har hatt det på følelsen hele tiden og sagt det hele tiden at det kom til å bli sete. Alle rundt meg har sagt,å nei-bare vent å se,han kommer til å snu seg... Da har jeg nesten blitt litt irritert og tenkt-hva vet du om det???? Da jeg var til kontroll hos fastlegen og han skulle kjenne på leie sa jeg at jeg ikke hadde tro på at han ville snu seg og at jeg nå hadde innstilt meg psykisk på sete fødsel,da svarte han at han trodde jeg hadde helt rett og dette kunne en mor ofte føle på seg.(Da var jeg vel 34 uker). Det var litt godt å bli hørt og at noen tok tankene mine på alvor... Vet ikke om du kjenner deg igjen? Jeg har ikke fått tilbud om vendingsforsøk,men hadde blankt sagt nei hvis tilbudet kom! Har lest så mye rart om det. Ser flere som beskkriver det som at babyen blir nesten litt syk etterpå og at man nesten ikke kjenner liv på flere dager,nesten som om babyen ligger litt i svime.... Skjønner jo at det sikkert er mange vellykket vendingsforsøk og,men det er jo så omdiskutert også-så ikke rart man blir litt betenkt.... Når gikk vannet ditt i forhold til termin sist gang da? Er så spent på om jeg må gå lenge over.... Fikk beskjed om at jeg fiiint kunne gå 14 dager over siden han ikke var så stor,men det frister meg ikke akkurat å vente og se hvor stor han blir... Jo mindre jo bedre,nå er han jo ferdig utviklet;)
Gjest Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har termin 7.februar, og skal imorgen på samtale på sykehuset for å finne ut om jeg får innvilga planlagt keisersnitt pga seteleie. Jenta mi ligger med rompa og føttene ned, så det er visst stor sjanse for at det hele ender i keisersnitt uansett. Da har vi faktisk bare lyst å ta et planlagt ks fra begynnelsen av. Har også flere grunner til at jeg vil ta keisersnitt selvsagt. F,eks at jeg har vært plaget med bekkenløsning i mange uker, og har vært sykemeldt like mange uker. Skal en føde i seteleie, MÅ en ligge med beina i bøyler, og det er IKKE noen god stilling for oss med bekkenløsning. Gleder meg fryktelig til imorgen, samtidig som jeg gruer meg. Er kjemperedd for at de skal si at jeg ikke kan få keisersnitt, da blir jeg såå lei meg..
wilma07 Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 jeg har å en setebaby, termin om 4 uker.. babyen kan jo snu seg siden jeg har god plass i livmora ennå, fjerde svangerskap. på kontroll i dag mente jordmora at hun tvilte på at babyen kom til å snu seg... da babyen har innstilt seg i bekkenet, er ikke festa... men hvem vet... kan jo finne på å snu seg. skal inn til samtale om en uke på sykehuset, spent på hvordan det ender:) artig med setebaby-tråd for oss mammaer:) da kan vi holde hverandre oppdatert:)
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2009 Ja,veldig spennende å lese andres tanker og erfaringer. Det skjer jo iiingenting inne på seteleie debatten.... Er det fler som er positive til vaginal fødsel? Vet ikke om jeg bare er dum og uerfaren,men prøver å være positiv og tenke at dette er det beste for både meg og lillegutt. Fikk vite av bestemor her om dagen at hun var setebaby. Litt artig... (Hun er 89 år gammel) Den gangen visste hun ikke at hun skulle ha setefødsel,så bestemor ble født hjemme på kjøkkenet uten noe som helst smertelindring. Prøver å tenke sånn,hva gjorde de før i tiden??? Tror vi hører for mye på skremsels historier og henger oss opp i det,hvis man snakker litt med folk rundt seg så kan man finne mange med "normale" setefødsler uten komplikasjoner.... Det har ihvertfall jeg gjort. Sikkert mange med tøffe setefødsler også,men en vanlig hode fødsel kan jo være minst like tøff! Vi har jo fordelen av at de måler bekkenet,måler babyen,får super oppfølgning og tenk den oppvartingen med så mye personalet under fødselen! Og sist men ikke minst,de står klare med epidural!!!! Jippi:) Er det noen fler her som skal på a-hus da?
wilma07 Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 nei du har helt rett, det skjer veldig lite inne på seteleiedeb. artig å finne noen hær inne da:) tøff du som er innstilt på en setefødsel, det er ikke jeg dessverre... jeg hadde en totalruptur grad 3 på første fødsel, så da nr to bestemte seg for å komme med rompa først i uke 36 ble det ks på meg. fin opplevevelse:) nr tre satt frem til uke 34, da snudde hun seg rette veien å det ble vaginal fødsel, gikk litt fort da, men ellers fin fødsel. å denne lille i magen har sittet hele veien, akkurat som storesøster som ble tatt me ks. ja det er god oppfølging når det er setefødsler på gang.. bra, for det største på babyen kommer jo sist.
smurf 77 * har født Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 hei, jeg har setebaby, termin 7.mars, så er i dag 34+0. jeg skal føde på riksen, og får all oppfølgig der. vi skal ta noen beslutninger ang fødsel eller ks om noen uker. håper min sønn snur seg. dette er nummer 3, fødte de to andre på vanlig måte. har heldigvis noen uker på meg enda....
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 22. januar 2009 Totalruptur grad tre,dvs at du revnet helt til endetarmen eller? Uffa meg!!!! Har du hatt mye problemer med dette i ettertid? Kjenner ei dette skjedde med og det var normal/hode fødsel...gikk vel litt fort tror jeg og litta jente.... Hun har heldigvis ikke problemer med dette i dag. Så dette er din 4??? Så det ser ut som tre sete og en i hodeleie da? Snodig hvordan dette kan gjenta seg... Når er terminen din Wilma?
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 23. januar 2009 Tenkte jeg bare skulle komme med en liten oppmuntring til dere som vurderer vaginal setefødsel. Snakket med en mann i stad og han fortalte at kona hans hadde født en i sete og en vanlig. Og den beste hadde vært sete fødselen!!!! Sååå,det finnes håp:) Har snakket med flere som har opplevd dette.
Gjest Skrevet 23. januar 2009 #20 Skrevet 23. januar 2009 hei igjen! idag var jeg på samtale på sykehuset, og fikk vite at bekkenet mitt faktisk er for smalt for en setefødsel, så det blir keisersnitt på meg! Om en uke er jeg garantert blitt mamma til ei skjønn lita prinsesse! Heldigvis er bekkenet mitt stort nok for en vanlig fødsel, så jeg skal få oppleve det også, forhåpentligvis..hehe:)
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 23. januar 2009 #21 Skrevet 23. januar 2009 jeg har en liten baby som sitter godt på rompa si inni magen min I jula var jeg på føden med kynnere og vondt i mellomgulvet (var heldigvis ikke SF eller noe annet galt) da lå babyen med hodet ned og langt nedi bekkenet så JM var overrasket når den nå plutselig sitter med rompa ned. Er i uke 35+1 nå og har pørvd to behandlinger med akupunktur for å snu babyen uten hell enda. Den har alltid hatt rompa ned bortsett fra den ene gangen så jeg tror den rett og slett liker å ligge sånn Jeg har ikke følelsen av at den snur seg og legen på sykehuset (var på føden om mandag også da kynnerne var så regelmessige og vonde) mente at de ikke ville forsøke å snu heller, noe eg er enig i. Vil heller føde vaginalt i seteleie enn å få snuforsøk som kan ende i hastesnitt o.l. Jeg har født før og med mindre babyen blir veldig stor så så ikke legen noe problem i å føde vanlig. Nå har jeg gått med murring i ryggen og kynnere/maserier i 3 døgn og fått beskjed om at jeg er moden og at dt kanskje snart vil skje noe med åpning og fødsel så babyen vil sikkert ikke ligge i magen i 5 uker til og vokse. Men ett par uker til er jo helt greit Om vannet skulle gå eller jeg skulle merke noe som ble rier måtte eg komme med engang da forrige fødsel gikk kjemperask når den først startet skikkelig. Jeg skulle også legge meg ned og ta det helt rolig om vannet gikk da det er konstantert at babyen ligger høyt i bekkenet enda og er bevegelig så det er sjanse for navlestrengframfall. dette gjaldt uansett om rompa eller hodet var ned så lenge babyen ikke er konstantert festet. Skal på kontroll neste fredag mtp å måle babyen og bekkenet, men jeg er oppriktig spent på om jeg ikke kanskje har født da
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #22 Skrevet 23. januar 2009 Oj,så spennende! Så godt å høre om flere som er positivt innstilt på vaginal fødsel:) Kansje det blir baby på deg snart da! Men da vil den vel være prematur da,så det hdde vel vært fint om den lille ville holde seg der et par uker til? Jeg har 8 dager igjen til termin og går rundt og er så spent! Men det kan jo drøye tre uker til så prøver å ikke tenke for mye på det,men det er jo ikke så lett...man har jo gått og ventet på denne berømte termin datoen i noen mnd nå,så det er vel ikke så rart;) Hold oss oppdatert når du har vært til kontroll da og fått mål osv! Spennende...og skulle det skje før det så lykke til;)
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 23. januar 2009 #23 Skrevet 23. januar 2009 termin er en dato jeg ikke kan forholde meg helt til mente JM da jeg fødte ei jente som var fiks ferdig i uke 37 for 5 år siden etter 2-3 uker med slike kynnere o.l. som nå. Og nå er det i gang igjen, bare at nå er jeg enda bare i uke 35 og har baby i seteleie. Håper for babyen at den holder seg inne til den er klar for å komme ut så vi slipper å få den prematur Blir spennende (og slitsomme) dager igjen, sover ikke så godt når man har maserier hvert 5.7 min og ligger å lurer på om stikkene i underlivet er åpning eller ikke blir spennende med kontroll ja har ei venninne som fikk førstemann i sete og hun visste ikke at han lå den veien før de kom på sykehuset i full fødsel og det gikk helt fint for henne å føde han enda han var fullgått osv. Ikke fikk hun epidural heller og hun syns den fødselen var vel så fin som nestemann som kom vanlig. masse lykke til med termindato og fødsel for din del
wilma07 Skrevet 23. januar 2009 #24 Skrevet 23. januar 2009 ja jeg revna i endetarmen, måtte rett på opprasjonsbordet etter fødselen... tenkte ikke så mye over det da, som førstegangsfødende å uviten.. men har satt sine spor i etterkant da. har ikke hatt noe store problemer i forhold til dette i ettertid.. fikk ikke noe stor unge når dette skjedde, men han ble tatt me vakum å kom ut på en rie, så var vel derfor jeg revna sånn. er nr 4 ja, første kom med hode, nr 2 i sete å nr tre satt til uke 34 da snudde hun seg å kom med hodet først.. å nå denne lille setebabyen. jeg var til samtale på sykehuset i dag anående ks, får det om babyen blir sittende i magen. legen sa det var liten sjanse for at babyen snudde seg så sent.. men men vet jo aldri. jeg har temin 21 feb. hvordan går det med deg da babydrømmen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå