Beuwi Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Ikke kan vi farge håret, ikke kan vi ta sol, ikke kan vi bruke selvbruningskrem, ikke så mye parfymerte produkter. Hva skjer med å "leve så normalt som mulig" ?? Selv gjør jeg alle disse tingene, synes det blir litt for hysterisk at man skal gå rundt med musegrått hår og vinterblek hud. Trenger jo ikke se ut som ei kjerring bare fordi en en gravid?? Grrrr
09 <3 16 <3 Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Selvbruningskrem kan du bruke så mye du vil. Sol i solarium bør man helst unngå de første ukene når barnet danner organene sine pga. stårlingen som kan skade. og i lengden kan det bli tungt å ligge på ryggen så lengre senere i svangerskapet. og man kan farge håret, men det er mye stoffer i hårfargen som kan skade fostret. det er ditt valg alt som skjer med kroppen din denne perioden!!
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jeg trodde mange av de ingene man ikke skal gjøre som gravid hadde andre årsaker enn at det kan skade barnet. . Bl.a å farge håret og slikt kan gi uventede resultater på hårfargen grunnet svangerskapshormoner. Og sol kan av og til gi skjemmende pigmentflekke på mor. . Men jeg er jo ingen ekspert da, følger bare prinsippet om alt med måte.
09 <3 16 <3 Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 ja, det har med det også men mye kan også skade fostret.
bibbedi bobbedi boo Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 er vel lov å være litt hysterisk når det gjelder barnet ditt da det føles nok ikke noe godt om ungen har en eller annen form for skade, og du vet at du har gjort ting som ikke er anbefalt. uten at det trenger å være skyld i noen skader. er det slik at å farge håret kan skade ungen, så er det jaggu meg ikke verd det. er jo greit å leve sunt uansett, så blir man vakker over tid. f.eks. solarium er jo fint noen dager etter at du har tatt det, men det gjør deg jo til syvende og sist bare stygg, og når man har fått lærhud og rynker så er det ingen vei tilbake. DA ser man hvertfall ut som ei kjerring
Beuwi Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2009 Går jo an å være litt måteholden da
Magehus Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Regel en for gravide, bør i alle fall være å holde seg unna Heidurs råd! 1. "Selvbruningskrem kan du bruke så mye du vil." - På noen av selvbruningskremene står det en advarsel om at de ikke bør brukes av gravide. Hvis man ønsker å bruke, kan man jo bare finne en som er egnet. (Kilde: Påskrift på produktene). 2. "Sol i solarium bør man helst unngå de første ukene når barnet danner organene sine pga. stårlingen som kan skade..." - Vet ikke hvordan "monstersolarium" du er kjent med, Heidur, men i vanlige, godkjente solarium er det ikke noe som tilsier at dette er mer farlig for gravide enn andre kvinner (eller menn, for den saks skyld). Strålene du hevder kan skade barnet, når noen millimeter inn i huden. Jeg bærer i alle fall mitt barn litt lenger inn enn det. (Kilde: Lege og jordmor, uavhengig av hverandre). 3. "...og i lengden kan det bli tungt å ligge på ryggen så lengre senere i svangerskapet." - Gratulerer, heidur! Det stemmer. Du kan også stanse blodtilførselen fordi barnet kan trykke på store blodårer. Dersom du ligger litt på siden, unngår du imidlertid dette. (Kilde: artikkel om solarium og gravididet på www.barnimagen.no). 4. "...man kan farge håret, men det er mye stoffer i hårfargen som kan skade fostret." - Dersom du handlet inn hårfargen du ønsker å bruke for mange år siden, stemmer det at den da KUNNE inneholde ENKELTE stoffer som det ikke var ønskelig å tilføre kroppen som gravid. Jeg pleier ikke å handle inn hårfarge 4-5 år på forhånd i alle fall. Nå er det helt trygt å farge håret som gravid, da hårfarge ikke lenger inneholder disse stoffene. (Kilde: Min frisør og en artikkel på www.barnimagen.no) Hysteri er ikke nødvendig, men kan være greit å ta litt hensyn til at man er gravid. Har selv tatt sol (ble kjempebrun veldig mye raskere enn da jeg ikke var gravid. Kunne bare ligge halvparten av tiden), men er jo greit å vite om at pigmentflekker kan oppstå - ikke veldig lekkert. Farger også håret, da jeg ikke synes ettervekst er fresht selv om man har stor mage.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Forstår godt korfor ein blir hysteriske. Alt det som kommer fram i media, ekolli, e stoffer, rå mat og kva andre har hørt og etc.....
amaliel Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 enig. jeg har å opplevd masse overhysteri. jeg lever som vanlig jeg. uten alkohol da. gjør ikke noe stort ut av ting.
ma-85 Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 Jeg lever helt som før, bortsett fra at jeg tar folat som anbefalt. Hverken røyker, drikker alkohol, tar solarium, faregrr håret, spiser rått kjøtt eller muggoster til vanlig, så ingen forandring noen steder
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 1. februar 2009 #11 Skrevet 1. februar 2009 Det er IKKE sant at man abare kan bruke hvilke som helst selvbuningskrem såmyeman vil...det står bakpåflasken at det ikke anbefales for gravide hvis dette er tilfelle. Solariu anbefales ikkefør etter uke 12,men er ufarlig å ta i små doser da. Så JO du kan ta solarium,man ha på luft/vifte funksjonen så du ikke blir for varm og ikkesold eg så mye lenger enn 15 min av gangen,fordi huden er mer følsom nåog du blir både fortere brun og forteere brent. Du kan farge håret,men du bør gjøre det hos frisøren da da har farger emd mey mindre kjemikalier og du får ikke i den all den stanka som kommer avkjøpehjemme farge. Rått kjøtt vil jeg ikke anbefale åspsie til vanlig jeg da men... Du bør ikke spise det under graviditeten, Og det er masse oster du kan spise ,bare ikke de som ikk eer varmebehandlet og muggoster.
MrsMilla Skrevet 6. februar 2009 #12 Skrevet 6. februar 2009 Det er en myte at man skal leve som vanlig. Det er bare noe folk sier for at man skal tro at man må være flink pike og gjøre alt man gjør til vanlig, pluss å være halvhysterisk for å passe på sin lille nye baby. Blir psykopater om vi skal leve som det står i bøkene. Personlig lever jeg definitivt ikke som vanlig! Er vanligvis ikke sykemeldt, sover ikke på magen som vanlig ( eller sover som vanlig...), drikker ikke øl eller vin til maten som vanlig i helgene, eller bruker mine vanlige klær. Går ikke som vanlig (vagger), spiser ikke som vanlig eller trener som vanlig. Tok sol i forrige svangerskap uten at jeg hørte noen problemer med dette, og farget håret. Gjør ikke dette nå av andre grunner enn graviditet. Bruker samme hudprodukter som vanlig. Krise at vi gjør dette tydeligvis, men helt greit å gå i byen (eksos), gå på isen på fortau (falle og slå seg halvt ihjel) jobbe til kynnerne tar deg, spise mat fulle av sprøytemiddel og estoffer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå