Baremeg Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Alt var fint bortsett fra at blodtrykket lå på 140/90 som den gjorde sist også. problemet er at jeg har angst for blodtrykksmåling. Med en gang jeg ser den kjenner jeg at hjerte begynner å dunke.Hadde puls på 120 idag. Legen spurte hvor lenge i forveien jeg hadde tenkt på at je måtte måle blodtrykket idag og da måtte jeg ærlig innrømme at tanken har vært der helt siden sist gang og det er 10 dager siden. Kan jo tilføye at min første fødsel ble satt igang på grunn av høyt blodtrykk sist gang men da var den ganske høy. Legen har nå gitt meg time om tre uker. Je synes det er litt lenge til,er redd for plutselig å få svangerskapsforgiftning, men bør kanskje ikke det i og med at urinen var i orden og det mest sannsynlig er et blodtrykk som kommer av at jeg blir så redd- Noen med gode råd:)
Bring_it_on!!:)) Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Stress kan lett utløse høyt blodtrykk... Men.. Jeg synes allikevel at det er lenge og gå 3 uker til neste måling når du hadde 90 i undertrykk og 140 i overtrykk ved denne målingen.. Du kan jo også få kjøpt blodtrykksmåler på apoteket som ikke koster skjorta.. Som du lett kan ta selv.. Og de kan jo heller ikke nekte deg om du vil ned si om en uke eller to for og ta ny måling.. Men det er som du sier at det også må være proteiner i urinen for at svangerskapsforgiftning skal være tilstede..
Snabeltann Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Heia, jeg har også angst for blodtrykksmåling, og blir stressa hver gang jeg skal gjøre det.. kjenner pulsen stiger og hjertet dunker,, får derfor alltid resultat sånn som ditt, rundt 135-140 og 85-90.. Har prøvd 24 timers blodtrykksmåling også, men fikk totalavngst av at den strammet seg så hardt hele tiden (da måler den automatisk ved å stramme rundt armen hvert 20 min, og sitter du ikke musestille, så skviser den armen så den blir helt blå...) så den ble også misvisende. Jeg anbefaler deg å kjøpe ditt eget blodtrykksapparat, som du kan måle på deg selv når du er helt rolig. For du vet jo det er bare det at du blir redd som gjør at det er så høyt.. Viktig at du forteller det til legen din, du har jo ingen andre symptomer på sv forgiftning.. Det er normalt at blodtykket stiger litt jo nærmere fødselen du kommer. En gang jeg var på ekstra kontroll fordi jeg kjente så lite liv, hadde jeg blodtrykk på 160 /110.. men så var det nede på 130/85 dagen etter, etter ultralyden når alt var normalt Ikke vær redd.
Baremeg Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2009 Hei Mini og Maria:) Godt å høre at det er flere som har det slik... er vanskelig for andre å forstå at man kan bli så redd for å måle blodtrykk. Det du sier om 24 timers måling gjenkjenner jeg meg i da jeg opplevde det slik på samme måte og har sagt til legen at jeg aldri vil gjøre det igjen. Skvat hver gang den skulle blåses opp + at jeg ikke fikk sove hele natta. Det er fint å høre at hjemmemålin fungerer for deg, men for meg gjør ikke det heller. Hadde kjøpt det for en stund siden. Endte med at jeg målte hele tiden og ble like redd hver gang. Min mor har en blodtrykksmåler hjemme og jeg kjenner at jeg blir stressa av å bare vite at den ligger i skuffen når jeg er på besøk( nå høres jeg sikkert syk ut for noen,uff) Tror det beste for meg er å ta det hos legen. De er veldig greie i forhold til at jeg kan stikke innom dersom jeg bekymrer meg om det er høyt. Hvor mange uker er du på vei???
Snabeltann Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Hei igjen... jeg er bare syv uker, men har et barn fra før. Jeg har faktisk ikke kjøpt meg en blodtrykksmåler hjemme, fordi jeg vet at jeg egentig har normalt blodtrykk, og klarer å innse at tallene jeg får hos legen bare kommer pga stress. hadde jeg vært bekymret for om jeg viiirkelig hadde høyt blodtrykk, så hadde jeg gjort det Jeg er også redd for de der båndene som man strammer rundt når man tar blodprøve, hehe, men er ikke redd for nåla.. Så jeg vil heller at damene skal stikke meg hundre ganger for å finne åren enn å bruke det der heroin-båndet :=) Jeg rev av meg den 24-timers målern på vei ut av en butikk, skulle bare ha melk og brød på kiwi, da den selv sagt måtte begynne å pumpe grunnet kø i kassa.. og selv om jeg sto muse stille i køen, så pumpet den på nytt etter 30 sekunder.. slang varene fra meg og løp ut, trodde jeg skulle stryke med fikk faktisk blodutredelser på armen.. haha.. Siden legen min vet om problemet får jeg ligge en stund og slappe av og se en annen vei mens han gjør det, Det kan også hjelpe å lese et blad eller skrive en sms med den andre hånden, alt for å avlede oppmerksomheten fra det stygge apparatet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå