Gå til innhold

Bruker dere melange, smør eller margarin til baking?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er kanskje litt smak og behag om folk velger melange eller smør. Smør er det kanskje mer fett i? Jeg har lyst til å lage så "sunne" kaker som mulig. Så jeg vil helst bruke lettmargarin. Står på pakken at den er "egnet" til baking, så det går jo an. Noen med erfaring?? Blir kakene like gode...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er like mye fett i alt fett!

men lettproduktene er vannet ut bokstavelig talt, med vann og gelantin.... veldig lite delikat når det skiller seg...

 

jeg bruker nesten alltid smør til alt, men bruker en del oljer i matlaging også.

om du skal bake søte ting er det viktig at oljen ikke har utpreget aroma.

de som passer best er solsikke og maisolje.

raps og oliven setter bitter smak på søte kaker, men er nydelig til brød ;)

 

margarin er plantefett som er hardnet. det er defor mindre sundt enn smør som har sin naturlige konsistens.

plantefett er normalt flytende, mens dyrefett er i fast form.

 

oljer mer flest mulig flerumettet fett er å foretrekke, men det er også dem som setter en del smak...

 

jeg velger defor å kjøpe gode oliven og rapsoljer til brødbaking og middag og salater og å bruke de litt mindre sunne til kaker.

ellers bruker jeg kun smør (som IKKE blir harskt om det står på kjøkkenbenken i lufttett boks fx tupperware ;))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare olje når jeg baker, hvilken olje jeg bruker, varier etter hva jeg skal lage.

 

Har altid oliven, rasp og soya olje i hus.

 

( i tillfelle du ikke vet det, oliven olje er ikke nøytral på smak, så gir smak på det man tilsetter den i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror du trenger en oppdatering, smør er ikke mer sunt enn maragarin, margarin, er et like hakk sunnere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mente var at smør er mer sundt enn hardnede planteoljer fordi det ikke er naturlig. såvidt jeg husker er det transfett i hardnet fett?

men uten tvil er oljer sunnest....

men smør setter jo mye bedre smak på kaker da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeere spiser ti ganger mer mettet fett enn transfett. Mettet fett er derfor et større helseproblem enn transfett, ifølge en utredning gjort av EUs organ for mattrygghet, EFSA. Mattilsynet bekrefter at det samme gjelder for nordmenns inntak av fettstoffer.

 

Både transfett og mettet fett øker kolestolet som igjen bidrar til økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

 

 

EUs organ for matvaresikkerhet, EFSA (European Food Safety Authority) konstaterer at transfett kan medføre større risiko for hjertesykdom i forhold til inntak av tilsvarende mengde mettet fett. Inntaket av transfett i den europeiske befolkning er for øvrig mindre enn en tiendedel av inntaket av mettet fett.

 

 

EFSA har også vurdert andre helseeffekter av transfett, og konstaterer at den vitenskaplige sammenhengen mellom inntak av transfett og blant annet kreft, diabetes type 2 og allergier er svake eller motstridende.

 

___

 

Transfett

 

Transfett finnes naturlig i melk og kjøtt. I tillegg finnes det i produkter som inneholder herdet fett. Dette er fett som er kjemisk bearbeidet for at produktene skal få lenger holdbarhet uten å harskne. Under bearbeidingen dannes det uønskede transfettsyrer.

 

 

I en vurdering av transfettsyrers betydning for helsen skriver professor ved Avdeling for ernæringsvitenskap Jan I. Pedersen (UiO) at innholdet av transfett i norskprodusert margarin og bakevarer har minsket betydelig og at husholdningsmargarin i dag inneholder praktisk talt ikke noen partielt herdet marint eller vegetabilsk fett. Imidlertid kan spesielt importerte kjeks, kaker, brød, annet bakverk og andre fettholdige produkter inneholde relativt mye transfett.

 

http://matportalen.no/artikler/2004/9/mettet_fett_storre_problem_enn_transfett

 

___

Om det gir bedre smak, det vet jeg faktisk ikke noe om. Har aldri brukt smør selv, å ikke min mor heller. Min favoritt skjokoladekake er en jeg baker selv, syns ingen kake er bedre enn den, men kanskje den ville smakt enda bedre med smør? Det skal jeg ikke si noe på.

Men har sikkert smakt på mange veldig gode kaker som inneholder smør, som kanskje ikke ville vært så gode med olje.

Men vet som sagt ikke, for spør ikke folk om de har brukt smør, margarin eller olje i kaken =)

Så tør ikke si mot deg på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...