Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Det er noe jeg tenker på nå og da, nemlig en artikkel i f&b(tror jeg det var) for en god stund siden. Det var en mamma som nektet å si til datteren sin at hun var pen, den lille jenta, 4 år eller noe da, fikk aldri høre at hu var søt, fin, pen e.l. Dette gjorde hun fordi datteren ikke skulle se på det å være pen som viktig når hun blei stor. Jeg kjente jeg fikk helt vondt inni meg. Greit nok hvis de hadde bodd på skauen alene og jenta aldri ville få møte andre mennesker, hallo! Hun fikk heller ikke pynte seg, for det var ikke nødvendig. Mens moren trippa rundt i designer sko og dyre klær, for det var ok, hun var tross alt voksen. Tenk på det sjokket den jenta får når hun finner ut at moren ikke syns hun er søt, for det må da være det hun vil tro. Tenk når alle de andre småjentene får skryt, og ikke hun. Og ikke minst, tenk første gang hun får høre av en gutt at hu er pen, hun kommer jo til å hive seg i armene på han! Nei fy, jeg sier til datteren min hver dag at hun er pen, for det er hun, en nydelig jente som ikke skal behøve å tro at det er noe galt med henne! Hva tenker dere?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Jeg tenker at en mellomting av deg og moren i du refererer til hadde vært greit. Det hadde aldri ramlet meg inn å skryte av utssendet til ungene hver dag. Da snakker du om feil fokus på verdier. Jeg forteller dem derimot hvor høyt elsket de er, og hvor gofe og flotte de er. Innimellom hvor søt jeg synes de er.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jeg tenker at barn skal ha oppmuntring for å føle seg trygg på, og vel, med seg selv. Det er dermed ikke sagt at det er lurt å ta for hardt i, slik at barnet ender opp med å overvurdere egne forutsetninger og evner, slik hjeg har sett enkelte eksempler på...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Jeg er snart nitten år, og jeg har ALDRI fått høre at jeg er pen, søt, flink el. av mine foreldre.. Dette har endt med at jeg har veldig dårlig selvtillit/selvbilde.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 For meg så høres det der ut som en underlig måte å oppdra ungen på. Jeg tror unger har behov for å føle at de er verdsatt, flinke og pene. De vil jo etterhvert lære at det finnes mange verdier her i livet, og at alt ikke dreier seg om å være vakker uansett, tror jeg. Jeg sier stadig vekk til jenta mi "så fin du er!" når hun for eksempel har kledd seg ut med bestemors gamle bluse og ullskjørt, eller satt i den nye hårspennen som hun er så stolt av, osv.. og jeg tror ikke hun på noen måte får et sykelig opphøyd selvbilde på grunn av det jeg sier... er det ikke sånt de fleste mødre gjør? Og dersom samboeren min aldri hadde sagt til meg at jeg var pen, hadde jeg nok blitt ganske skuffet.. for man liker jo å høre sånt, uten at man blir innbilsk av den grunn!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Hmm, jeg er enig. Man skal skryte av barna sine, så ofte som mulig Men jeg kjente faktisk ei jente da jeg var barn, hvor foreldrene sa til henne hele tida at hun er så pen, så vakker osv. Og når den jenta begynte på skolen og ble bedt om å gjøre ting, så svarte hun "nei, jeg er så pen jeg så jeg trenger ikke å gjøre noe".. og brukte skjønnheten sin som et påskudd for å få ting og slippe ting hele tida. Så det må gå en grense tror jeg. Det er ikke bra om barna tror de er verdens beste heller, da får de en smell når de begynner på skole og barnehage.. Men jeg skryter masse av ungen min altså, han er verdens skjønneste og flinkeste i mine øyne og det får han høre
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 He he, vil ikke si jeg overdriver ved å kommentere at hun er fin når hun har matcha klærne sine selv f.eks. Eller når hun har ordna seg på håret. Eller når hun skal i bursdag og har pynta seg, osv. Nå er jenta mi 8 år, mener det er forskjell på det og å sitte å gnåle til en 2 åring da. Og hun liker å gjøre seg fin, det vil ikke si pynte og jåle, men å ha på seg ordentlige klær, være rein, og å se ordentlig ut på håret osv. HI
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Jeg forteller ungene mine at de er fine, flotte, flinke og snille og gode. Forteller dem at de faktisk er de beste ungene i hele verden!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 jeg er ikke redd for å fortelle barnamine hvorvakre de er. de får lov å jåle seg til. men jeg skryter jo også at deres prestasjoner. detde kan og får til. datteren min er flink i matte, og er veldig flink fysisk av seg. sønnen min er en aktiv krabat høyt og lavt. over alt hele tiden og jadet er gøy når de får til nye ting. for meg hadler ikke livet omm å være pen. derfor er ikke det det viktigste men selvfølgelig jeg syntes jo at mine barn er de vakreste som finnes og det forteller jeg dem men jeg syntes nå også de er de flinkeste og smarteste også jeg da så det får de jo også vite om.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Hva? Jeg forteller gutten min hvor fin og nydelig han er flere ganger om dagen jeg. Men så er han verdens vakreste også da. Ikke bare utseendemessig jeg mener. Nydelig person. Synes ikke jeg har feile verdier
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 hver gang jeg er med lillesøster ((3 år) sier jeg at hun er kjempepen og helt nydelig. også sier hun tilabke til meg: du er pen. hehe. syns ikke det er noe ille å gi hverandre komplimenter:) sier det samme til sønnen min også, men han er bare 5 mnd, så han skjønner jo ikke hva jeg sier, men sier jeg elsker han og at han er den peneste, snilleste, nydligste, søteste osv jeg vet om osv, selvom han ikek forstår. sier det mange ganger hver dag:)
Mamma mjaua Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 jeg er anonym 1456, skjønner ikke hvorfor jeg ble anonym?? 1. gang det har skjedd hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå