Gå til innhold

Kan fosteret være mindre pga gener?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer fælt på dette her. Menstermin er satt til 6. feb. da er det regnet til at jeg hadde mens 30. april og jeg VET at jeg ikke har hatt mensen etter dette. Legen kjente på livmora da jeg var 12 uker på vei og mente at størrelsen på livmora kunne stemme med at jeg var 12 uker på vei.

Jeg ble innkalt til ultralyd da jeg skulle være nesten 19 uker. Ble satt tilbake rett over 3 uker (ny termin 24-27 feb) og fikk ny ultralyd akkurat 4 uker senere. På den neste ultralyden ble jeg satt enda litt tilbake. (Ny termin 1. mars)

Etter beregningen på 1. mars terminen skulle jeg ha hatt mens 23 mai. Rett etter jeg var kommet hjem fra syden og dette VET jeg ikke stemmer. Ultralyd legen mente jeg enten måtte ha hatt sen eggløsning eller en liten blødning. Går dette an? Jeg vet at jeg ikke har hatt noen blødning.

Men så til poenget. Alle i min familie er små av vekst. Vi er alle lave og spe. Jeg er 160 cm høy. Bf er heller ikke høy. Så det jeg lurer på er om jeg kan ha bli satt såpass lang tilbake pga at babyen er mindre i vekst (og skal være dette pga genene)? Hvilken termin skal jeg stole på? Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg er redd for å måtte gå over tiden og at de ikke vil sette meg igang før 2 uker etter ul termin og da er jeg jo mer enn 5 uker over mensterminen.

Ble litt rot dette her, men håper noen skjønner hva jeg mener og vet noe om det jeg lurer på:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

De orden jo terminen etter hvor stor barnet er, å det kan jo vokse i rykk og napp..

Viss du og bf, og det ligger i familien at babyene er små når de blir født, så kan det ha mye å si for hvor stor/liten babyen din er når den blir født :)

Skrevet

Alle i min familie er små nå også. Og jeg og mine søsken har alle sammen vert under 4000 g bortsett fra lillebror som var rett over og også var sistemann, og sambo var også under 4000 g så satser på at jeg er lenger på vei, men redd for at babyen skal bli for lenge i magen..

Skrevet

For meg sier logikken at når 2 små foreldre skal ha barn så kan man ikke forvente en stor baby. Det kan jo selvfølgelig skje (som når to kortvokste/dverger får et normalthøyt barn). Vi opplevde 'feildiagnose' fordi både jeg og bf har små neser i forhold til normalen. Baby har derfor en liten knappenese. Den var i følge ultralyden for liten til å fungere, men det viser seg på siste kontroll at alt er normalt. Den er bare liten. Jeg tenker; kan man forvente potetnese i ansiktet når begge foreldre har erteneser? Samme logikk tenker jeg for din babys størrelse. Stol på ul-terminen, men få sjekket en gang til hvis du kan. Når du nærmer deg menstermin, be om en vekst/utviklingsestimering basert på dine antagelser.

Skrevet

De sier jo at alle babyer er like store frem til 18-19 uker, etter dette vokser de i tykk og napp og også etter hvor store det er meningen de skal bli pga arv.

Så den ultralyden du hadde da du var 19 uker på vei skulle vel stemme sånn nogenlunde, men hvordan du kan ha blitt satt ytterligere tilbake fire uker senere skjønner jeg ikke. Det gjør de ikke på sykehuset her siden da er det individuelle forskjeller på hvor stor babyen skal bli.

Jeg får store barn, og det er genetisk. Alle i min familie får det. Men ungene har normal størrelse til ordinær ultralyd, så terminene har stemt ganske bra. Etter uke 20 har veksten tatt av på mine unger og har endt på nærmere 5 kilo til termin.

Skrevet

takker for svar. Jeg har bestilt privat ultralyd og skal dit neste mandag. Da er jeg 35+3. men tenkte at jordmor gjærne heller ville si det var vekstavvik hvis fosteret er mindre. Men hun bør vel kunne se hvilken termin som stemmer mest for da er jeg jo kun 11 dager fra mensterminen min..

Skrevet

Noen andre som vet eller har erfaringer?

Skrevet

Min mens termin var 27. februar, på ordinær UL ble jeg satt så mye tilbake (25. mars) at jeg ble inkallt til en ny UL, da viste det seg at jeg var over 20 uker på veg, og de syntes det var vanskelig å sette eksakt termin, men fikk da 14. mars. Måtte på vekst kontroll og UL i uke 32 etter UL termin nr 2, og da sa de at her er det en liten baby, og mulig den komemr litt før vi har satt, men vi flytter aldri terminen så sent i svangerskapet.

Min eldste var 3040 og 47 cm, selv var jeg 2940 og 47 cm, sambo var 3500. Ut fra min kropps str i dag, og bekken så sa damen at dette er helt normalt for deg.

Noen barn er mindre, men de målte lårben ift mage og hode, og da samsvarte str, og det er ikke snakk om en unormalt liten baby.

Så det er tydelig at noen er mindre, andre er større men proposjonene skal stemme... Broren min fikk ei jente som var 43 cm lang for ca 2 år siden, men hun har normal høyde ift alder nå.

Skrevet

Syns det er rart at jeg ikke har fått noe mer oppfølging når det er så stor forskjell på terminene. Nå har jeg jo måttet bestille privat ultralyd, men håper at jordmora klarer å se omtrent hvilken termin som skulle stemme.. Ultralyd terminen jeg fikk som er 1. mars kan ikke stemme ettersom jeg VET når jeg hadde sist mens. Håper jeg blir klokere etter timen i morgen:) takk for alle svar

Skrevet

Hm da har jeg vert på ultralyd. Er 35+3 i dag og jenta var 2780g ca. Altså 12% større enn gjennomsnittet sa jordmor. Hun kunne ikke uttale seg om hvilken termin som stemmer best, men i og med at både jeg og barnefar var små ved fødsel og alle i min familie er lave og spe, kan det da være at det er mens termin som stemmer..:S? Noen som har peiling..?

Skrevet

dytt*

Skrevet

Dette er det vel egentlig vanskelig å gi deg et klokt svar på men jeg syns det er viktig at du om du går over din menstermin står på for ekstra oppfølging.

Ul kan avvike uavhengig av din størrelse, men det er jo slik at noen har lengere svagerskap enn andre også.

Det er ikke slik at man skal kunne regne seg bakover fra ul-termin, men heller at den sier noe om hvor lenge det er igjen til fødsel.

Både jeg og mannen min veide 2,5 når vi ble født Begger er store nå.

Begge barna som jeg har født har ligget akkurat på snittet(o% vekstavvik)

Den ene kom 4 uker før termin og den andre 2 uker etter. Begge gangene var ul=menstermin.

Poenget er at til og med etter fødselen kan man ikke si at det ene var rett eller galt.

Som bekymret gravid SKAL du bli fulgt opp, er du bekymret kontakt føden

Lykke til

Skrevet

Takk for svar. Hm ja har ikke hatt jordmor heller tidligere i svangerskapet, men skal til jordmor neste uke, og har hørt at denne jordmora tar litt hensyn til den gravides mening ang termin, så håper at hun kan følge meg litt ekstra opp nå i slutten ettersom jeg er litt bekymret over dette me då gå over tiden. Men jeg regner jo med at hun kommer når hun er klar=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...