Me myself and I Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har tenkt mye i det siste på når gutten min skal slutte med smokk. Han er nå 2 år og 8 mnd. Han bruker bare smokk om natten når han skal sove og aldri på dagtid. Når sluttet deres barn med smokk? Og er det lettere og slutte med den nå enn om han blir eldre?
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 tannlegen barna mine var hos da de hadde fylt 3 år sa at de bør slutte med smokk før de er 4 år. ei venninde jeg kjenner som også er tannlege sa at hun anbefalte 3 år... men vi har forholdt oss til det tannlegen vi var hos sa til oss.
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 kan jo legge til at de heller ikke brukte smokken annet enn når de sov fra de var 2 år.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Tannmessig bør de vel slutte før de er 3 år? Her sluttet eldste da hun var 1 år og 9 mnd. Hun skulle bli storesøster et halvt år senere, så tenkte det var lurt at smokk var noe som var ute av hennes verden, sånn at hun ikke husket å ha brukt det selv. Så fikk smokk være noe "bare små babyer bruker.." ) Slutt så tidlig du kan, i forhold til hvor enkelt det er. Jeg prøvde meg bare med "nei, vet du hva vennen min, vi har ikke flere igjen. det er tomt for smokk." hun spurte etter den en gang, og så var det gjort.
erteposen + 4 Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Den ene min sluttet da han var 2,5. Han var avhengig av smokken om natta, trodde jeg i alle fall. Han ønsket seg så veldig en tilhenger, og vi kuttet smokken etter en uke med prating om det. Vi klistret tilhengeren på veggen, og etter en uke fikk han den. Gikk smertefritt nesten. Våknet et par ganger og lette etter smokken, men så nevnte vi tilhenger og han sovnet til igjen. Eldstemann sluttet da han var 1,5 og gikk også greit. På min 2,5 åring kan du se det på tannstillingen, men det går seg til når de nye tennene kommer.
~sjiraff~ Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har hørt tannleger som har sagt at smokk ikke har noe å si for tennene så det er ikke noen grense sånn sett. Jeg mener at barna bør slutte da det passer for barnet og foreldrene. Altså veldig individuelt.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Gutten min slutta 2mnd etter at han var 3år. Han skulle i bursdag og ville også ha presang men eg sa jo nei. Men så tenkte eg meg litt om og sa at han skulle få velge seg ut ein ting han også men da måtte han kaste sutten sin når me kom heim. Han tenkte seg om og spurte "kan me pakke den inn??" Og da gjekk det som ein drøm, han spurte etter sutten nokon dagar men etter det så var det slutt. Han hadde da nokon kveldar gløymt å ta med sutten sin når han la seg så det var starten. Jenta mi blir 3år til sommaren og eg har tenkt å prøve å sjå om me kan få til ein sutte slutt i løpet av sommaren, det er bare det at eg tenkte me skulle slutte med bleie au og da blir det plutselig to ting ho "mistar" og slik eg ser på det så er ikkje det så heldig............ Prøvar med bleia nå og gå på do og slik men det er ikkje like mykje enighet frå ho om at ho skal slutte med bleie.
Gjest Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Jeg tenkte å la sønnen min få ha smokken frem til sommeren, men da er det slutt. da blir han 4år, han bruker den kun om natta.
Mom2Two Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Sluttet med smokk på dagtid da han var 1 år. På nattestid da han var 2 år. Ser ikke vitsen med å fortsette lenger enn det, da har de jo ikke noe reelt suttebehov lenger. Tror det er lettere å slutte så tidlig enn å vente. Var ikke noe problem å slutte i det hele tatt.
Sjusak Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 I embalasjevedlegget på MAM sine smokker står det: "Vi anbefaler at barnet ditt slutter å bruke smokk ved 3 års alder." Så i alle fall ikke så mye lenger tenker jeg. Vi satser på slutt til sommeren, da er poden 2 1/2, og da blir det Sabeltann-tur for å levere fra seg smokken.
solstråle69 Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Snuppa vår på 3 bruker den når hun skal sove om kvelden. Hun har aldri brukt den mye, så jeg har egentlig ikke noe "problemforhold" til smokken. :-) Synes nesten det er litt mye hysteri rundt dette, har enda til gode å se "store" barn gå med smokk til "daglig". Men mulig det er fordi vi aldri har hatt det problemet selv. :-)
Trollemor og snuppa! Skrevet 21. januar 2009 #12 Skrevet 21. januar 2009 Her sa tannlegen tre år, og det gikk helt greit å slutte! )
Raych Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Eldstejenta vår sluttet da hun var 2.5 år. Vi hadde snakket om at hun skulle få storseng, og da mente hun selv at da måtte smokken bort også Greit for oss, og hun kastet faktisk alle den dagen hun fikk storseng:) Var ikke noe problem. Hun brukte den også bare når hun skulle sove. Ikke noe spm etter smokken, og heller ingen sutring i senga:) Minstejenta er 18 mnd nå, og vi begynner så smått å tenke på at hun kan slutte med smokken snart. Hun har litt mer tendens til å spise på fingrene så vi vil heller ha smokk en periode til enn at hun skal begynn med totten....
pandabjørn Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 gutten min blir 3 år i mars og da har jeg og pappan bestemt oss for å slutte med smokken han bruker bare smokken om natta heldigvis... så å dåpen til Emma Talhula (sikkert skrevet feil!) at ei av døttrene til Martha hadde smok er ikke hun 3-4 år??? synes ikke det tar seg ut at man bruker smok offentlig når man er såpass stor
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 21. januar 2009 #15 Skrevet 21. januar 2009 Jeg synes 3 år er et maks, og håper ikke det vil bli noe problem å slutte til det. Men han er heldigvis ikke så gal etter smokken Jonasen da...
winneboo Skrevet 21. januar 2009 #16 Skrevet 21. januar 2009 Jenta mi slutta med smokken når hun var 2 år og 10 mnd. Hun kastet alle smokkene selv, og har aldri spurt etter de siden Her gikk det rimlig smertefritt. Synes det var passe å slutte rett før 3 år, for da er de gamle nok til å skjønne at de faktisk kaster smokkene og at de ikke kommer tilbake
Vilja<3 Skrevet 21. januar 2009 #17 Skrevet 21. januar 2009 Gutten vår er 2 år og 4 mnd og han bruker smokk fortsatt, prøver å kutte ned på dagtid (bruker den ikke i barnehage, når vi er på butikken,ute osc) Jenta på 9 brukte den på natten helt til hun var 5 år:/ Da såg tannlegen det på tennene men det ordnet seg av seg selv så nå er de fine. Tenkte å prøve å kutte smokken litt før nå, forhåpentligvis fra 3 år. Mannen min er tannlege og han mener det ikke betyr så mye (sikkert for han brukte smokk selv til han var 6 år hehe)
agent007 Skrevet 21. januar 2009 #18 Skrevet 21. januar 2009 Ja vet du det reagerte jeg også på! Leser at hun blir 4 i begynnelsen av april og det tar seg ikke ut og gå rundt med smokk når man er så stor mener jeg... Her i huset sluttet minstemann helt av seg selv 2 år og 5 måneder og de to eldste var akkurat blitt 3 år. Brukte da bare smokken om natten det siste året. Syns det er en grei alder å bli kvitt den.. Går fint an å gjøre avtaler med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå