Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Har en gutt på 4 år som bruker laaang tid på å sovne. Legger han fast kl 8 hver dag, men sovner sjelden før 9-10, og også nærmere 11 noen kvelder. Tidligere var han vrang, sparket i veggen, maste mye, men etter belønnings system har han roet seg og er stille om kvelden, men sovner ikke likevel. Han må opp i 7 tiden og da er han som regel stuptrøtt. Syntes vi har gode rutiner ved legging, men syntes det er leit at han ikke får den søvnen han trenger og at han ligger våken i flere timer hver kveld. Noen som har tips om hva det kan være, eller måter og få han til å slappe av? Han er som regel aktiv om dagen, og er sliten når kvelden kommer, men virker som om han ikke har tid til å slappe av og la søvnen komme..
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 kanskje han bare rett og slett er et b-menneske, det er noen som faktisk er det ved natur:) har et søskenbarn med et barn som var akkurat slik, og i dag er han 12 år, men han er den samme ennå..er ikke trøtt om kvelden, men stuptrøtt om morgenen. Tror du bare må legge han om kvelden slik du gjør. Vet du om hen ser noe spesielt trøtt ut på kvelden da? eller ser han lys våken ut?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Takker for svar Mulig han er B- menneske ja. I såfall krasjer det med meg:) Innimellom venter jeg bare på at han skal sovne så jeg kan gå og legge meg.. Han virker trøtt og sliten om kvelden helt til jeg sier det straks er legge tid. Prøver og forberede han om kvelden istedet for bare og kaste han i seng. Da kvikner han til, og er plutselig mer våken. Leser for han hver kveld og når jeg er ferdig er han veldig kontaktsøkende.. Vil helst at jeg skal bli hos han, eller at han kan sove i sengen min.. Er egentlig ikke kjempeproblem, men vil jo helst han skal legge seg med ett smil og sovne når han er trett..
metaMORfose Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Det første som falt meg inn var at han kanskje legger seg for sent? Kanskje kommer han over den trøttheten han har i systemet når det går for lang tid etter barne-tv, og det blir for lang "rolig-periode" med lesing osv. Kanskje dere kan ta på pysjamas og lese før barne-tv, og så legge ham rett etter? Deler han rom, eller har han rom alene? Noen barn kan ha positiv respons på å sove alene. Har han eldre eller yngre søsken, så kanskje det kan være en idé å legge ham alene, hvis han ikke gjør det? Vanskelig å si når man ikke har vært der og ser leggerutinene. Hva med å kalle inn noen som kan se med friske øyne hvordan leggingen foregår, og kanskje kan snappe opp noen ting dere ikke har sett?
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 metaMORfose er også inne på en tanke..fram til skolealder ble barna mine lagt kl 19, ikke senere, for da kunne spesielt gutten min bli "overtrøtt" og da kunne han prøvde alt for å ikke sovne. Dette skjedde alltid vist det ble litt sent på kvelden (senere enn 7)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Takk:) Før la han seg 7, samme tid som lillesøster på 2 år, men han sovnet ikke før da, derfor prøvde vi holde han oppe litt lenger. Kanskje prøve og snu litt på rutinene ja, så sengen kun er til soving. Lese før han er i sengen. Han har eget rom her, men hos pappaen (vi er skilt) deler han med lillesøster. dette fungerer vissnok ikke, så som regel sover han i pappas seng... Mulig det er her ting krasjer litt.. Vi er ganske uenige om hva som er god "oppdragelse".. Jeg mener rutiner i hverdagen og stabilitet er viktig, men der sklir det litt ut og den enkleste veien er å foretrekke.. Går til rådgivning for øyeblikket (etter mitt initativ) for og kunne samarbeide bedre om hvordan hverdagene skal være for barna, og prøve pg ha de noenlunde samme retningslinjer og "regler". Mulig han bare tester ut hvor langt han kan dra det om kvelden.. Har vært ett problem i snart ett år, men etter samme reglene her hele tiden har han hvertfall skjønt det ikke nytter og lage rabalder...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Kanskje prøve og gå tilbake ved legging kl 19.00... Er en stund siden vi forskjøv leggetiden.. Så mulig det kan hjelpe nå, litt forandring i rutinene og legging 7, Høres logisk ut det, så dette er nok verdt og prøves. Bare få med pappaen på de samme rutine og håpe han følger de opp, så kanskje det er ett skritt i riktig retning:)
NoDoubt Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Jeg vil anbefale deg å prøve å legge han tidligere. Begge mine legger seg klokka 19. 4 åring vår har og hatt tendenser til å tulle noen kvelder. I julen da hun fikk sove så lenge hun ville så sov hun glatt til klokka 9 og hun la seg uten problem klokka 19 hver kveld. Det gjorde minste jenta og. Men nå når de må opp igjen i 6.30-7 tiden så våkner de gjerne før vekkerklokka ringer og eldste tuller mer på kveldene igjen. Jeg tror at lite søvn resulterer i at de blir overtrøtte og tuller.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Skal prøve og legge han fra 19.00 fra nå av. Prøvde ikveld men hadde nevøen min, på 5 år, på besøk i kveld og de to på samme rom.... jaja, får fortsette og prøve og få inn nye rutiner:) Han var så "lett" og legge før, lese litt så sloknet han, slik som lillesøster er, så er litt uvant og slitsomt og vite at han ligger og ser i taket og tuller kveld etter kveld.. Men gir ikke opp:) Og takker for svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå