Gå til innhold

jordmor, litt langt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun erså forferdelig opptatt av at jeg ikke har gått opp nok i vekt. jeg forstår så klart at det er noe hun må følge med på.

men dette er mitt tredje sv. jeg har ikke gått opp noe serlig i mine tidligere sv. første mann gikk jeg opp 7 kg totalt.

andremann gikk jeg først ned 5 kg for så ålegge på meg 10 kg.

denne gangen gikk jeg ned fire kg og etter det har jeg nå nesten lagt på meg 6 kg siden november jeg er i uke 29. og vet at jeg legger på meg jevnt og trutt nå femmover. likevel mener jormor at hun bare kan regne den vekten jeg har lagt på meg utover min vanlige vekt som en vektøkning i sv. altså mener hun at jeg på hele sv har lagt på meg 1,9kg og at dette er aldeles ikke nok. og hun tror åpenbart at jeg er en som er sykelig opptatt av å ikke gå opp i vekt hvilket ikke stemmer for min del for jeg er ikke redd for å legge på meg er kraftig fra før og vet at kg ikke utgjør store forskjellen på min kropp. min vanlige vekt er 84 kg og jeg er 163 høy. i dag veide jeg 85,9kg og i november veide jeg 80kg.

jenner jeg blir lei meg for jeg spiser alt jeg har lyst på og jeg tenker stort sett bare mat om dagen. kjenner jeg ikkeorker ådiskutereeller forklare jordmor at jeg rett og slett ikke kan noe for dette. men at jeg ikkeer bekymret da jeg kjenner bra med liv og magen ligger ca på gjennomsnittet og litt over. jeg var på 3D ul forikkelengesiden og så en frisk og fin baby ingen tegn til noe der.

men jordmor ber megfortsatt spise mer og oftere. forstår jeg har lagt påmeg for lite men har jeg virkelig det når jeg gikk ned i vek til å begynne med for så å legge påmeg neste 6 kg på ca 2 mnd. og jeg vet at jeg fortsetter å legge på meg videre.

unskyld at jeg klager. vet jo at ingen liker dette med å legge på seg verken formye eller for lite. jordmor er ellers fling men jeg bare blir lei meg og fortvilet når jeg føler atjeg ikke får gjort noe med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei er av samme ulla som meg du da. men eg sliter med att kiloene kommer sakte men sikkert etter fødselen :( så sliter eg å få de av igjen :( men det viktigste er at barnet får den næringen de trenger uansett kor masse du legger på deg :)

Skrevet

Jeg har ikke lagt på meg så veldig mye egentlig (4,5kg er i uke 36+3) jm har aldrig komentert det. det eneste hun sa var at så lenge du følger kurven og er i fin form er det ikke noe problem..

Skrevet

Så lenge man har litt ekstra, som tydligvis både du og jeg har, skal man ikke behøve å gå opp så mye i vekt. Noen, som er overvektige, legger ikke på seg i det hele tatt, og det sier legene er bra. En vektøkning på 10kg+ er helt normalt for en som er normalvektig. En som er overvektig (Har kanskje 10 kilo ekstra) er det fint om man ikke overstiger 5-6kg.

Jeg hadde til uke 33 lagt på meg 6 kilo. Er 167cm og til vanlig 69kilo. Dette sa jordmor var veldig fint!

I mange andre land, f.eks England, har de sluttet å veie gravide på kontrollene, fordi det ikke er noe viktig og ingen indikasjon på noe som helst. Unntaket er om man plutselig legger på seg flere kilo på en eller to uker, da har man nok vann i kroppen.-

Skrevet

Min jordmor og lege har ikke kommentert vekten min.

Jeg har mye å ta av i utgangspunktet, og da jeg ble gravid tok jeg av 2 kg i starten. og da jeg var til kontoll i uke 32 (er nå i uke34) hadde jeg lagt på meg de 2 kiloene igjen, og var tilbake på utgangspunktet.

Håper ikke jeg legger så mye mer på meg.

Da jeg gikk gravid med tvillingene mine for 8 år siden, tok jeg av 9 kg i starten, og da fødselen startet hadde jeg lagt på meg 7 av disse igjen.

Og begge jentene var over 3 kg da de ble født.

Du har jo sett an babyen har det bra i magen din, og det er jo viktigere enn hvor mange kg du har lagt på deg.

Lykke til videre i svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...