Gå til innhold

Dere som har alle trådene om down syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som starter alle trådene med disse: Er dere redd for å få barn med DS, hva ville dere gjort hvis barnet ble påvist DS, Beholde eller ta abort ved DS og videre og videre. Jeg skal ikke kjefte, klage og syte på dere, er ikke det dette innlegget er for:)

Men en ting har slått meg, mener dere at down syndrom er det værste barnet deres kunne fått? Jeg kan sitte å si at jeg er ikke redd for barn med DS, får barnet mitt det, er det en grunn for det, får ta det som det kommer, jeg vet jeg hadde taklet det, men jeg skjønner også dere som mener dere ikke hadde klart det i det hele tatt. Jeg ville ikke valgt bort mitt barn for det, for at jeg skulle tatt den kampen med meg selv måtte det vært fordi barnet mitt mest sansynlig ikke kunne blitt levedyktig, men det var ikke det saken var nå.

Det finnes mange stadier av down. Noen lever nydelige liv, som ikke kunne hatt det bedre, mens andre med down har det mindre bra. De som virkelig sliter med livet sitt. De kommer i alle former og utgivelser.

Til nå har jeg ikke sett en eneste tråd som starter med, er dere redd for at barnet deres ikke vil være levedyktig. eller noe som ligner i det hele tatt. Det virker som om DS er det værste som kunne skjedd barnet deres. Er det det som skal til for at livet deres k a n s k j e faller i grus? Hvis barnet deres får DS skal dere egentlig være glad for at det var det. Håper ikke alle missforstår meg nå, men tenk på de som har alvorlige kraftige hjerneskader. Selvfølgelig kan DS rammede få en kraftig rammelse. Jeg ser kanskje på det på en annen måte da jeg jobber i bolig, jeg er helt i starten av 20årene mine, jeg har ikke all erfaring her i livet. Men der jeg jobber har vi mange med hjerneskader, DS er en av de "letteste".

Ikke bekymr dere så mye:) Det hjelper ikke å gå å være redd for det hele tiden, å dere som er det: Barnet deres får ikke DS fodi dere var redde for det, har sett mange som tenker den veien også. Velger dere å ta det bort eller beholde skal dere være glade for at dere ikke fikk beskjed om en enda værre hjerneskade. jo værre skaden er jo værre er det for foreldrene å velge.

Til dere som velger å ta bort, dere må ikke høre på alt det jævlige folk skriver, de har tydeligvis ikke medfølelse. De klarer ikke sette seg inn i andres problemer. Får helt vondt når jeg ser folk som blir hengt ut frdi de har tanker om å ta bort fodi barnet er blitt påvist avvik. På mange måter er dere tøffe som isåfall velger abort. Er ikke alle som vet hva det kreves av en for å gjøre noe sånt.

Til dere som er imot det, hvis dere ikke kan klare å sette dere inn i situasjonen å komme med noe positivt så burde dere egentlig lavære å si noe. De som sitter med valget i hendene har det ille nok fra før av, tviler på at de legger ut om det for å få dritt tilbake. De gjør det for å få råd og støtte av andre som er eller har vært i samme situasjon. Det teiteste ejg ser er de som sier, jeg kunne ALDRI ha gjort det, det vet dere ikke føre dere er i situasjonen selv. Ingen kan være 100% sikre på det. Selv om dere ville beholdt, er det kanskje andre ting som gjør det umulig. Vis respekt.

Til alle gravide, GRATULERER, kos dere masse, nyt tiden. Er dere så alvorlig nervøse, og tviler på dere ville klart det, få dere en tidlig ultralyd å sjekk det, så slipper dere måneder og uker med bekymring. Kos dere mens dere kan, snart er det hyl og skrik og bleievask:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...og du lagde enda en tråd om emnet...jaja

Skrevet

Hvis jeg hadde fått påvist DS på en UL, hadde jeg tatt imot barnet med glede. Hånden på hjertet, det hadde jeg. Det hadde vært mitt barn. Mitt kjøtt og blod, sammen med min manns. Jeg hadde elsket det like høyt som jeg elsker mine "normale" barn.

Og hvordan vet jeg det? Fordi jeg allerede har et barn som er litt annerledes enn de andre. Og han er like mye elsket. Og vil alltid være det.

Skrevet

sånn som ditt svar anonym 00:57, var det jeg mente, ingen av de som sitter å slenger dritt til de som må ta valget vet ingenting om personen. jeg hadde beholdt fordi jeg klarer det. du hadde beholdt fordi du vet hva det vil si allerede. men de som ikke har peiling på hvem som skriver vet jo ikke hvordan de har det emd seg selv. Var sånn jeg tenkte, hvis jegikke bare gjorde det mere komplisert nå:P

Om man velger det bort eller ikke må være deres valg, gi dem heller støtte, ikke rakk ned på dem, det er ikke alle som kan vite hvem de er og hva de går igjennom:)

Til du første anonym. Du må lære deg å lese, for du forsto virkelig ikke hva mitt innlegg handlet om, men det er greit, regnet med at det ville kome noen som deg:)

Skrevet

Debatten ender ofte opp med å handle om downs fordi noen alltid begynner å prate om at de kjenner noen med downs som er nydelige. I utgangspunktet har ofte debattene dreid seg om senabort pga avvik på fosteret. Rundt disse debattene dukker det opp nye tråder rettet direkte mot downs.

Jeg savner litt nyanserte innlegg rundt debatten jeg. Jeg synes det er trist å se personer tråkke i salaten fordi de blir helt blinde for annet enn sitt eget syn, og sin egen virkelighet, fordi de er så engasjerte.

Skrevet

begge de to første svarene var fra samme anonym, anonym 14:56.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...