Gå til innhold

"barns rett til medvirkning"-- hva legger du i det begrepet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette gjelder barn i barnehage.. noen som har noe å komme med???

Hvilke utfordringer kan man møte for å ivareta barns medvirkning og hvordan kan disse utfordringene løses???

Pliiis hjelp meg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikkje heilt om detta blir rett men. Eg har ein på snart 5år som stadig vekk kjem med gode idear til ting, og da helst ting han vil gjera da. Nokon gonger så blir i deen hans utført og andre gonger ikkje, me kan ta utgangs punkt i ideen hans og bygge vidare på den.

Så hvis du "kastar" ut ein problem stilling som dei skal ha ei løysing på, noko som angår deiras hverdag selfølgelig, også skal dei finna ut korleis dei vil løyse det problemet og dermed har dei medvirkning.

Hvis eg ikkje har misforstått deg nå da................

Skrevet

At man følger barn i leken, at barna blir tatt på alvor, at tema barn er opptatt av blir fulgt opp og tatt med i hverdagen deres osv osv..

Utfordringer.. Barn er barn og opplever og reflekterer annerledes enn voksne, barn må beskyttes og kan ikke ta alle avgjørelser selv. Alle barn har rett til medvirkning, men 18 barn kan ikke alle få det som de vil. Å lære barn det å vente på tur, samtale med dem, forklare og forsøke å få flest mulig engasjert i det aktuelle temaet for dagen må være i fokus.

Barns rett til medvirkning er jo et stort tema det kan skrives veldig, veldig mye om.

Skrevet

Jeg tenker at det betyr at de skal bli sett, hørt og tatt på alvor, men det er de voksne som har det siste ordet. Jeg ser for meg utfordringer spesielt i situasjoner hvor barnas ønsker går helt på tvers av de voksnes, på tvers av lover, regler og normer, eller planer;) Og at disse utfordringene kan minskes noe ved at barna møtes med respekt, at de opplever det jeg tenker er forutsetningen for medvirkning (sett, hørt, tatt på alvor) f.eks at de får sagt sin mening, og møter forståelse for dette, men får en forklaring på hvorfor vi må gjøre det annerledes.

Men jeg tenker også at barns rett til medvirkning av og til betyr at vi må velge løsninger som går på komprimiss med det vi egentlig hadde tenkt til, når det er mulig. Barna har rett til å påvirke barnehagehverdagen sin.

Skrevet

medvirkning går på det å føle seg hørt, at alle barna har rett til å være medskapere av sin egen hverdag i barnehagen. de har rett til å være medskapere av egen læring, kultur og temaer i barnehagen. tema og læring henger sammen. dette går på at man skal samtale med barna før man velger temaer å jobbe md i barnehagen. dette er utfordrende fordi 18 barn skjelden ønsker de samme temaene. dette kan løses ved å for eksempel jobbe i prosjekter, der man jobber med tema på forskjellige måter:

eks

tema: fugl

noen kan tegne, noen kan male, synge fuglesanger, leie bøker på biblioteket om fugler, snekre et fuglebrett, gå på tur å se på fugler(lære seg forskjellige fuglelyder) lage et skuespill/fortelling som handler om en fugl, lage fugle skulpturer i keramikk, gå på et museum e.l der de har utstoppede fugler osv

på denne måten får alle barna gjort noe som de synes er gøy, og alle føler at de blir tatt på alvor.

Når det gjelder medskapere av kultur, går det mer på at barna er med på å innrede barnehagen, dekorere, er med på å sette opp regler som skal gjelde på avdelingen osv osv...

medvirkning er vanskeligere på liten avdeling fordi man ofte ikke kan samtale med barna på samme måten som med de store barna. Da må man jobbe med å bli kjent med hvert ekelt barns kroppsspråk osv, observere barna i lek: hva er de interresert i? hva fener barna? liker de å synge, liker de å male osv, så må man jobbe ut ifra det.

medvirkning er jo sikkert masse mer enn jeg har skrevet her, men det var det første jeg tenkte på iallefall:)

barna vet hva de vil ha, men ikke alltid hva de trenger. Her er det vi voksnes ansvar å veilde barna ...(leste det et sted men husker ikke hvor, men synes det var ganske bra formulert)

dette er en veldig spennende og utfordrende jobb og alle vi som har denne jobben bør føle oss priviligert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...