Gå til innhold

Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig var dere i jobb igjen etter fødselen, og hvor lenge mener dere man bør være hjemme med barnet før man begynner i jobb igjen? Av økonomiske grunner må jeg ut i permisjon 6 uker tidligere enn det som var planlagt, dvs 9 uker før termin. Og det vil jo si at jeg da må tidligere ut i jobb igjen etter fødselen. Sliter litt med tanken på dette siden dette er mitt første barn og jeg ikke helt vet hva jeg går til. Har jo selvsagt samboeren min som skal ta noen uker permisjon etter at jeg er tilbake i jobb, men likevel ser det ut til at småen må begynne i barnehage når han er 8 mnd gammel. Syns selv dette høres veldig tidlig ut, men hva mener dere? Trenger litt råd og synspunkter, og vil også gjerne høre deres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg noenting om hvorfor dere må gjøre det sånn med permisjonen. Men om det er sånn at dere KAN velge å ha barnet hjemme litt lengre enn 8 mnd, ville JEG ha gjort det. Jeg hadde følt det var alt for tidlig. Første barnet hadde jeg hjemme med meg til hun var 22 mnd faktisk, ikke direkte planlagt sånn sett, men fikk ikke barnehageplass og jeg studerte på kveldstid, og følte på den måten at det liksom "var greit" at jeg gjorde en jobb utenom å være mamma.

Med nr to måtte hun i barnehagen allerede som 11 mnd gamling, og det var vanskelig for meg ivertfall, i begynnelsen! Men opplevde det som posetivt likevel, da hun gikk på en avdelingsbarnehage, med bare 9 barn på avdelingen, og tre faste ansatte (små og intime og trygge forhold) samtidig var storesøsteren på avdelingen vegg i vegg med minsten, så pga av den gode barnehagen følte jeg at det ikke var så ille likevel.

Men mange store og åpne barnehager (base barnehager) synes jeg faktisk ikke egner seg like godt for så små barn, og jeg hadde vert mindre komfortabel med å sette et barn under ett år i en så "stor og uoversiktlig verden" Men det er meg. Så se veldig an barnehagen, og kanskje er det et bedre alternativ å ha barnet hos en god og trygg dagmamma de første månedene? (mindre forhold, kan være en fin overgang fra å være hjemme, til å gå i en stor barnehage) men det er da også VELDIG stor forskjell på kvaliteten av dagmammaer, så her bør man jo være enda mer "på vakt" og kritsk til hvem man velger. Aller helst nboen du kjenner, eller noen med gode referanser..

(bla bla bla, klarer ALDRI å gjøre meg kortfattet, har "munndiarè selv når jeg skriver)

Personlig føler jeg at barnet bør være ca rundt året før det begynner i barnehage, men det er da ofte situasjoner som rett og slett tvinger foreldrene ut i jobb lenge før det, og da er det jo ikke så mye å gjøre. Men er man så heldig å kunne velge, vil jo jeg anbefale å velge å vente til barnet er eldre enn 8 mnd.

Skrevet

Takk for svar :) Grunnen til at vi må gjøre det slik er at jeg hadde en sykemeldingsperiode for et år siden og litt tilbake, og da jeg endelig begynte i jobb igjen gikk det ikke mange mnd før jeg fant ut at jeg var gravid og et par uker etter dette satte svangerskapskvalmen inn for fullt, etterfulgt av bekkenløsning som jeg sliter veldig med enda. Igår fikk jeg plutselig brev fra nav om at sykemeldingsperioden min opphører 03.04.09, dvs at jeg da ikke har vært lenge nok i jobb fra forrige sykemeldingsperiode og til denne, så de ha plussa begge periodene sammen, og dermed nærmer det seg nå 52 uker med sykmelding, som da er max sykmelding før man må tilbake i jobb eller gå over på uføretrygd, rehabilitering e.l.

Problemet er jo at siden jeg er plaget av bekkenløsning, noe som forhåpentligvis vil gå over etter at barnet er født og jeg i tillegg er arbeidsledig (får betalt sykepenger av nav siden jeg var sykemeldt da vikariatet på min forrige jobb gikk ut) fram til permisjonen begynner,så har jeg verken helse eller noen jobb å gå tilbake til. Terminen min er 5 juni, og permisjonen min skulle normalt begynt 15 mai, men jeg ser jo ikke annen løsning enn å gå tidlig ut i permisjon ( altså gå ut i permisjon den 03.04.09) for å beholde den lønna jeg har hatt til nå. Og siden jeg går tidlig ut i permisjon vil jo permisjonstida etter at barnet er født bli kortere, og etter mine beregninger må jeg da i jobb rett etter nyttår 2010. Pappaen har jo noen uker med fedrekvote da, men allikvel ser vi oss nesten nødt til å få lillegutt i bhg fra 1 februar av. Vi har nemlig ikke råd til at jeg skal gå hjemme uten lønn.

Finnes det noen der ute som vet om alternative løsninger for oss? Er i en litt vond situasjon pga dette.

Skrevet

Du har vel kanskje tenkt på det allerede...

Men kanskje du kan være dagmamma selv? Ha et barn eller to hjemme hos deg i tillegg til ditt eget? Da får du inntekt fra dette, pluss kontantstøtte og spart barnehageutgift. Da vil nettoen kanskje ikke bli så verst??

Skrevet

Jeg personlig synes også at det er for tidlig å sette en unge på 8 mnd i barnehage, jeg tror ikke jeg hadde klart det i det hele tatt. Mine har begynt når de var mellom 12 og 15 mnd gamle og jeg synes det var tøfft nok jeg.. Tror nok ikke ungen lider under det, men det gjør mammaen! Mistejenta her fullammet jeg til hun var 7 mnd, hun sleit masse med magen og reagerte veldig på fast føde (diare osv) så det tok tid før hun var oppe i fire måltider om dagen som ikke var fra meg..

Hvis jeg var dere ville jeg tenkt alternativt en stund, det er jo uansett bare for en liten periode av livet. Å være dagmamma selv er en løsning, en annen er å jobbe på forskjellig tider av døgnet. I f.eks matbutikker er det alltid behov for ekstrahjelper som en villige til å jobbe kvelder, de fulltidsansatte vil som regel ha flest mulig dagvakter. Nå er matbutikkene oppe til både ni, ti og elleve om kvelden og med kveldstillegg er ikke lønna så gal. Du kunne jobbet 3 kvelder i uka og annenhver lørdag f.eks. Du og mannen ville bare møtt hverandre i døra, men som sagt, det er bare for en periode.

Dere må nesten føle på hva dere er villige til å gjøre, hvor dere kan spare inn på pengebruken. Kan dere f.eks klare å sette av et beløp hver måned nå for å spare til litt ekstra ulønnet permisjon. Vi sparer alt av penger nå for at jeg skal gå hjemme litt ekstra med den lille i magen, dvs et beløp hver måned, skattepenger, feriepenger, bursdagspenger osv, blir noen måneder av det faktisk.

Skrevet

Det er jo en mulighet, men dagmamma er jo ikke så bra betalt, men det er bedre enn ingen inntekt, så ingen dum idè :) Takk for tips :)

Skrevet

Var det min samboer også sa idag, at vi kunne prøve å spare litt hver mnd fram til permisjonstida mi var over,så kunne vi kanskje klare oss et par mnd med ulønnet permisjon. Men vi har lite penger i utgangspunktet,så d blir nok tøft, men d er absolutt en mulighet. Så jeg tror vi må prøve på d :) Takk for tips :)

Skrevet

Er ikke lett spes med første mann men bare husk på at det er omtrent kun i norge at barn begynner så seint i barnehage. I andre land begynner de ned i 3mnd alderen og de klarer seg jo fint de også. Kanskje finner dere en løsning underveis, prøv hvertfall å finne en barnehage med god og gjerne liten småbarnsavd.

Skrevet

Dette har plaget meg veldig helt siden det gikk opp for meg hvor lite permisjon jeg egentlig skulle ha. Men det ordner seg nok på en måte uansett, og jeg fikk "tømt" meg litt til mamma idag, og hun beroliget meg med at det ikke skulle bli noe problem siden hun bare jobber deltid og da har mulighet til å ha lillegutt noen dager i uken hvis jeg har lyst å prøve meg ut i jobb et par-tre dager i uken. Dessuten kan jeg jo, som noen her nevnte, ta kveldsjobbing,og da ordner det seg jo med tanke på at samboeren min bare jobber dag.

Jeg er nok litt småstressa siden dette er min første, og jeg overhodet ikke har peiling på hva jeg går til. Vil bare at han skal få et godt liv og ikke minst en god begynnelse på livet.

Takker for alle svar jeg har fått :) Veldig mange gode forslag :)

Skrevet

Du skriver at du pr i dag er arbeidsledig. Men da er det jo kanskje en mulighet for at du kan få arbeidsledighetstrygd etter endt permisjon da?

For din fødselspermisjon teller vel som jobbgrunnlag.. Er ikke sikker på dette altså, men verdt å undersøke..

Skrevet

Ja,dette kan jo stemme. Skal sjekke det opp :)

Skrevet

Ikke noen enkel situasjon for dere ser jeg.. men ser du har fått mange gode tips, jeg ville bare legge til et lite ps: og det er at kontantstøtte for barnet ditt kan du tidligst motta fra det har fyllt 1 år, sånn at du ikke belager deg på de tusenlappene i de månendene før 1 årsdagen:)

Skrevet

Ja,d kan jo stemme :) Skal sjekke d opp :)

Skrevet

Nei, dette med kontantstøtten vet jeg. Så jeg hadde ikke regnet med noe fra den kanten før han eg blitt ett år. Men vi skal nok ordne det på en måte, ble litt mer optimistisk når jeg så alle de bra alternativene som kom opp her. Så takk igjen til alle som har svart :) Det ordner seg nok, og når det er sagt så kan det bare være bra for meg å komme meg ut i jobb igjen før d går for lang tid. Er temmelig lei av å gå hjemme allerede nå, og når barnet kommer kan det bare være greit med litt avveksling i hverdagen.

Skrevet

Hei

Har ikke lest alle svarene du har fått, men så noen som nevnte dagmamma. Jeg var det selv nesten et år (startet familiebhg etterpå), og lønna er ikke så ille. Ikke noe luksus, men bedre enn ingen ting. Tror snittet omkring Oslo lå omkring 5000 for hvit dagmamma i 2005, så med to ekstra barn, kontantstøtte og sparte barnehage kostnader trenger det ikke å bli ille. Når du er hvit dagmamma kan du trekke mye av på skatten for slitasje på huset osv. så du kan komme godt ut av det også.

Det er forresten veldig vanskelig å få barnehageplass til februar-barn, iallefall i Trondheim der det er såkalt full dekning. Jeg hadde tre telefoner på en dag i forrige uke fra fortvilte foreldre.

Lykke til!

Skrevet

Hei junibaby09!

Jeg var på møte med nav idag ang det samme problemet.

Har snart vært sykemeldt i et år. så i mellom dette og permislon så blir også jeg "klemt i mellom" som jeg kaller det. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg tar ut ferie i sykemeldings perioden min så blir 1 års datoen forskjøvet.

Si du er sykemeldt et år den 4 mars og du går ut i permisjon 11 mars. Da blir det 1 uke du ikke får betalt for.

Tar du da ut 1 uke ferie i s.meld perioden din så forskyver du med 1 uke altså Sykemeldinsperioden på 1 år går ikke ut før 11 mars.

Så ta så mye ferie du har krav på nå så får du vært lenger hjemme med barnet ditt. Du Tar da så klart ut ferie penger du har krav på mens du har "ferie" så dere har penger i denne perioden.

Dette er ihvertfall min plan :-)

Lykke til;-)

Skrevet

Da jeg var i permisjon med førstemann skulle jeg egentlig ha 12 mnd permisjon, men pga akutt behov på jobb samt at jeg begynte å bli litt rastløs, begynte jeg å jobbe etter 8 mnd, men i 50% stilling. For meg var dette en løsning jeg varmt anbefaler.

-Barnehagen vår har en småbarnsavdeling (0-3 år) så de er vant til så små barn

-Sønnen min hadde bare noen timer der hver dag fordi jeg kun jobbet 50%, og jeg kunne dermed også strekke permisjonstiden min.

-Han var "for liten" til å helt forstå hva som foregikk. Joda de fleste barn har separasjonsangst ved 8mnd, men opplevde likevel at avlevering av ham var mye mindre traumatisk og dramatisk enn for de som leverte eldre barn, og da jeg omsider begynte å jobbe 100% var han godt integrert i barnehagen, og jeg slapp å stå på jobb og bite negler.

-Ved 8 mnd sover de fleste noen timer på dagen, så dagene hans i bh ble korte.

Syntes dette var en smidig og vellykket overgang både for ham og meg, og bedre enn tre dager med tilvenning av av barn som "skjønner litt mer" (misforstå meg rett)

Får jeg muligheten gjør jeg dette med neste mann også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...