Gå til innhold

omskolering...

lengter daler ned i skjul...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er utdannet hjelpepleier. er 30 år.

fikk bekkenløsning da jeg var gravid i 07, ble gravid fort igjen, og fikk neste barn i sept 08. ble aldri kvitt bekkenløsningen etter første fødsel, og sliter veldig fortsatt. har også mye vondt i skuldrer og nakke.

ser ikke for meg åssen jeg skal kunne jobbe som hjelpepleier etter permisjonen nå... klarer jo ikke å gå til butikken engang.

hva er sjansen for å få omskolere meg uten at det koster meg masse. kan man søke om å få noe penger, støtte osv.

hvor strengt er det liksom?

hva er reglene?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få attføring må du ha gjennomgått hensiktsmessig behandling, og det må være avklart hva jobben din kan gjøre i forhold til tilrettelegging og evt omplasseringer internt

I tilleg må det godtgjøreat at du har fått en nedsatt arbeidsevne pga sykdom som gjør at du har vensentlige innskrenkede muligheter til å finne eller arbeid.

Attføring i seg selv er ikke nødvendigivs det samme som skolegang. Du kan få f.eks arbeidspraksis, avklaringskurs, hjelp til tilsettelegging osv. Skolegang er egentlig siste utvei.

Skrevet

ok. jeg er arbeidsledig nå. er i permisjon nå, men må jo søke jobb etterhvert. og da er det jo innen helsevesenet siden det er det jeg kan. så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. vanskelig situasjon. jeg får behandling, og fysioterapeuten sa at hun ikke helt kunne forestille seg at jeg skulle jobbe som hjelpepleier.

Skrevet

Det skjønner jeg!

Men det finnes mange yrker hvor en hjelpepleierutdanning er relevant. Så du trenger ikke nødvendigvis jobbe direkte som hjelpepleier!

Skrevet

For å få attføring og omskolering bør du være i jobb. Så jeg anbefaler deg på det sterkeste å søke om 100% stilling i helsevesenet og holde ut i minst 6 uker slik at du får rett på sykepenger. Hvis kroppen ikke klarer mer så blir du sykemeldt i opp til 1 år og kan deretter gå over på attføring for å eventuelt gå omskolering.

Det er den letterste og økonomisk tryggeste måten å komme videre i livet på.

Skrevet

ok, takk for svar :o)

forslag til hva man kan jobbe som når man er hjelpepleier som ikke er tungt, ikke mye gåing, osv.

Skrevet

tull og tøys.

Det er ikke noe enklere å få attføring mens du er i jobb enn om du er uten - heller tvert imot. Er du i jobb så ligger automatisk oppfølgingsansvaret på arbeidsgiver og du skal alltis vurdeeres opp mot intern tilrettelegging og plassering. Er du ansatt iu kommunen, så har kommunen ansvaret for deg. Det skal dermed mye til for at det ikke finnes en eller annen jobb innenfor kommunen du kan klare. Og iallefall skal du testes ut i alle relevante jobber i kommunen - ikke bare innenfor pleie:)

dessuten må du bare jobbe i 4 uker for å få sykepengerett.

Skrevet

ok. men veien å gå er å få en samtale med nav eller? hvor begynner jeg liksom? attest fra legen?

Skrevet

Du begynner med å registrere deg på nav.no

På registreringen kan du krysse av for at du ønsker samtale med veileder hos nav. hvis du synes det tar lang tid før du kontakter deg, så tar du kontakt selv og bestiller time.

Så lenge du er så dårlig som du sier så har du vel kontakt med lege?? Er du ferdig utredet? ferdig behandlet? har legen konkludert med at det ikke er mer å gjøre? Det er vel tatt rtg MR og evt CT? Forsøkt medisiner? Forsøkt treningsopplegg? har du hatt et ordentlig rehabiliteringsløp eller har du kunn vært hos fysio?

Hvis du ikke er ordentlig utredet/behandlet/rehabilitert, så må legen sette igang noe. Du vil ikke få attføring før dette er avklart.

Legen må uansett skrive ut en legeerklæring dersom du skal søke økonomisk stønad

Skrevet

jeg har kontakt med lege ja. får behandling fra fysio. har aldri vært snakk om videre undersøkelser som ct og mr. hva er et ordentlig rehabiliteringsløp mere da? ikke medisiner nei. har tydeligvis en uvitende eller sløv lege??

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen, men jeg har heldigvis klart å gå tilbake til jobben min. Men jeg sliter med smerter, og legen min har forberedt meg på at jeg bør tenke alternativt. Han er veldig grei å snakke med, og han sier at han gjerne kan kalle inn til et møte mellom meg, han, arbeidsgiver og NAV for å prøve å finne en løsning.

Kanskje er jeg spesielt heldig med lege, men jeg ville absolutt snakket med fastlegen først. De kan gangen i dette, og har erfaring med slike problemstillinger.

Skrevet

Har du forresten vurdert å jobbe innen psykiatrien? De har behov for hjelpepleiere, i hvert fall her jeg bor.

Jeg har heller ikke vært på hverken MR eller CT, men er utredet av div. fysioterapeuter og spesialister innen rygg/ bekkenproblematikk. De syntes dette ikke hadde noe for seg. Sikkert ulike meninger om dette.

Skrevet

Når vanlig fysiobehandling og trening ikke virker, vil det være ganske naturlig å ta et bilde av skjelett, muskler og vev for å utelukke andre årsaker enn normal bekkenløsning. Når man er ferdig utredet hso f.eks ortoped og evt. nevrolog starter man vanligvis et rehabiliteringsløp (kan også gå delvis parallellt). Henvisning til spesialisthelsetjeneste for rygg-problematikk vil aksnkej være aktuelt, henvisning til et rehabiliteringsopphold hvor det er fokus på bevegelse, trening, arbeidsteknikker etc er vanlig.

Medisinering i form av betennelsesdempende medisiner er vanlig

Bekkenløsninger er jo egentlig en tilstand i bekkenet, men det gir gjerne følgeskader i form av store muskelspenninger, feilbelastning på muskler og skjelett etc. dermed er det viktig å finne ut av hva som EGENTLIG er problemet og hva som evt er følgeskader som kan kureres lettere.

Du burde kanskje ta deg en tur til legen igjen?

Skrevet

Det du gjør, du går inn på NAV sine sider og printer ut "krav om attføring" som det heter.

Fyller ut dette.

Så tar du en real prat med fast legen din, og får denne til å skrive et godt skriv om hva hun mener om saken.

Dette legger du ved søknaden.

Legg i en knvolutt, lever eller sendt til NAV hvor du hører hjemme.

Så venter du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...